Krangletråden - for oss som aldri blir einige

Tråd i 'Off-topic' startet av Stuttfeiten, 28. sept 2019.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tjener bonuspoeng på å fly, ikke på å kjøre båt. Er det noe jeg ikke har fått med meg? :rolleyes:

    Og Trumf gjør at det renner inn poeng fra alle bauger og kanter, så det er en gullgruve for meg. Men, alle står fritt til å gjøre som de vil.
     
  2. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg legger til kai ved en av Norgesgruppens butikker og bunkrer opp en god stund til, på tross av at Laffen mener trumf har fått en kraftig slagside.
     
    Darkcho, Arvid1410, Finnks and 3 others like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da får vi håpe at den båten ikke heter Titanic, for det er vel minst 95% av samtlige IF`re ombord:rolleyes:

    Og ikke minst fersk pakka fæsk er SUNT:D
     
    Arvid1410 and holmen like this.
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde reist med Titanic hvis jeg hadde fått Trumf for det.. :p
     
    Eddie47, Kalsnes, Grooo and 6 others like this.
  5. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Du nevner FB MC Premium.
    Hvorfor bytte til dette kortet?
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :D Og du tror altså at @Laffen står på andre siden med redningsvest når skuta går under:rolleyes: Arveoppgjøret blir ihvertfall årets begivenhet med over 1.000.000 Trumf til fordeling(er vel minste kravet for å reise med Titanic)...
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, jeg har med redningsvest selv!
    Tar med noen ekstra, som jeg kan selge for Trumf. :cool:
     
    drsyk and Avixlo like this.
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om vekslingskursen har nådd taket for når det er lønnsomt er nådd, så betyr ikke dette at IF's ide som forum er dødt. Det finnes andre ting som går utenfor sidesynet for IF, sånn forskjellige løsninger for Cashback, sånn som 10% cashback i appen Æ er mer verd enn 3% trumf på trippeltrumf, for jeg vil heller ha 10 kroner i cash enn 3 kroner i trippeltrumf pr 100 lapp.

    Ett eksempel på hva jeg gjorde i går var når avtalen med fjordkraft gikk ut, var å bytte til denne avtalen med Norgesenergi. Den gir 150 kroner avslag på første faktura, uten bindingstid, så da tar jeg denne avtalen også bytter jeg så straks jeg har hatt denne avtalen i 10 dager, så bytter jeg avtale til en annen for å hente bonus der, da jeg da har hatt gratis strøm i nesten ti dager, så første faktura blir for meg eneste faktura :)

    Jeg gjør jo triks som hadde passet for Gjerrigknarkens sider :)
     
    Last edited: 10. okt 2019
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det er betryggende å høre at IF sin idè som forum ikke er død hélt enda.

    Vet du forresten hvor mange Æ'r man må ha for en tur i Reitans privatjet?
     
    Darkcho, Arvid1410, drsyk and 2 others like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke vet jeg ;)... men å handle for ca 150.000 laken på Æ = en SQ-Biz til Singapore med statuspoeng på kjøpet og Gullstatus for enda ett år. Eller ca 35 Laken på Æ = en tur til Berlin i SAS Pluss på en 6 legs tur = 7500 Grunnpoeng med på kjøpet for meg :cool:

    Hvis en regner tricle down effekt i forhold til egen personlige økonomi på det andre eksemplet, så får du 7500 Grunnpoeng på å bruke Æ-poengene fra på ha handlet på Rema for 30.000 kroner i løpet av en periode. Det er 4 Poeng pr krone. Så da ka du regne 100 Æ kroner ~ 400 EBB ~ 400 : 13,5 = 29,3% trumf. Siden du får 29,3% trumf ut av 10% av ett beløp. så må 29,3 deles på 10 Brøk som betyr en effektv trumfeffekt på 2,93% på det du handlet på Æ-Appen om du hadde prioritert å ta ut poengene kontant og brukt disse pengene slikt. Det ville det blitt effetive 2,93% i vekslingsrate til Grunnpoeng, også kan du jo spise ut av de kostnadene om du handler riktig på turen til Berlin også :)

    Hmmm.... Hadde flere av dere studert makroøkonomi så hadde prioriteringene deres vært ganske så annerledes :oops::rolleyes:
     
    Last edited: 10. okt 2019
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Du snakker som om 10% cashback gjelder alle varer ? Om det er realiteten må jeg begynne å handle på rema.
     
