Som innvandrer nekter jeg å lære meg noe annet enn bokmål - det som læres bort som standard norsk (75 % av befolkningen anses vel som standard) er det som teller. De fleste land har 1 versjon av sitt språk som alle skal bruke. Selv hos oss i Tyskland, der de snakker en del grusomme dialekter, lærer alle høytysk (tysk som kommer opprinnelig av området rundt Hannover). Ble spurt en gang om jeg kunne tenke meg å jobbe i Fylkeskommunen. Det nektet jeg fordi jeg kan snakke og skrive norsk men nekter å bli tvunget å lære en uviktig variant av dette for å tilfredsstille en minoritet. Ta det som sidespråk for spesielt interesserte (som sorbisk, platt og frisisk i Tyskland), men ha et språk som skal brukes. Språklig mangfold har dere uansett med alle dialekter som endrer seg så snart man svinger inn i neste dalen. Det dør ikke ut. Ikke mange land der folk bruker sine dialekter på TV/radio som her. Lær heller noe som trenges i fremtiden. Engelsk er standard, men spansk, russisk og mandarin bør ikke bli glemt. Eller fransk/tysk/italiensk som kanskje ikke er så viktige, men åpner til en verden av kunst, musikk og litteratur. Brannfakkel: Hvis nordmennene fortsatt har psykiske problemer fordi de var de av Danmark og Sverige bør de snakke med psykolog og ikke bruke nynorsk for å markere denne skillen. Det er tull. (Forventer å bli halshugga^^)
For en som er født og oppvokst i hovedstaden som meg, så skulle man kanskje tro at jeg hverken fikk "Hæ?!" eller "Hvor er i Norge er du fra?" fra innflytterne. Dette er langt fra sannheten. Det er en utbredt misoppfatning at Oslo-folket ikke har noen særpreget dialekt og 'snakker bokmål'. Ja, Oslomålet er kanskje ikke så utbredt som det en gang var (kanskje mest fordi det høres så lite intellektuelt ut og det derfor ikke snakkes i profesjonell sammenheng), men det lever fortsatt. Kanskje ikke like ekstremt som Egon Olsen og co, men det er fortsatt bannaner, meddisiner, ælver, æljer, kjærker og mjælk det går i her i (by)går'n. Også retrofleks flapp da. Når det kommer til nynorskopplæring, så er jeg ikke redd for å si at det må beholdes. Jeg mistenker at det er en tendens til at nynorskmotstanden går i arv og at holdninger til sidemålet i stor grad påvirker motivasjonen til å legge arbeid i det. Etter den siste bokmålsreforma har både kløyvd infinitiv og hunkjønnsord gått ut i tillegg til andre endringer som gjør bokmålet mer konservativt. Denne utviklinga er jeg ingen tilhenger av.
Jeg er ikke mot nynorsk spesifikt, men det er helt unødvendig å bruke så mye av samfunnets ressurser på å ha to så like skriftspråk. Siden bokmål er mitt hovedmål (jeg har ikke valgt det selv) ser jeg null og niks nytte med å lære nynorsk. Dialekten min er like langt unna begge skriftspråkene uansett.
Mon det. Min teori er at fordi vi bruker så mye ressurser på parallelle varianter som egentlig ikke bærer mening, så taper begge i forhold til Engelsk. Norsk blir mer og mer utvannet. Hvor tror du det bærer hen? Det gagner ihvertfall ikke hverken riksmål, bokmål, nynorsk, samnorsk eller dialekter fra det ganske land.
Tja. Er det som følge av at vi lærer nynorsk, eller som følge av at språkrådet har en guddommelig inkompetanse? Jeg heller mot det siste. Tar vi bompenger neste mandag da for å få skikkelig fyr i teltet?
Jo dyrere jo billigere er svaret. Har man tatt seg råd til Tesla så skal man da slippe å betale bompenger
Jada Du starter vel FNB avd. Tesla i morgen? Så lenge en person som uansett ville kjørt en strekning med høye bompenger bytter ut fossilbil med el-bil bidrar de fortsatt til kø, sliter på veiene og virvler opp virvlestøv. Hele politikken er feilslått så lenge den personen ikke tvinges over på kollektivtransport.
Den enkleste måten å få folk til å slutte å kjøre bil, er å fjerne parkeringsplassen der de skal. I dag kan en bedrift sponse ansatte med gratis parkeringsplass, uten at den ansatte må skatte av det. Men, prøv å gi den ansatte månedskort i stedet, da må han skatte av det.. For det er nemlig en fordel som må beskattes.. Problemet med å legge til rette for el-bil på den måten som gjøres i dag, er at de som har råd til det, bytter ut diesel-bilen med en el-bil, og kjører til jobb likevel. Eller, bytter ut månedskortet med en el-bil. El-bilen tar like mye plass på veien. Et skritt i riktig retning er at el-biler ikke kan parkere gratis (og så lenge de vil) på beboerparkering. (Jeg snakker om Oslo, for det er det jeg kjenner).
Egentlig skulle alt med en fossil slukende V8, V10 og/eller V12+++ , vært mindre avgifter på, grunnet fare truet bil art, og ikke minst summen på slike kjøretøy blir hinsides ved kjøp, at for enkelt ender det opp med å måtte vurdere elbil fremover, med et unntak, der Porsche Taycan hadde visstnok en trykk feil på prisen, 1.600.000 skulle ha vært 600.000...
Utrolig mye vrøvl på denne tråden.. Bergen er Norges reneste dialekt! Nynorsk er noe dritt og burde vært nedlagt i skriftlig form! Bompenger burde vært avskaffet! Bergen er verdens vakreste by, perlen på solkysten! Aas og Mack er de eneste drikkelig norske industriøl! Forøvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges!
Hvis dialekten er så ren, hvorfor må alle bergensere harke som om livet sto på spill? Har alle satt noe i halsen?