Ble diamant i august, og med 30+ flights siden da, har jeg merket lite/ingenting til noe særskilt service ombord. Reiser stort sett bare i PLUS, så gratis drikke elle ikke er jo aldri et tema. Men for ett par dager siden, ble det en liten "test" om diamant-statusen er noe verdt. Var en tur på Sunnmøre, og uværet gjorde at planer begynte å falle fra hverandre. Min opprinnelige rute hjem på ettermiddagen var AES-OSL-TOS-SOJ. Men rakk ikke flyet til OSL pga uværssein ferge. Reisebyrået booket meg da om til AES-TRD-TOS + hotell i TOS, og deretter TOS-SOJ dagen etter. Surt å ikke få komme hjem samme kveld, men shit happens. Verre var det med en jæ....tight connection i TRD. Bare 20 min. Men med kun håndbagasje krysset både jeg og reisebyrået fingrene for at det skulle gå bra. Vel plassert på AES, var det bare å vente på maskinen som kom fra BGO. Oops...ny tid på skjermen. 20 min forsinket! OK, en kjapp turnaround, kombinert med god medvind til TRD, ga "hope in an hanging snore". Men dette kom til å bli svært spennende. Anyways, pushback fra AES 23 min forsinket. Med angitt flytid, ville vi lande 7-8 min før min neste avgang. Var tidlig av flyet i TRD, og småsprang inn i terminalen. 6 min til avgang og "Gate closed" sto det på skjermen. Det ble noen f...f....f.... gloser, før jeg fortsatte spurten til gate. Flyet sto ennå ved gate. Kom hesblesende til disken. "Der er du" sa damen. "Vi gjør et forsøk på å få deg med". Hun ringte til en eller annen operasjonssentral, og fikk åpnet flighten igjen, slik at jeg kunne boarde. Superlettet gikk jeg ombord. Pushback var 2-3 min etter avgangstid. Jeg var glad jeg kom meg med, men satt igen med følelsen av at dette dreide seg mer om flaks, enn status. De visste jo at jeg kom fra AES, og når flyet ville lande. Men å stenge gate viser at de ikke hadde en intensjon om å få meg med. Eller hva mener andre her?
Har egentlig kun positive opplevelser. Runder 130 legs som EBD i år, alt går stort sett som smurt. Har en salig blanding av innenlands, europa og asia/usa. Flydd i Go, plus og business. Både på poeng og for cash. Kort oppsummert. Opplever god service. Det er alltid noen som ikke er like vennlige som andre, men sånn er det uansett hvor en ferdes. Alle fordelene som jeg skal få, får jeg stort sett. Feks gratis drikke ombord. Noen ganger må jeg flashe kortet, men det er sjeldnere og sjeldnere. 24timer garanti for å komme med flyet har funket som bare det. Courtesy Upgrade har slått inn 2 ganger med upgrade fra Go til Plus. Så er det alltid noen fordeler en "føler" en skal ha, men som ikke står noen steder. Feks dette med å komme med tidligere fly. Skjer en sjelden gang, men det er da tross alt ikke noe jeg har krav på, så da kan jeg heller ikke bli sur om jeg ikke får det...
Det er på ingen måte offisiell diamantservice, men ettersom jeg så å si aldri opplever det, føler jeg for å rope det ut her: Jeg fikk ledig midtsete på en så godt som fullstappet SK451 OSL-CPH i morges! Ledig midtsete har jeg maks 1 av 20 flyvninger, selv når flyvningen er halvfull, så jeg er nå overlykkelig - og håper naturligvis at det ikke bare skyldes en vaskekte tilfeldighet.
men hva koster det egentlig å være LITT fleksible? Var i Stavanger på tirsdag, hadde fly hjem 1640. Siste møtet ble avlyst og jeg var på Sola 1415 og greide fint å spasere bort gaten til 1440 flyet. Jeg hadde kun GO billett, men tenkte jeg fikk prøve; Nei Prøvde 1540 flyet; Nei 1640 flyet hadde et godt belegg, og det må vel uansett være bedre å få folk av gårde tildligere, når det er plass, da har de også mer ledig senere på dagen. 1440 avgangen er uansett billigere enn 1640 avgangen. Synes det blir overkant firkanta....