    Arvid1410 liker dette
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, de 10 varene du handler mest av der, så hold deg unna frukt og grønt der, om du skal få effekt av å bruke appen :)
     
  13. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte jeg skulle klare å holde meg... men hva i alle dager er det du rabler om...? Og trickle-down effekt...? I can't even...
    Og sånn bortsett fra at du skal til Berlin, hva i alle verdens dager har dette med makroøkonomi og gjør...?

    Edit: *avsatt plass til jeg finner en meme med nok facepalms*

    Edit 2: Er forøvrig utdannet siviløkonom, med både finans, personlig økonomi og mikro-/makroøkonomi
     
    Last edited: 10. okt 2019
  14. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Helt håpløs sammenligning Laffen har, og jeg har ikke studert noe som helst økonomi.

    Om man handler på Rema 1000 vil man gå godt ned fra 10% i snitt med Æ, som er vilkåret i dine utregninger (Faktisk mer, siden eksempelet til Laffen går fra 35k til 30k, men plutselig samme antall grunnpoeng).
    Man handler veldig mye mer enn de 10 mest kjøpte varene + frukt og grønt som man også får 10% av. La oss si at det i snitt blir 2,5% totalt i kjøpsavslag med Æ app, og da er jeg raus. Da er den "effektive" trumfen du snakker om kuttet ned til.. godt under 0,7%? Man får jo også 1% ekstra ved å betale et tilknyttet trumf-kort også.

    På Kiwi for eksempel har man jo som alle vet 15% på frukt og grønt, og fisk, og 1 på alt annet, samt 1% på kort.. trippetrumf noenganger?
    Riktignok bonuspoeng, MEN i kombinasjon med lojalitetsprogram (MC Premium, eller Gold/Diamond), kan man nok komme seg -utrolig- mye lengre enn å "trickle down" med Æ-appen.

    Jeg tør ikke nevne Jokers 50%-kampanje.

    Hva skal jeg si? 200 trumfkroner gir 2.700 EB-poeng som ved halv pris tilbud innenriks med MC Premium gir 1 reise (om man kjøper tur/retur, som da koster 5.000 EB totalt, men 2.500 EB pr. tur) i Plus, hvor som helst i Norge. Og da har man 200 EB-poeng igjen.
    I rest my case.
     
    Last edited: 10. okt 2019
    Flight Cancelled, holmen and ejoa like this.
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, jeg skal se om jeg greier å bringe dette ned på normalt IQ-Nivå :confused:

    Steg 1: Hvis jeg kjøper varer på Coop for 30 Norske Laken og bruker tilbudet i appen Æ, så får jeg 10% cashback på disse varene noe som betyr at 10% av 30 Laken tilsvarer 3 laken ut i Norske kroner.

    Steg 2: Jeg bruker disse 3 lakenene på å betale en SAS Plus til Berlin og får poeng fra denne turen = 7.500 Poeng

    Steg 3: Nå som jeg har dratt ut 7500 Grunnpoeng fra turen, så kan jeg sette meg ned å regne hva denne verdien hadde tilsvart om jeg hadde handlet for 30.000 i Trumfbaserte butikker.

    Steg 4: 7500 : 3000 = 2,5 Poeng pr krone brukt

    Steg 5: 250 Poeng : 13,5 = Tilsvarende trumfverdi 18,52%.

    Steg 6: Dette blir en korreksjon på det stykket over som jeg tror @veeegard kanskje reagerte på, i såfall så takker jeg han for å få meg til å dobbeltsjekke regnestykket mitt :) ... Men 18,52% : 10 = 1,82% effektiv trumfverdi.

    Steg 7: her kan jeg se på budsjettet mitt, å se at jeg trenger 13.000 EBB for EBG i henhold til at jeg har MC Premium og Amex Elite i mi lommebok, så etter å ha brukt Æ poengene til å hente inn 7500 Grunnpoeng så må jeg hente inn 5500 Grunnpoeng for å fornye status. Det som er variabelen for folk er hvor mye penger de sparer på å ha kortere vei til EBG med å bruke denne metoden.

