Min bror i Moss kaller alle som bor nord for Veitvet for samer .. (Han bodde noen år på Veitvet) Og dessuten heter det boss og bossbil og bosspann ... ... nabogutten i gaten sa alltid stolt: «min far kjører bossaren»
Jeg er uenig i at du kaster deg inn i debatten. Du kommer stupende inn i debatten med et mageplask. For sent og for grovt : omtrent som taklingene til samtlige Norske fotballforsvarsspillere
Det er bare en boss og han er fra New Jersey. Hva de roter med borti Bergen kan ikke vi andre forholde oss til Hva dialekter angår så er det å omtale Østlandet som en felles dialektsone såpass langt ut på jordet at det måtte en bergenser til for å si det
Jeg vil også være med. Drikker gjerne Hansa, påstår østlendinger kan være like selvhøytidelig som bergensere, og det heter jo bås på Hundvåg( Bor ikke der lenger nå så samboeren sier det heter søppel). Er veldig glad for at forumet har stor takhøyde når det gjelder skrivefeil da jeg er av den sorten som sogner til Dysleksi og legge all tillit hos spellcheck.
Hvorfor det? Man hadde jo hatt mer nytte av å lære et annet språk? Eller så kunne man hatt nytte av dialektforståelse, mer enn nynorsk. Man blir ikke utsatt for dialekter i særlig grad i skolen, men det hadde man hatt godt av. Etter å ha studert steder hvor jeg har fått gleden av å snakke med folk fra hele landet, så har jeg sett nytten av å ikke være så sneversynt som ganske mange er. Og det gjelder både østlendinger, vestlendinger, bergensere, trøndere og nordlendinger. (Og alle de jeg ikke nevnte i forrige setning.) Vi østlendinger har mange fordommer mot "dere andre", men jeg tror at "dere andre" har vel så mange fordommer mot østlendinger, som om vi var en homogen gruppe. Tipper nordmøringer ikke er så glade i bli kalt for sunnmøringer. Det blir omtrent som å si at folk fra Hønefoss og Moss er samme ulla.
Bossaren til @Eddie47 heter nå: Renovasjonsarbeidere Eneste boss, er madammen i huset, ellers har jeg mye boss:
Nynorsk sikrer et språklig mangfold i Norge. Erstatte sidemål med et annet språk er litt sangen Metallica startet konserten med i Oslo Spektrum den 3. desember 2003: Fight fire with fire. Mestrer du ikke nynorsk så er trolig sannsynligheten ganske liten for at du skal mestre det å lære et annet språk. Dialektforståelse er jeg enig i, men siden dette er en krangletråd så er jeg uenig likevel. Kan heller legges inn i norsk-opplæringen. Før jeg flyttet til Oslo så trodde jeg at Hønefoss var en bydel i Moss. Så ignorant kan man være.
Nja.. Jeg er ganske god i både tysk og engelsk, men nynorsk kan jeg ikke. Brannfakkel: De som er gode i nynorsk, er ikke spesielt gode i fremmedspråk.
Ostepop. I store poser, som selges døgnet rundt! Burde vært solgt på egne utsalg med kvantum-/volumbegrensinger. Hvordan forholder KRF seg til et slikt nytelsesmiddel i fri dressur? #FarligGodt