Oppgraderinger på auksjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RedLine, 16. april 2016.

1. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Strekning: CPH - ORD
    Fra: Plus
    Til: Business
    Bud: 31.010p
    Minstebud: 4680 NOK / 24.000p
    Status: EBG
    Pax: 2
    Gikk budet gjennom? Ja, svar 6t før avgang (ble lagt inn etter 24t pga feil)

2. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Strekning: ORD - CPH
    Bud: 4810 NOK
    Minstebud: 4680 NOK / 24.000p
    Gikk budet gjennom? Nei, svar 6t før avgang

3. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Prioriteres bud med penger over bud med poeng? Vites det hvordan de sammenlignes?
    Hvis man ikke trenger grunnpoengene er det vel bedre å by poeng?

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    Insomnia4u and Doc like this.
  5. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar. Har du noen tips til generell strategi for bud? Eller er det helt bingo? Har tenkt at det er lurt å enten 1. by litt over minimum eller 2. by til minste medium pris avhengig av hvor viktig oppgradering er.

6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig avhengig av rute og fyllingsgrad i kabinen. På nevnte flight endte opp vi med å justere budet flere ganger i takt med at antall ledige seter minket frem mot budrunden seks timer før avreise.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,187
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg byr alltid med penger og aldri med poeng. Jeg byr bare noen hundre kroner over minstebud.
    Har ikke statistikk, men antar at jeg er blitt oppgradert i nesten halvparten av budene.

8. Alud

Alud Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har fått oppgradering til business via bud på en flygning fra Trondheim via København til Tokyo. Business fra København til tokyo. Har jeg da tilgang på lounge i København ?

9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Ja

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,139
    Bonuspoeng:
    183
    Har en flight innenriks neste uke det verken er mulig å oppgradere, eller by på upgrade. Er det vanlig?

11. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    489
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilken rute er det? LYR lar seg ofte ikke oppgradere.

12. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,139
    Bonuspoeng:
    183
    SVG-TRD, burde være muligheter tenker jeg

13. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Strekning: CPH - LAX
    Fra: Go
    Bud: 60000p x2 (middels), alternativt bud plus 30000p (sterkt)
    Minstebud: ukjent NOK / 37.000p
    Status: EBD
    Gikk budet gjennom? Nei, svar 6t før avgang

Var 9 ledige business dagen før. 8 23t før, 7 stk 7 timer før.
    Viste 3 ledige etter at budet var avvist ("noen har gitt et høyere bud").
    Plus har vist relativt fullt hele tiden.

Da jeg kom til Køben, gikk jeg direkte til gate. Der var litt folk, så jeg ofret litt "sittemulighet" og stilte
    meg opp fremfor skranken for å være fremst i køen. Tok opp PCen, og sjekket Awardfares. Den viste to ledige i business.
    Det var litt rart, da jeg noen minutter hadde fått vite at det var helt fullt i en annen skranke.
    Da jeg som første person fikk snakke med en hyggelig dame i skranken ved gate, så sa hun at der var en bekreftet no-show allerede. Den fikk jeg sikre meg (50000p go->business), og jeg skulle komme tilbake 15-20 minutter senere for å se om vi fikk til nummer 2 også. Hun måtte vente på en eller annen frist vil jeg tro.

15 minutter senere stod jeg og ventet, og vinket hun meg frem. Da ordnet den siste seg også.

I mellomtiden var der sikkert 15 personer som var fremme og snakket med henne, og hun sa etterpå at der var kjempemange som spurte om upgrade.
    Perfekt med business på denne flighten. Internett fungerte dog ikke første 2/3 av turen. Er på flyet nå og poster denne :)

edit: Og David Gilmour sviktet ikke. Fy f så rått det var! (Intuit Dome)

Last edited: 27. okt 2024
    markus, Calling, NoLimit and 12 others like this.
  14. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    934
    Bonuspoeng:
    93
    Strekning: JFK-CPH
    Minstebud: 22.000
    Bud: 23.000 (lavt)
    Gikk budet gjennom: ja; 6 timer før

Dette gjaldt min tenåringssønn og hans kjæreste. Sønn er EBG og vi har pointsharing. Under "innstillinger" på pointsharing konto har jeg registrert at han har lov til å bruke poeng.

