Da har jeg også opplevd enorme sprik på minstebud. Booket billetter til USA i slutten av juni for reiser i slutten av august og midten av september. La inn bud på første reise. Minimumsbud var 24.000p, altså ikke helt på det laveste. La inn noe over det. Sjekket i går, da var minimumsbud 41.000p eller 11.000kr. I dag er det hhv 29.000p/7200kr. Aldri opplevd så store variasjoner, på så kort tid.
Står det alltid at et bud litt over minstebudet er svakt, eller er det en seriøs indikator på at det sannsynligvis ikke holder? Minstebudet er 22000p på plus->biz på long haul, og ifølge AwardFares er det 8 ledige seter i biz + 2 blokkerte midtseter. Altså kun 75% fylllingsgrad nå under 24 timer før avgang. Hvis flere faktisk byr over minstebudet, eller har status som forhøyer budverdien, så burde vel bare minstebud prisen økt?
Det er det selvsagt bare SAS som kan svare 100% klart på. Men, enhver selger med respekt for seg selv vil selge seg dyrt. Jeg tenker det ligger lite algoritmer bak det «varselet» der, heller en fast terskel hvor SAS ønsker at du skal by høyere. Jeg byr alltid minstebud. Får riktignok EBD påslag, men lell…
Jeg skal fly til helgen, og det er trolig 15+ ledige seter i Business, og fem ledige for bonuspoeng. Jeg har betalt billett og håper på oppgradering. Minstebudet ligger på 29.000 og har gjort det i lang tid, og var over 40.000 en stund, til tross for lavt belegg. Så ikke godt å si.
Strekning: CPH - ORD Fra: Plus Til: Business Bud: 29.000p Minstebud: 7320 NOK / 29.000p Status: EBS Pax: 1 Gikk budet gjennom? Ja, fikk svar 24,5 timer før avgang. Expert Flyer viste 9+ ledige seter (C9) og setekartet hadde 13-15 seter som ikke var tatt. Skjer nok en del endringer de neste timene der. Står C9 etter at jeg ble oppgradert også. Bud har stått som "weak" hele tiden.
Strekning: ORD - CPH Fra: Plus Til: Business Bud: 25.000p Minstebud: 4350 NOK / 24.000p Status: EBS Pax: 1 Gikk budet gjennom? Ja, fikk svar 24,5 timer før avgang. Expert Flyer viste 9+ ledige seter (C9) og setekartet hadde over 20 seter som ikke var tatt. Skjer nok en del endringer de neste timene der. Står C9 etter at jeg ble oppgradert også. Bud har stått som "weak" hele tiden.
Har tre ulike turer som innbefatter Plus-billetter CPH-ORD på sensommer og høsten, både tur og retur. Har forsket litt på dette med oppgradering for å se om det er noe mønster. Første tur: August 2024, la inn oppgraderingsbud begge veier. Utreisen var minimumsbudet 24.000p/4350kr først, så steg det til 41.000p/11.200kr, for så å gå ned til 29.000p/7200kr nærmere avgang. Dagene før avreise var sto det C9 ledig og setekartet viste 17-18 seter som ikke var tatt. Bud oppgradert 24,5t før, minstebud 29.000p. Fortsatt C9 etter oppgradering og det var 13 seter som ikke ble tatt den dagen. Da turen ble gjennomført sto det C9 rett før avgang og det var 9-10 ledige seter i business. Andre tur: September 2024, denne er ikke gjennomført enda. Her er minimumsbud utreise på 22.000p/3480kr. Hjemreisen er 24.000p/4640kr. Turen er i midten av neste uke. Her er minimumsbud absolutt på minimum, men det er C8 på utreise, 15 seter ikke tatt, og C0 på hjemreise. Det er seks seter som ikke er tatt på hjemreisen. Tredje tur: November 2024. Her er minimumsbud begge veier 29.000p/7420kr og C9 på begge. Mønster? Nei. En flight med en haug ledige seter har høyere minimumsbud enn en flight med begrenset ledig plass, og samme som en som knapt har plass. En reise lengre frem i tid har høyeste minimumsbud, og masse ledig. Dette kan tyde på at minimumsbudene ikke tar hensyn til hvor mange ledige seter det er, kun hvor mange eller hvor høye bud som ligger inne? Eller?
Kan prisen man betaler for billetten ha noe med minimumsbud å gjøre? Betalte tilbudspris på rett over 6k for billetten i plus. Har ikke oversikt over ledige seter, men fra CPH-ATL (16/11) skal de ha: Minimums bud 11 870 NOK Minimums bud 47 000 p Og returen ATL-CPH (17/11), som jeg vil regner som mer attraktiv å oppgradere til, fordi det er en nattflygning skal de ha litt mindre: Minimums bud 10 380 NOK Minimums bud 41 000 p Oppgradering på flyplassen er rimeligere enn det laveste minimumsbudet...
Jeg betalte ikke tilbudspris for de to første reisene, men likevel tidvis høyt minstebud. Reisen i november er kjøpt på tilbud.
Helt klart. Vi var flere pax på samme fly i fjor sommer til Roma. Jeg hadde kjøpt med bagasje til meg og uten til resten av flokken, så forskjellig bookingklasse og forskjellig pris. Det var ikke samme pris på oppgradering til plus. K
Strekning: CPH - ORD Fra: Plus Til: Business Bud: 3500kr Minstebud: 3480 NOK / 22.000p Status: EBS Pax: 1 Gikk budet gjennom? Ja, fikk svar 6 timer før reisen. Expert Flyer viste C9 25t før avgang, gikk ned til C6 24t før. Nå seks timer før gikk det ned til C3. 20 minutter etter er det C0. Bud har stått som "weak" hele tiden.
Hei, jeg har en jobbtur til USA hvor arbeidsgiver betaler for GO-billett, men jeg ønsker å fly business eller minimum SAS Plus. Har nok poeng til å by på oppgradering, men bør jeg by bare på Business eller er det fornuftig å legge inn bud på både Business og Plus?
På flygninger til Nord-Amerika kan du legge inn to bud: ett for SAS Plus og ett for SAS Business. Vi rangerer budet ditt når alle tilgjengelige seter er tildelt, og hvis du ikke får SAS Business-oppgraderingen, har du fortsatt sjansen til å bli oppgradert til SAS Plus. Lykke til! https://www.sas.no/reiseinfo/tilleggstjenester/oppgraderinger/
Er dette nytt? Jeg så at jeg også fikk lagt inn to bud nå på en business fra CPH til LAX. Mener bestemt at jeg ikke fikk gjort dette for noen uker siden. (Go-bestilling)