Dette måtte komme. Det sier seg selv, med den frie flyten av poeng som har vært og økende fokus i markedet, så måtte SAS ta grep, ellers ville hele EB skipet synke.
Men... Hvis det matches med bedre tilgjengelighet (f.eks flere seter og ruter med SQ F) så velger jeg å hilse det velkommen. Det gjenstår dog å se.
Jeg syns en omtrent 15% prisøkning er helt innenfor om det innebærer forbedret tilgjengelighet da.
For min egen del er det uansett et vurderingsspørsmål. Hvis det ender opp med like begrenset tilgjengelighet og fortsatt mye mas med å bestille, og konkurrende flyselskaper og allianser tilbyr priser som jeg opplever at det er ok å betale cash for, ja så stemmer jeg med føttene.
Eks.:
Fruen og jeg planlegger New Zealand og Stillehavet neste jul. Selv om poeng prisene har gått opp, så har vi nok til F hele veien. Men det betinger selvsagt at man får tak i ting som passer nogenludne til tidspunktene man ønsker seg. Hvis det blir masse mas, så dropper jeg ut av poengkarusellen. Og det tror jeg ikke jeg er alene om.
I lys av skattemyndighetenes nystartede kampanje for å ta poengjegere, og nå dette, så kan det jo nesten virke som at noen har bestemt seg for at nok er nok...
Last edited: 31. okt 2018