Ok, var det jeg mener å ha lest på forumet, men finner ikke noe offisiell info på dette på SAS sine sider.
Det er to stykk som er imøtekommende. Også har du flere som ikke er noe glad i jobben sin og er direkte sur/lite behjelpelig. Har hatt mange episoder der ute, ganske irriterende egentlig. Går på uvillighet til å tagge baggasje på gjennomgående booking, nekte å sjekke inn videre pga "feil navn" på billetten(OSL lurte på hvem som ikke kunne jobben sin på KRS siden det var et dobbelt etternavn som bare var splittet) Men fint at andre har bedre opplevelser.
"Hvis du reiser innenlands sjekker du alltid inn i SAS Self Service automat på flyplassen, via internett eller med din mobiltelefon." http://www.sas.no/alt-om-reisen/sjekk-inn/i-skranke/
Jeg har nok isåfall møtt på en av de hyggelige sist jeg sjekket inn bagasje på superflighten. Hadde SAS KRS-OSL, og så en booking på OSL-HEL-SIN med Finnair -- bestilt helt separat. Hun fikset opp, fikk sjekket og tagget bagasje hele veien og det var ingen problemer. Skal også nevnes at jeg har vært borti et par av de som ikke er like behjelpelige, så er glad det finnes noen hederlige unntak.
Kanskje jeg kommer billig unna siden jeg som regel har med to unge sjarmører når jeg sjekker inn? Selv hardbarkede grinebitere smelter når små og veloppdragne unger kommer. Og mine er som regel svært veloppdragne frem til tålmodigheten ryker ca 5 minutter etter boarding
Hei Leste denne, og sendte et spørsmål til gullmailen til SAS. Siterte hjemmesiden, samt fordelene som medlem og spurte om hva som gjaldt. Fikk klar melding om at som EBS/EBG/EBD har du rett til å sjekke inn på SAS sin businessskranke.
Er på vei til New York nå og skulle i dag fly BGO-OSL-EWR i Plus (kjøpt på kampanje i fjor høst, ca halv pris). Hadde 50 minutt connection på OSL, men i det jeg kom på Flesland så tikket det inn melding om at flyet til OSL var forsinket, endte med 35 minutt forsinkelse, som betyr at jeg kunne glemme flyet videre til EWR. Fikk bare ut boarding pass for første flygningen og da ante jeg ugler i mosen, og stilte meg i køen til service skranken. Mange som hadde ventet lenge der pga et kansellert fly, og de ble litt forbauset når mitt kønummer poppet opp med en gang ;-) Ble da ombooket til CPH og videre til EWR med 12.20 avgangen. Det hyggelige var at jeg ble oppgradert til business helt gratis og uten å spørre om det. Må jo anta at det har med at jeg er Diamant? Har aldri opplevd dette før. Hun som satt i serviceskranken laget ny reiserute, printet denne på et a4 ark og spurte om det så greit ut før hun skrev ut boarding pass. Vært positivt overrasket over SAS her! Blir jo spennende å se hvordan Eurobonus poengene / SAS IT slår ut, står Cc på begge flygningene på boarding passet. Men regner med at jeg får for opprinnelig booking.
Vi er flere i samme båt. Fikk endret mitt reiseopplegg ved gate på BGO, men som stusselig EBG måtte jeg nøye meg med Go. Flyet er knapt halvfullt, så plenty med plass bak i fjøset. Bookingklassen min ble for øvrig endret til det bedre (poengmessig sett), så jeg tar det nærmest for gitt at jeg får poeng deretter. Grei opptjening for deg med C. Uansett, fabelaktig service av SAS på BGO som var meget hjelpsom og proaktiv da forsinkelsen slo inn.
Jeg og hjemme sjefen fløy AGP - OSL for noen uker tilbake i Go og vi fikk uten problem sjekke inn i skranken for Plus (Vi er begge EBG).
Ja, sjekket poengsaldoen nå, og ser at jeg fikk maks poeng både på BGO-CPH og CPH-EWR, dvs. 1250 og 11250 grunnpoeng. Det er nesten som jeg føler jeg burde holdt kjeft om det, i tilfelle det er en feil ;-)
Det er nok noe som kan skje. Jeg fikk en gang full C-billett når vi var på bonus-reise, flyet vårt ble forsinket og vi rakk ikke vår connection, ble booket om og fikk poeng for dette. Forsøkte da å etterregistrere dette på resten av gjengen, men det gikk ikke da dette var en bonusreise.
