Hvordan er det med oppgradering av billett som involverer flere flyselskap (kjøpt gjennom SAS)? Dersom jeg skal fly SEA-BOS-CPH-SVG, kan jeg da by kun på BOS-CPH eller vil budet mitt gjelde for hele strekket?
Når: 15Feb24 Strekning: CPH-LAX Fra: Plus Til: Biz Bud: 22000 Minstebud: 22000p Status: EBG Pax: 1 Gikk budet gjennom? Ja, 24 timer før avgang. Opprinnelig var minstebud 29000 og det jeg hadde lagt inn, men sjekket en snau uke for avreise og så at minstebud var droppet og at det tilsynelatende var mye ledig, så reduserte mitt eget bud ned til det nye minstebudet. Ikke fullsatt i business. Når: 22Feb24 Strekning: LAX-CPH Fra: Plus Til: Biz Bud: 30100 Minstebud: 29000p Status: EBG Pax: 1 Gikk budet gjennom? Ja, 6 timer før avgang. Som over droppet minstebud til 22000 noen uker før avreise og jeg flyttet budet mitt ned til det. Økte imidlertid budet mitt opp igjen og la meg bittelitt over det gamle minstebudet fordi det så ut til at det kanskje kunne bli fullt. Fullsatt i business ble det, men budet gikk heldigvis gjennom.
Får jeg ikke lagt inn bud med Thai? Bkk-Cph Opprinnelig booking klasse x. Vi flyr i dag cph-bkk business med bonus og ct.
Er dette SAS sin app? Hvis det er mulig i det hele tatt å legge inn bud på oppgradering hos Thai med en billett utstedt av SAS så må nok dette gjøres med Thai sin nettside/app
Ja, i SAS appen. Da skal jeg sjekke ut Thai når tiden nærmer seg. Må sikkert legge inn en forespørsel her for å høre hva ekspertisen mener om mulighetene og potensielt størrelse på bud. Uansett takk for svar.
Tror ikke Thai har bud, men fastpris på oppgradering i innsjekk. Du kan se prisen her: https://www.thaiairways.com/en/plan/travel_information/economy_to_business.page
Jeg har ikke noen direkte erfaring med dette selv, så for alt jeg vet så kan det hende Thai ikke har et system for oppgraderingsbud en gang, noen andre kan sikkert hjelpe med erfaringer her. I tillegg er det ikke sikkert de oppgraderer bonusbilletter og/eller billetter utstedt av andre enn Thai selv. Det blir også for penger, da eurobonuspoeng garantert ikke kan brukes til oppgradering hos Thai. Det er også mulighet for å spørre om det går an å gjøre en betalt oppgradering både ved innsjekk, i Lounge og i gate. Men din beste mulighet er nok å følge med på om det slippes bonusbilletter i business og isåfall ringe SAS og endre billetten. Dette forutsetter at utreisen ikke er gjennomført enda da det ikke er mulig å endre etter dette. Koster 150 kroner per reisende pluss differansen mellom X og I i poeng og kanskje litt ekstra avgifter.
Når: 25 Mar. 24 Strekning: OSL-ZRH Fra: Go Til: Plus Bud: 490 kr x 4 Minstebud: 490 kr Status: EBD Pax: 4 Gikk budet gjennom? Nei. Fikk aldri noen mail om avslag, men kan se det når logget inn på sas.no. Hadde trodd sas ville se dette som god butikk, men den gang ei. Billetten er kjøpt via LH, usikker på om det spiller inn. Det har i allefall gjort det umulig å forhåndsbestille mat i Go.
Nei, aldri garantert. By alltid på hjemmesiden/appen først, får du avslag, så gå i skranken. Priser er etter belegg. Denne prisen (i DKK) jeg fikk var på under 50% belegg i Business. Poengprisene dog er statiske over hele linjen. GO --> Business = 50.000 poeng Plus --> Business = 35.000 poeng
Når: 21.mai . 24 Strekning: LHR-OSL Fra: Go Til: Plus Bud: 5300 poeng x 6 Minstebud: 5000 poeng Status: EBG Pax: 6 Gikk budet gjennom? Nei, fikk beskjed om at noen hadde bydd over meg på minuttet 24 timer før avgang. Litt surt all den tid jeg hadde tenkt å bruke oppgraderingen for å gi hele reisefølget fasttrack og loungetilgang. For øvrig en interessant observasjon at SAS ikke bare flytter Plus-skiltet lenger bak og takker og bukker for poengene. Oh well, jeg sparte for så vidt poengene til en heisatur i business via flypremium.
Det hadde vært interessant med innsyn i beslutningskriteriene, men de må nok bevare en viss uforutsigbarhet i systemet. Kombinasjonen minstebud (+) og 6 pax er ikke helt ideell. Om gardinen alltid ble flyttet bakover etter budrunden hadde ingen av oss betalt 1000 kr ekstra for en Plusbillett. Jeg tipper at 5300 poeng verdsettes til rundt 300 kr hos SAS, kanskje enda mindre.
Oppgradering til SAS Plus betyr også at APD øker fra £13 til £26. Egentlig pussig at minstebudet ikke settes høyere ut fra UK.
Da gjenstår det 150 kr per person som skal dekke fast track, lounge og servering på flyet. Så er sikkert mange av kostnadene faste. Jeg har flere ganger fått uventet oppgraderingen til Plus i gate, og da er det alltid lastet opp måltid.
Jeg er på ingen måte uenig og ble faktisk litt overrasket over hvor lavt minstebudet faktisk var. Og genuint nysgjerrig på hvor høyt bud jeg måtte ha sendt inn for å få det gjennom - setekartet viste plenty ledige seter i Plus så det var ikke plass det stod på i hvert fall.
Prøvde meg på et bud, Go light til Plus OSL-TRD, minstebud 610kr gikk inn. Ikke ledig midtsete, ikke ny Mikkeler og skarve 312 basic pts ekstra. Blir ikke å gjøre det mer nei.
Oppgradering av Star Alliance-bonusbilletter på forhånd er ikke mulig. I noen tilfeller kan du være heldig på flyplassen.