Eg fløy en tur over Kartago. Du får gi dem en sjans Edvard – det har vore tøffe tider siden 800-tallet før Kristus og litt hjertevarme fra en Bergenser ville gjøre dem godt.
Virker som om det er noe feil med tastaturet ditt, mellomrom-tasten virker ikke. Hey. Enda noen EB tjent på kjøp av nytt tastatur.
Det slår meg egentlig når jeg leser denne tråden at OLA NORRMANN er langt mer hårsåre enn RESTEN AV SKANDINAVIEN. Selvironi har de iallfall ikke Så, fixade till texten så det blir korrekt /M
Særskrivingsfeil! «Ordet særskriving blir ofte nytta om særskrivingsfeil, som er å dele opp samansette ord som skal skrivast i eitt (røyk fritt i staden for røykfritt og riks avis i staden for riksavis). Mange nyttar ordet orddeling om særskriving, men det må vi rå frå.» https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/Orddeling-og-sarskriving/
Men der er så få som vet at det heter særskrivingsfeil, derfor er orddelingsfeil et mye mer beskrivende uttrykk. Husk at IQ’en her inne ligger langt under mensa-nivå ifølge noen vi ikke nevner med navn.
Alle som har en karakter i norsk(fra skolen) vet at det heter særskrivingsfeil. Hvis de ikke har en karakter i norsk, så tror jeg de har vanskelig med å lage ett nytt uttrykk.
Men noe som er reinspikka fakta. Østlendinger er generelt språk/dialektdøv.. (Eller kanskje de bare har selektiv hørsel)?
Når vi snakker om fakta : Hvorfor finnes det ikke en Vestlending som kan høre en eneste av alle dialektforskjellene fra Drammen til Gardermoen. Neida, alle Øst for Voss snaker Østlending, og det er " same same"
Dialektforskjeller er jo helt uvesentlig. Det jeg tenker på er at østlendinger sliter med å forstå andre dialekter enn de som er på østlandet Som Bergenser bosatt i Oslo i ca 10år, måtte man jo endre totalt for å unngå ”Hæ”, ”Hva sar’u” osv osv. Listen er lengre enn lang. Jo lenger nord/vest man kommer fra østlandet er språkøret vesentlig bedre.. Og ja... ØstlandskEngelsk... DET er noe spesielt det
Enig i at det er mange østlendinger som ikke skjønner alt hva folk fra grisgrendte strøk sier. Men, er det naturlig å tro at folk fra Østlandet skal kunne alle dialekter som finnes rundt i landet? Og er det å forvente at alle fra distriktene skal kunne reise til Østlandet, og bli forstått uten at de må gjøre noen som helst innsats med språket sitt?