Hvis du prøver å booke, så ser du vilkårene: "The above prices include CDW/TP (reduced excess for any damage to the vehicle including theft). This reduces the excess for all Porsche cars per incident to 1500,- Euros." https://eixnbeweb04.rent-at-avis.co...&IBEOwner=DE&LNG=DE&KS=Y&RLS=LNG&RAN=,5114508 ( https://www.lufthansa.com/online/myportal/lh/in/infoservice?nodeid=2095917170&l=en&cid=1000267 )
Okei... Så om noe går galt så må jeg ut med 1500 euro? Svir jo litt det da. Finnes det noe ekstraforsikring som kan kjøpes for å få denne egenandelen lavere?
Maks 1500 euro. Hvis det er en skade til 250 euro, så betaler du jo ikke mer enn det såklart Jeg lette gjennom mange forumer (fora?) på forhånd og spurte Avis, men fant ikke noen mulighet for det nei. Var ganske glad da jeg fikk kvitteringen på mail fra Avis ca. 30 min. etter den var levert tilbake om at alt var ok og ingen ekstra belastninger! Lurer dog om jeg får ettersendt et krav om en fartsbot etter at det blinket noe veldig på vei inn til en liten landsby...
Jeg har aldri opplevd å få slike ettersendt, og det har vel skjedd meg en 8-10 ganger at det har blinket i slike bokser.
Fartsbøter i Tyskland er da ikke så ille. Gamlingen har bodd 2x4 år i Tyskland, og det ble da kjørt litt for fort noen ganger med 40-års krise bilen. Ingen summer å bli bekymra for. Men kjører man for fort i Nederland er bota litt høyere, men ikke Norge priser på bota.
Sitter også og drømmer meg bort mot min første reise i F og sikter meg inn på LH mens jeg arbeider hardt for manglende EB poeng. Når jeg leste posten din kom jeg til å tenke på noe jeg leste på thepointsguy.com her om dagen. Hvet ikke noe mer om forsikringen enn han skriver her, men er kanskje verdt å Google litt.
Veldig interessant. Fant mer informasjon her: https://feeservices.americanexpress.com/premium/car-rental-insurance-coverage/home.do Men betyr dette at dekningen gjelder for biler opp mot $100.000 eller skader opp mot nevnte beløp..? En Porsche havner jo fort utenfor dette.
Det er jo ikke de norske kortene... Står lengre ned "Enrollment is limited to permanent residents of the 50 United States and D.C. At this time, enrollments are not available in New Hampshire, Puerto Rico and United States Virgin Islands." - Med SAS Amex Platinum gjelder ikke forsikringen på utsalgsbil på over 500 000 kr (https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx2016/Vilkaar og betingelser/PLATINUM_kjøpsforsikring_0616.pdf) - Med "vanlig" Amex Platinum gjelder forsikringen på utsalgsbil fra forhandler på inntil 65 000 GBP (eller tilsvarende i lokal valuta) - https://www.dnb.no/portalfront/nedl...kr-leiebilforsikring-amex-theplatinumcard.pdf
Er vel egentlig litt stusslig med 500k. Hadde just en en bmw 520 2018 Xdrive . Prisen på denne er jo langt over 500k? Så den dekker vel egentlig ikke noe særlig annet en de stusligste leiebilenne.
Jeg kan ikke helt se logikken til Amex. De tilbyr egenandelsforsikring? Hvorfor betyr bilens verdi noe? Kasko og egenandel er man alltid dekket av i Europa. Det er Ikke lov å leie ut bil uten det... Kostnaden Amex evt må dekke er egenandelen på rundt 20k-10k nok allt etter bil og utleiefirma. Norwegian har egenandelsforsikring i sitt kredittkort for en ekstrakostnader på 249kr i året. Kan ikke huske å ha sett begrensning i bilens verdi der...
Jeg har leid Porsche på FRA før og trodde at amex dekket pga tidligere poster andre steder. Er det egenandelen på 1500 euro vi snakker om her og at overskytende er dekket hos AVIS? Eller sier dere at man må tegne en tilleggsforsikring? For eksempel: Det oppstår en skade på 10 000 euro. Betaler man 1500 euro eller 10 000 da? Ettersom jeg forstår har det å garantere med amex-kortet ingenting å gjøre med eventuelle forsikringer.
Du betaler 1500 euro. En egenandelsforsikring ville dekket disse 1500 euroene, og du ville da ikke betalt noe. Kan være verdt å merke seg at det er en rekke unntak, f eks. gjelder ikke bil over 3,5 tonn, og inntil 30 000 kr pr. krav. Sistnevnte vil si at hvis vi ser bort ifra det å leie sportsbil, men en vanlig "billig" bil og egenandelen er på over 3100 euro, må du selv betale det overskytende. Husker jeg fikk tilbud på leiebil i Italia med egenandel på 5000 euro (vet dog ikke om det er vanlig med så høy egenandel).
Les nøye gjennom vilkårene på forsikringen. Flere har unntak for sportsbiler og/eller biler med verdi over 500’ eller 750’. Edit: Ser at det er nevnt over. Årsaken er nok at dyrere (les: raskere) biler har høyere risiko for skade.
Et råd: Vær meget, meget nøye med sjekk av leiebilen før dere forlater stasjonen. Tyskerne er ekstremt nøye på småskader og belaster for alt de kan. Sjekk særlig alle felger samt nederst på støtfangeren foran. De kan også finne på å kjenne under denne når du leverer tilbake bilen.
Jeg har rundt 150 leier i Tyskland fordelt på de siste 10 årene, og jeg har ikke en eneste gang blitt belastet for en eneste liten skade. Mulig at jeg bare er en ekstremt dyktig sjåfør som aldri gjør noe galt?
Kommer nok litt på type bil. Jeg har opplevd påstander om skader som jeg vet ikke har vært forårsaket av meg flere ganger, bl.a. på Porsche 911 fra Avis og E63 AMG fra Sixt. Leverte også tilbake en 5-serie på FRA for 5-6 år siden og fikk krav fra Sixt etterpå for en påstått skade som bare var påfunn. Alle disse kravene ble frafalt etter klaging oppover i systemet. Har selvsagt også leid mange andre biler uten slike problemer, bl.a. 750i og flere Porscher, så det skjer ikke hver gang. På de store flyplassene har de egne firma som står for mottak av bilene, og som Avis/Sixt/Hertz etc. kjøper tjenester av. Nesten så man kan mistenke at disse jobber på provisjon......