En uke siden: Jeg ser at de to flyvningene jeg er booket på omtrent tre uker frem i tid ikke ligger ute, og at de vil bli kansellert. Ringer derfor og spør om tidlig ombooking for å sikre plass på alternativ avgang. "Tyvärr måste du vänta tills flygningen avbryts." I går kl 17:30: Flyvningen blir omsider kansellert og jeg blir booket om til dagen etter opprinnelig avgang med minus to timer mellomlanding i Oslo (landing to timer etter avgang videre). I går kl 17:45: Jeg ringer SAS. Slår inn EBD-nummer. "Du er nummer 17 i køen" I går kl 18:40: Jeg får snakke med SAS. Spør om å i stedet bli booket om til dagen før opprinnelig avgang. Når jeg søker leg for leg får jeg opp 1 sete igjen på begge flyvningene jeg ønsker (men ingenting når jeg søker i ett). "Tyvärr är det inte möjligt att boka" I går kl 19:00: Jeg ringer på nytt med viten om at det nå endelig er engelsktalende kundeservice og ny telefonkø, og at det fortsatt er ett ledig sete igjen på hver av de to flyvningene jeg trenger. I går kl 19:01: "Good evening, how may I help you" I går kl 19:02: Spør om nøyaktig det samme som jeg spurte hun svenske jeg snakka med 22 minutter tidligere etter å ha venta i 50 minutter. "Yes, that's fine. You'll receive the new routing within 10 minutes via e-mail. Anything else I can help you with tonight?" Det må da være mulig å løse dette litt mer smidig av SAS. Som tilfelle også tidligere er det engelsktalende kundeservice som heldigvis redder dagen. Nå gjenstår det bare å gjøre det samme med returen, som trolig blir kansellert innen 2-3 dager.
Tror det må være mye ekstrahjelper hos Sas i disse dager med lite ekspertise. Jeg fikk først beskjed om at det var umulig å knytte sammen to legs jeg hadde bestilt med TP. Så da spurte jeg om ikke vedkommende kunne legge inn en ny gjennomgående billett og så kansellere den opprinnelige, men da virket ikke systemet så jeg ble satt over til en svenske som i løpet av to minutter hadde lagd gjennomgående billett på den første bestillingen min. Det virker åpenbart at de har skrudd av prioritering av EBD og vi blir sendt i køen sammen med alle andre...
Den engelskspråklige må ha ganske vide fullmakter som ikke er gitt dagtjenesten? Eller er det rett og slett for vanskelig å skaffe folk med innsikt i Scan?
Generelt sett har jeg inntrykk av at den engelskspråklige følger reglene litt mer strengt enn skandinavisk, men at engelskspråklig også er langt mer kompetent. Det tar litt for ofte 10-15 minutter på telefon å fikse en ganske standard ombooking på dagtid, mens mellom 19 og 7 tar det sjeldent mer enn 2 minutter på telefonen. Når jeg for eksempel har prøvd å å booke litt kreative *A bonusreiser over telefon som er i gråsonen routingmessig, så har jeg aldri fått dette gjennom hos engelsktalende fordi de kan og følger reglene til punkt og prikke. Hos skandinavisk går det nesten alltid gjennom på forsøk nummer en, og hvis ikke nesten garantert på forsøk nummer to.
Og der kom kanselleringen... ombooket til ankomst OSL kl 19:30 og avgang videre kl 08.55 samme dag. Vil kanskje påstå at det er en i overkant tight connection.
Kall meg gjerne litt håpløs - men jeg klarer bare ikke å finne mailadressen til diamant-mailen! SAS holder det hemmelig på sine sider, og søk her på forumet viser mange linker men ikke noen som faktisk viser mailadressen. Det er forhåpentligvis noen som har kontroll på dette her og kan gi meg denne informasjonen?
Da er det min tur å fortelle om diamant service, og ikke minst å hylle Vibeke Vi har en tur som går slik over en fredag-søndag: OSL - ARN - AGP, AGP - OSL Det var det eneste jeg fant på poeng. Så ser jeg at det er en avgang torsdag fra CPH som gjør at vi kan reise etter arbeidstid og kommer fram der nede kl 01 (det gjør jo ingenting, vi kan sove lenge dagen etter), så jeg tenkte at dette var jo mye bedre. Får jo i praksis en dag ekstra , ok må gå tidlig fra jobb torsdag, men det funker. Så jeg sender en mail til diamond.dk og starter med kjære Vibeke... Der sier jeg at vi er litt bekymret over vår reise via pestens hjemland, og lurer på om det kunne være mulig å bytte utreisen til å gå via det blide Danmark dagen før istedenfor. Hvorpå Vibeke svarer; "Vil de ikke heller reise direkte fra Oslo kl 16 torsdag?" Hva skal man si? Ikke bare er hun positiv, men proaktiv og søker de beste løsninger også. Den dama må SAS for all del ikke forbedre bort. Her på forumet er det selvsagt ikke stuerent å kvitte seg med en legg, men frua syns det var aldeles utmerket, så jeg ble nedstemt. "Vi" gikk for direkten, spesielt da jeg påpekte at det ble mindre børst med direkterute, fordi SAS har forbedret inn en kvote. Jaja, men hun er ei fin dame da
Veit det er leika med det, men fyrste gong eg har lest feil og forstått det når eg leste saken før (uten samanlikning på desse to,)
Jeg hadde en booking OSL-EWR-OSL i Plus Smart i oktober. Det var for å løpe New York City Marathon (for 42. gang). Forrige uke ble New York City Marathon 2020 avlyst. Jeg ringte SAS for å høre hvilke muligheter jeg hadde. Ikke så lett å finne ut det online. Beskjeden var "Du kan avbestille for et gebyr på €300 eller endre for et gebyr på NOK 2500". Jeg likte ikke det og skrev til Diamond.dk. Og fikk svar fra Louise. Hun sa at det de hadde sagt om avbestilling stemmer, men hun skulle klare å endre gratis. Så jeg prøvde å endre på sas.no. Der kunne jeg bare endre tid, men ikke sted. Og det kom opp et gebyr på 2500 hvis jeg prøvde å endre tid. Jeg kontaktet Louise igjen. Hun sa at jeg må ringe kundeservice hvis jeg skal endre sted. Det gjorde jeg, og fikk samme beskjed igjen, de kan endre, men gebyret er 2500. Jeg viste til e-posten fra Louise og fikk noe tull som "De på Diamond mailen tror de vet alt, men det jeg sier stemmer.". Jeg ba han snakke med en overordnet. Det gjorde han og kom tilbake og bekreftet gebyret. Jeg la på, ringte opp igjen og snakket med en annen. Samme svar: "Du MÅ betale gebyret på 2500". Tilbake til Louise der jeg forklarte det. Svaret var: "Det stemmer at det kommer opp et gebyr på 2500, men det skal du selvsagt ikke betale. Det kan vi lett fjerne. Hva vil du endre til?". Jeg hadde funnet flyvninger til LAX i mai 2021 og ga henne datoene. 5 minutter etter fikk jeg ny reservasjon på e-post, UTEN gebyr! Takk til Louise!