    Steg 8: En slik tur til Berlin ville kostet 30.000 EBB poeng hadde jeg betalt den med poeng, men ingen her inne er dumme nok til å blåse poeng på en slik flyging, men videre til verdien om det hadde vært tilfelle så ville de ha blitt 30.000 poeng : 13,5 = 2222 trumfkroner noe som flipper grunntallet en del, men det kan regnes videre på, da grunntallet da går ut i fra 778 Kroner for 7500 Poeng, noe som ville gjort Æ Poenge særs verdifulle hvis du hadde trengt de poengene for å beholde EBG status.

    Konklusjon:

    Verdien av Æ poengene er subjektive, men de kan i visse tilfeller ha en enorm verdi om de sikrer deg Gullstatus, så det er noe å ha i bakhodet, det vil også trumfpoeng som jeg har brukt på å ta ut som kontanter til å betale en tur å sikre Gullstatus slik i år, da jeg brukte 2600 Trumfkroner på MR til GDN å sikre 6250 Poeng på konto som gav meg garanti for EBG enda ett år. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det :)

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Ut i fra mine vaner, så vil dette holde for å fornye EBG ett år, da jeg garantert for spandert resten av de nødvendige poengene i forbindelse med jobben :)


    Men det er en slik fokus IF bør ha i fremtiden, at vi blir mer fleksible i forhold til hvordan vi kommer frem til de valgene som er best for den vanlige mannen i gata, for jeg vet at det er flere her inne som skryter av å dra inn over 1 mill poeng i året, og så mye poeng ser jeg ikke meningen med, for det er langt over tippepunktet for når kontanter vil vinne over trumfpoeng i forhold til avkastning. Det er kun to scenarier jeg ser at det er noe poeng, og det er hvis du flyr SAS Business 10 ganger i året til USA eller Asia, eller du reiser med SAS på tvers av landet to ganger i uka hele året på SAS Plus, noe som er en meningsløs syssel som ikke mange er interessert i spør du meg. Jeg tror også at IF kan trekke flere sponsorer fra ett breiere lag i samfunnet om vi gjør dette, for Cashback løsninger har en bedre verdi enn mange her inne er klar over.
     
    Last edited: 10. okt 2019
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil bare påpeke at man kan bruke en eurobonus poenggivende kort i Rema 1000 også, men for de av oss som kjører Amex Elite, får man mindre poeng og ikke minst ikke forbruk på Amex mot CT. Dette er for meg en viktig kilde.

    Når det er sagt, tenker jeg at det veldig fint at andre har andre ideer og meninger og ønsker å dele dette, men man får lite gehør ved å insinuere at andre ikke er smarte som en selv, evt rett og slett dumme... o_O
     
    Arvid1410, drsyk, ejoa and 2 others like this.
  17. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det professor.

    Nå ble plutselig alle de tidligere avhandlingene dine veldig fornuftige også.
     
  18. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bare 67,47 i IQ, (opp 2,15 poeng fra forrige måling gjort for 2 mnd. siden), men jeg hevder at ved å benytte 30 laken på Rema1000 - eller Coop som du kaller det - , ikke klarer å opprettholde 10 % rabatt. Da er man i så fall hardcore til å kun handle de 10 mest kjøpte varene + frukt og grønt.

    Så allerede ved Steg 1 er man svært vaklende i stegene.
    Men jeg har bare 67,47 i IQ, pr siste måling, gjort i dag 10. Oktober
     
    Kaffen and ejoa like this.
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg handler all drikke på REMA da ingen steder gir meg dette i Norgesgruppen det gjelder også kjøtt og gåtteri. Selv for veganere så lønner det seg da de kan handle drikke, vanskemidler og sjokolade på rema, mens frukt og grønt går på Kiwi... men med 67 i IQ så er det ikke håp for deg, det er de andre jeg vil hjelpe da :rolleyes:
     
  20. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Gidder dere ta det hit?
    https://insideflyer.no/forums/threads/krangletråden-for-oss-som-aldri-blir-einige.14363/

    Prinsippfast som jeg er, så lovet jeg at jeg ikke skulle poste i denne tråden (før det er på tide), men kan vi ikke holde denne tråden fri for nye kommentarer frem til det muligens faktisk kommer en ny Joker-kampanje? Har varsel på tråden, og får liksom et ørlite håp hver gang jeg ser en ny post her, og så møter jeg bare off-topic diskusjon.
     

Del denne siden