Ideen er vel at du neste gang skal fly PLUS slik at du kan bytte flight...Så må de veie da; hvor mye er "kanskje 1000kr" verdt sammenlignet med "skuffet FF".
Den ideen kan de ruge så mye de vil på, ettersom jeg eier halvparten av selskapet selv, så er det ikke aktuelt å "flotte" seg med Plus billetter, det blir en gode del penger i løpet av året som heller kan bli med i utbyttet MEN spørsmålet står og jeg har fått det noen ganger hos Norwegian, aldri hos SAS. Det er mer aktuelt å flytte alt til Norwegian, enn å begynne å kjøpe Plus hos SAS.
På min siste dag som EBD fikk jeg min første Diamond-"feeling"; under servering kom flyverten bort, og lurte på om jeg ville ha noe gratis å drikke fra trallen siden jeg var Diamond. Tommel opp!
Jeg har vært Diamond siden Juni og nå etter litt endringer osv hos SAS har det siden oktober blitt ganske bra. Har i 99% av reisene ledig midt sete og de har det rimelig klart hvem som er EBD eller EBP. Hadde en tur til Beijing i november og kvelden før avreise fikk jeg mail om at vi alle 4 i reisefølget var oppgradert til Plus. Går også som oftest greit å få tidligere fly når jeg kommer til flyplassen noen timer tidligere enn planlagt grunnet avlyste møter osv. Ulempen jeg føler nå er at det finnes en Friends & Family kampanje for Diamond og jeg har ikke fått noe kode på mail så jeg venter enda.... Skulle hatt noen billetter til EWR og HKG...
Jeg er også EBD og fikk mail om denne kampanjen for en stund siden. I samme mail stod også passord: gotogate
Noen som vet hvordan man kan sende e-post til denne Eivind Roald med tips til hvordan man skal endre fordelene? Fast Track, prioritert boarding og prioritert bagasje er jo bortkastet så lenge det er mer kø i Fast Track, man slipper inn alle som kommer opp til gaten og bagasje kommer vilkårlig. Da ville det vært bedre med lavere priser eller flere poeng per flight.
Det er definitivt et forbedringspotensiale med hensyn til bagasjehåndteringen, men dette må SAS nesten ta med de aktuelle flyplassene og ground crew. Prioritert boarding mener jeg selv at uansett er nokså meningsløst, men det er mer smak og behag. Når det gjelder fast track, så er dette også litt avhengig av situasjonen på flyplassene. På CPH er SAS' fast track et fantastisk alternativ praktisk talt uten kø, til forskjell fra vanlig security, som må være blant de tregeste i Europa (mest fordi sjelden mer enn halvparten av slusene er åpne). På OSL forholder det seg imidlertid motsatt, ettersom vanlig security stort sett er nokså raskt, mens kombinasjonen av altfor mange med tilgang til fast track og altfor få fast track-sluser gjør fast track til et vesentlig tregere alternativ, især i rushtiden. Her må både flyselskapene og Avinor snart sette seg ned og vurdere hvordan de skal håndtere fast track på OSL, for det er i ferd med å skli helt ut. Etter min mening kan man like så godt avvikle det på OSL så lenge det ikke fungerer bedre enn nå. Men på andre flyplasser, som CPH, LHR og FRA, så kan det være gull.
Bagasjehåndtering fungerer veldig mye bedre nå enn for 1 år siden. Fortsatt enkelte ganger det feiler helt, men får ofte mine 2-3 bagasje først når jeg reiser innenlands nå.
Har et par ganger vært grådig og spurt om 2 pils i Go. Det har uten unntak godt veldig fint. Her om dagen var også en av crew innom flere ganger og spurte om alt var ok osv. Og dette på en 1 times tur til CPH. Synes gjenkjennelse og påfølgende service har økt i den senere tid.