Bra service der, flott at Diamond mail har fullmakter til å levere slik service. Telefongreiene er en outsource gjeng med nikkedukker i Sverige et sted, ingen myndighet der lenger. Finnes vel ingen SAS ansatte lenger der, og da blir det å følge reglene.
Her må jeg bare fortelle om mitt møte med en svenske på telefon tidligere i uka, for jeg traff nemlig en "Jajamensan-svenske" og ikke en "Tyvärr-svenske". Jeg hadde to bonusbilletter med SAS i C til SFO nå i slutten av juli som selvsagt ble kansellert. Poengene kom imidlertid ikke automatisk tilbake, så jeg ringte inn for å sjekke hvorfor. Litt lengre historie kort: Det var en hyggelig samtale, svensken var smørblid og spurte om jeg bare ville ha tilbake poengene eller om jeg ønsket å booke om, hvorpå jeg svarte at "Jeg vil jo gjerne reise jeg, men vi vet jo begge hvor lett det er å finne to bonusbilletter i business til vestkysten i USA på et fornuftig tidspunkt". Da kom det herlige "Jajamensan, men kom med et forslag til dato så skal jeg se hva jeg får til". Noe perpleks slang jeg ut en dato for utreise og hjemreise, og litt tasting senere satt jeg med nye billetter for to i siste halvdel av juni 2021. Strengt tatt var dette mer EBG-service enn EBD-service, men tenkte den kunne passe inn i tråden likevel. Jeg er i alle fall ikke vant med at de kjører "involuntary rerouting" såpass fleksibelt når det ikke er ledige bonusseter på det nye tidspunktet.
Telefon er altså så utroleg elendig. Me som er her, er jo stort sett superbrukere, og ringer sjelden om me klarer det sjølv eller kan vente. Men det beste er å vente til dei har stengt i Sverige, og prate med nokre hyggelege på engelsk. Sist gong eg ringte inn så var det for at eg ikkje fekk endra sete i biz-kabinen(SAS-IT). Han påsto hardnakka at det var kun mogleg ein gong, og det vart ein ganske tåpeleg diskusjon, som viste endå meir at han ikkje hadde peil. La oss få Diamant-telefonen!
Louise leverte nylig varene med en responstid på ca 3 timer. Det var en helt ukomplisert forespørsel uten behov for å tøye noe regelverk, men jeg venter heller 3 timer på dansk diamant e-post enn å snakke med hjelpeløse svensker på telefon.
Er helt enig når det gjelder rene SAS-reiser, men har sett at de ikke alltid er like stø på *A. Jeg sendte en e-post til dansk diamantmail for halvannen måned siden for å høre om jeg kunne få legge til retur på en reise til Maldivene i 2021 hvor jeg akkurat misset returbestillingen før lockdown. Fikk svar fra selveste Vibeke at retur var å regne som en ny booking, og ikke var mulig før de åpnet igjen. Jeg syntes dette var litt rart, så jeg ringte Tallin for å dobbeltsjekke. Da var det overhodet ikke noe problem å legge til retur (bortsett fra SIA - de har stengt for alt, også endringer).
Hei, og beklager så mye om jeg ikke er helt oppdatert på booking av Award tkts etter Coronadritten, men har ventet og ventet på ledige award seter med SAS EWR-OSL, 19.desember (hjemreise fra cruise) uten hell. Litt desperat så meldte jeg meg inn i United MilagePlus, da jeg hadde googlet meg fram til at de hadde en bra søkemotor for Award billetter. Etter å ha meldt meg inn tok det meg 2 minutter å finne seter i Biz med Austrian, til 78K en vei, dog B767, men med 1-2-1 config og seter som ligner SAS Biz. En telefon til kundeservice, forklare hvilke flighter jeg var ute etter, og 5 min senere var reiserute på plass. Jeg er EBD og partner EBG, men usikker om det spilte noen rolle denne gangen. Uansett, veldig fornøyd!
Hva er de nye "utvidede" åpningstidene for EBD i helgene/etter vanlig åpningstid? Har forsøkt siden i går morges å nå frem, men "blind-alley" på alle numre i Norge, Sverige og Danmark...
I dag opplevde jeg diamant-service! Jeg hadde en melkerute-booking OSL-ARN-CPH-FRA t/r i SAS Plus Smart. Mange poeng, men pga Sverige og korona og karantene så ønsket vi å heller endre til OSL-FRA. Websidene ga meg alternativ fly, og vi skulle til og med få penger igjen! Men, vi må ringe SAS Sales & Service for å få denne prisen. Ringer SAS, den første kundebehandleren påstår at det ikke er karantene etter flybytte i Stockholm (ARN) så jeg ble litt satt og og prøver heller agentrulletten. Neste mann forstår hvorfor jeg vil endre, men insisterer på at jeg må betale 1300 kr, og får ingen penger igjen. "Hva med de reduserte skattene og avgiftene da? Websidene sier.." prøver jeg meg med, men han står på sitt. Han skal ha 1300 kr og det er det. Sender epost til Diamant og får svar samme dag. Joda, SAS vil ha 1300 kr som jeg må betale først, deretter får jeg refundert 2 x 1100 kr i avgifter. Summa summarum, penger igjen! Som websiden sier. Bekreftet at dette var ok og de fikset dette. Hurra!
Som vi alle vet blir det ikke noen IF-tur til HKG i år, så her satt jeg da med en billett kjøpt med poeng (ikke bonustur) som jeg ikke lenger hadde noe behov for å ha. Har ikke tenkt så mye på avbestilling da jeg uansett har regnet med at flyvingene ville bli kansellert, men i går kom det en endring fra OSL-CPH-PVG-HKG til OSL-CPH-HKG med CX, så det ser ut til at SAS virkelig ville sørge for at jeg kom meg til Hong Kong denne høsten. Jeg sendte en liten mail til diamantmailen i går formiddag der jeg forklarte at grunnlaget for turen var falt bort, og lurte på hva jeg kunne gjøre. Noen timer senere kom det svar fra vår alles kjære Vibeke med spørsmål om jeg ville booke om til en gang neste år eller om jeg ville kansellere. Jeg valgte det siste, og da jeg sto opp i dag var 105.000 poeng tilbake på konto. Skatter og avgifter skal ifølge Vibeke komme iløpet av et par dager. Som vanlig god service.
For første gang har jeg ankommet flyplassen mange timer før avgang. Jeg henvendte meg i gate mens de boardet et tidligere fly og spurte om jeg kunne komme med selv om jeg hadde billett til et senere fly. Gatebaben spurte om jeg hadde fleksibel billett, noe jeg ikke har. Men etter litt tasting på maskinen fikk jeg stige ombord. Her tror jeg endelig Diamantstatusen ga meg en fordel.
Hvis sas kansellerte reisen så gir/gav de statuspoeng utefra hvilken booking klass du skulle reist på. Er vel ganske mange nu som har postet bekreftelser på dette siden mars/april /M