Det som var litt interessant med dette budet var at en person på SAS Eurobunus- Eurobonusjeger sin facebookside skrev kvelden før avreise at hans bud for samme flight hadde gått gjennom. Ingen melding til oss. Jeg prøvde meg på en dummy-booking og så at det var 4 ledige plasser i business. Jeg endret allikevel ikke budet mitt men lot det stå på 23.000. Så kom det altså beskjed 6 timer før om oppgradering som ble trukket fra pointsharingkontoen.

Dette forstår jeg da dithen at de oppgraderer i flere omganger.. Jeg antar at de oppgraderer de med høyeste bud først; så lar de det være igjen et par seter i tilfelle noen kjøper billett for penger; og så tildeler de de siste setene 6 timer før. Ifølge min sønn var det fullt i business.

Edit: personen på facebook har nå skrevet en trip-report og skriver her at han la inn bud på 40.000 poeng.....Da skjønner jeg at hans bud gikk inn før mitt.......

Last edited: 11. nov 2024
    Flymunda, RoadKing, Cumulus and 3 others like this.
  15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke lett å finne ut noe konkret hos SAS om dette, men skjønner at man som statusmedlem får en prosentsats i tillegg til budet.
    Spørsmålet er om man ser dette direkte, dvs. om diamant får opp en annen sum enn sølv som minstebud eller om dette tillegget er mer i bakgrunnen?
    I siste tilfelle vil jo et minimumsbud kunne være middels istedenfor tilsynelatende svakt.

16. heleriks

heleriks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei! Jeg er ca 8000 nivåpoeng unna sølvmedlemskap, men har en reise til japan mars 2025 med sas plus billetter så det rekker jeg ikke å tjene inn før reisen.. Hver gang jeg logger inn på sas appen står det ''by på oppgradering til buisness'' med minstebud på 29000p, vi er to som reiser. Jeg har hørt, om man ikke har status er sjansene mindre, og forøvrig er det da mer gunstig å by litt over minstebud. Men, lurer på om noen har anbefaling til hva jeg kan by? I utgangspunktet tenkte jeg 32000 per hode, men føler det er i overkant? Kanskje ikke.. Vil man uansett måtte vente til rett før avgang før man får beskjed om budet har gått igjennom, eller kan man få beskjed før? Vet dere også hvor jeg kan finne ut om det er ledige buisness seter? Men ja, tar imot all tips!

17. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Det er "boost" i budet for de med status. Henholdsvis 10% for sølv, 20% for gull og 30% for diamant. Så da er det bare å regne på hva deres minstebud blir, og avgjøre hvem du vil "forsøke å legge deg over"

F.eks 29000 + 30% for dia = 37 700
    Ditt bud på 32k per hode kan være greit det, men du slår bare de som har bydd minstebudet med sølvmedlemskap. Nesten bedre å bare satse på noe nærmere minstebudet, og at ikke for mange andre har lagt inn bud?

Du får som regel beskjed mellom 24 og 6 timer før, etter hva jeg har sett.

Kan sjekke ledige seter med f.eks Awardfares, eller Expertflyer

18. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    953
    Bonuspoeng:
    93
    Strekning: CPH-LAX
    Minstebud: 3.520kr
    Bud: 3.800 (lavt)
    Status: EBD
    Gikk budet gjennom: Ja, 24 timer før

19. heleriks

heleriks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vil dette si, dersom jeg legger inn et bud som vanlig medlem, og om 6 uker blir sølvmedlem, vil budet mitt regnes med 10% eller er det 32k uten 10% siden jeg la inn budet før jeg ble sølv?

20. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    723
    Bonuspoeng:
    93
    Det aner jeg ikke, men sjekk på nytt når du er blitt sølv, så kan du sikkert se det

heleriks liker dette

Del denne siden