Man skal ha rett til dette, men om det er kommunisert ut til SAS' bakkepersonell i forskjellige lufthavner er en annen sak. Hjemmesjefen og jeg måtte i fjor krangle da vi skulle hjem fra Bologna, da køen var langt som et vondt år i Go-innsjekk, og ingen i Plus-innsjekk. Dansken som kom veivende med sitt EBD-kort for å sende avgårde fire tenåringspoder (uten at han selv skulle reise) ble, om mulig, enda dårligere mottatt, men det var med en viss rett, synes jeg. Vi fikk i alle fall kranglet oss til å bli sjekket inn i Plus-skranken, men det nødvendiggjorde at jeg tok frem iPaden, for å si det slik.
Jeg har alltid sjekket inn i Biz/Plus. Aldri opplevd problemer med at jeg reiste på GO, dette er en opplest og vedtatt perk for EBG. Jeg fatter ikke at du måtte krangle med dem om det?
Helt enig, har aldri hatt problemer med dette sålenge jeg vært EBG/EBD. Gjelder forøvrig hos alle Star Alliance selskaper sålenge man har *A Gold.
Jeg opplever ingen forskjell mellom det å være EBG eller EBD. Jeg flyr mellom 120 og 150 flygninger i året innenlands i C klasse og da er det jo samme service uansett hvilken status man har. Var en GO tur til LYR i vinter, på vei oppover bestilte jeg Ramløsa til mor og meg, da sa damen: Du trenger ikke finne frem kortet fordi vi vet hvor vi har dere! Damen var både smilende og blid og spurte noen ganger om alt var vel. På vei sør igjen, samme øvelse, og damen kom frem med betalingsterminalen. Da jeg sa jeg ikke hadde tenkt å betale, spurte damen om jeg var Pandion, Diamant eller sånn? Så kom følgende:" ...... de sier vi skal hilse på dere, men det er jo en umulighet når vi har 40 stykker på en flygning fra Oslo til Bergen!" ... mulig det, men jeg tviler på at vi var så mange på en søndagsflygning fra LYR til OSL ..... sutrete var hun og sikkert dypt uenig i at de viktigste bidragsytere til at hun har en jobb, skal ha ekstra privilegier.
I mitt siste reisebrev til New york, så skal jeg greit inrømme jeg var litt krasse i kritikken mot sas ettersom jeg ikke fikk oppgradering til biz, selv med mange ledige seter, mens jeg fikk courtesy upgrade til Plus. Helt vanvittig konge det, hadde vel bare en litt dårlige dag, eller mansen som vi sier, men endte jo opp i plus uansett, så skal ikke klage. Dette var på utreisen på bestillingen, og returen skulle jeg egentlig ha 1 uke etterpå, men ombooka den til 2 uker, pga snøstormen som var nå sist helg når alle flyvningen var cansellert. Jaja, men ikke nokk med det, så skulle jeg hjem igjen fra New York, ettersom jeg fiksa meg en tur retur med klm, for å bruke opp hjemreisen med sas, litt invikla, men hadde vel 6 timer i byen ved hvær innreise, sinnsyk kort sighseeing, men fikk sett masse! Ja poenget mitt var da når jeg var på Schithole i Amsterdam, så tikka det inn en Courtesy upgrade på hjemturen min i samme booking så jeg hadde fått en oppgradering til plus,, sinnsyk kult! =D JAJA. 2 oppgraderinger på samme bestilling, både utreise og hjemreise, var jo greit masse ledig i pluss, og economy, men men, er storfornøyd med sas og servicen, og ikke minst å ha diamantstatus når di spessielt overrasker iblant sånn jeg opplevde ihelgen nå.
Jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor du tror du skal få oppgradering til business, selv om det er ledige seter og du er diamant..... Det er ikke noe regel som sier det, og incentivet til å selge businessbilletter faller jo helt bort. Tror du skal være fornøyd med det du har fått, og skru ned forventningene noen hakk. Da blir det heller mye mere gledelig dersom du får noe ekstra
Her for en liten stund siden var jeg en smule treg til gaten, ute ved nr 19. Hadde sjekket inn bagasje for en sjelden gangs skyld og følte meg sikker på å ikke bli nektet boarding.. Akkurat når jeg svinger inn i 19 etter den lange turen nedover ringer telefonen. Ser damen i gaten står med telefon opp mot øret. Det synes jeg er imponerende, og ikke minst svært ulikt hvordan jeg vet andre har blitt stående igjen på gate 19 med annet selskap.(selv med innsjekket bagasje...!)