Eller den opprinnelige skinn bagtagen........men problemet der er vel at det synes så dårlig det diamant merket på den !
Hei, den 30% rabatten på vanlige billetter for poeng, er den regnet inn når jeg er innlogget og søker på billetter?
Det er en første gang for alt. Før pandemien fløy jeg til USA 5-6 ganger i året, til EWR, LAX og SFO. Som Diamond. Og etter at jeg kunne begynne å reise igjen sist november har jeg hatt 4 reiser til de samme stedene. Alt med SAS. Sist mandag reiste jeg fra OSL til EWR. Jeg observerte at før avgang gikk purseren (tror hun heter Kristin Østmo) rundt og snakket med enkelte passasjerer. Så stoppet hun hos meg. "Velkommen ombord (navnet mitt). Hyggelig å ha deg ombord". Det har faktisk ALDRI hendt meg før, men det var jo hyggelig. På turen EWR-OSL onsdag var det samme besetning. Og det samme skjedde igjen. Da hun kom til meg spurte jeg om det var Diamond medlemmer hun ønsket velkommen, og det var det. Vi snakket litt om det, og hun var ikke overrasket over å høre at jeg aldri hadde opplevd det før mandag. Men hun sa at de SKAL gjøre det på langdistanse. På kortere flyvninger er det ofte ikke tid. All honør til Kristin!
Jeg har oplevet det samme 2 gange. En purser kom og hilste i biz : jeg ønsker dig, Diamond member, en god tur med os over Atlanten og så fik vi en lille hyggelig chat.
Som nordmann så foretrekker jeg å ikke få noen ekstra oppmerksomhet, og jeg blir ille berørt hvis jeg går og titter i en butikk og noen kommer bort for å spørre om jeg trenger hjelp. Eller grøss og gru, at det står en hilser i døra og hilser på meg når jeg går inn i butikken! Det er noe av det ikke liker med USA.
Syntes det var kleint når sjefsdamen kom i Plus med iPad i hånden og hilste fruen og meg velkommen ombord på IAD. Som deg synes jeg det iblant er plagsomt å gå på shopping i USA ...
Dere om det. Jeg digger det! Elsker å bli hentet ved flyet med Porrsche når jeg skal ut og fly LH F. Eller golfbil på BKK når man flyr F med Thai (trist det sannsynligvis er slutt på det). Så når dragene i SAS kommer bort og anerkjenner meg synes jeg det er kjekt. Jeg nyter det
Du har kanskje diamant-bagasjelapper på kofferten også du? Jeg skal innrømme at jeg liker litt pampering, og det er veldig hyggelig at flyverten kommer og hilser på meg med navn når jeg en sjelden gang reiser i business. Digger fast track og senator lounge. Det er litt deilig med VIP-livet, uten tvil! Men i USA så er alt så ekstremt falskt, spesielt en halvslapp "how are you" fra alle servitørene. Det er ikke meg. Jeg foretrekker litt mer genuin interaksjon
Hahaha, ja det kan jeg love deg at jeg har USA er et land med mange facetter, gode og dårlige. Slappe servitører handler, for meg, mer om det kjipe med USA - at de har ubrukelig lønn, om noe og null sikkerhetsnett. Hele deres livsrgunnlag baserer seg som regel på tips. De har sannsynligvis et hardt liv mange av dem, da blir det ikke alltid like mye entusiasme.
2 øl til meg som EBD på første rad, etter en helt annen passasjer på samme raden også akkurat hadde fått 1 boks. Og blid, irsk kvinnelig crew member (SAS Connect LHR-OSL i dag) sa, omtrent samtidig som jeg så at de etter jeg fikk 2 bokser var tomme inni tralla for Mikkeler IPA'en: "You, Sir, are Diamond. I'll give you the two only cans we have left" Følte litt med de som satt lenger bak, men har selv som plus-passasjer på rad 6 vært utsatt for at de ikke en gang hadde mer Ramlösa, så jeg tenkte nok at denne gangen var dette en grei perk ved å være på rad 1....
Derfor skal en alltid reise på rad 1. Å sitte lengre bak er å gamble med serveringen og ende opp med noe du egentlig ikke ville ha fordi en annen bonusnisse fremfor deg nettopp lastet opp med to av alt
Det er ikke sånn jeg pleier å gjøre det, assa Men første rad har fordelen av ekstra benplass og først ut av flyet. Og litt til....
Har første rad egentlig mer benplass? Min erfaring (Europa) er at første rad har mindre benplass, fordi man ikke kan putte bena under et sete foran og strekke de ut, og setene er smalere fordi bordet er i armlenet. Jeg skal være enig i at det er bedre kneplass, men jeg klarer bedre å strekke ut bena på rad 2 og bakover enn jeg klarer på rad 1. Og så er det hele den "ikke tillatt å ha noen gjenstander under takeoff og landing"-greia som er litt plagsom. Tidlig i forholdet skulle jeg møte madammen på en annen flyplass og vi skulle ta fly videre, og hun ville "overraske" meg ved å snakke med personalet og flytte oss begge til rad 1. Det holdt på å bli slutt der og da, og hun måtte pent marsjere tilbake til personalet og skaffe oss de originale setene jeg valgte. Jeg hadde jo gjort masse research og valgt seter med en hensikt.. Jeg er på lag med TPG på denne altså https://thepointsguy.com/news/bulkhead-worst-airplane-seat/
Morsom historie med damen! Og gode poenger i tillegg. Det kommer nok an på både preferanser, og *veldig* mye på akkurat hvor høy man er. Selv er jeg et lite stykke under 180, så for meg er det ikke noe problem å strekke bena helt ut på første rad.
Hadde det en svært skuffende tur med SAS i helgen. Var på vei til Tromsø fredag da flyet måtte returnere til Bodø pga værforhold. Fullt fly ble skuffet inn i terminalen til en fullstendig mangel på informasjon og hjelp. Jeg er for norsk til å dra "slipp meg frem jeg er diamant"-kortet, dessuten reiste jeg alene og hadde ikke noe behov for å presse meg foran barnefamilier. Prøvde å ringe kundeservice, men ettersom SAS nå har fjernet enhver mulighet til prioritert service på telefon ble jeg møtt med 40 minutters ventetid. Omsider fikk jeg SMS med ombooking til siste fly med Widerøe. Da hadde to SAS/Widerøe-fly allerede tatt av uten meg. Mulig de var stappfulle, men det tviler jeg på at de var før ev. passasjerer fra min opprinnelige avgang var booket om. Det var fullstendig kaos med passasjerer, og de ansatte som var der virket helt handlingslammet. Widerøe ble gitt ny avgangstid to ganger før beskjeden om kansellering som forventet kom. Dermed ble det hotell. Fikk ny SMS fra Widerøe om ombooking til fly lørdag ettermiddag via Bergen (!) med ankomst Tromsø nærmere kl. 20:00. Helt uaktuelt, så bestemte meg for å returnere hjem. Ny telefon til SAS, og beskjed om 60 (!) minutter ventetid. FOrsøkte tilbakeringfunksjonen, og etter ca. 58 minutter ringte det faktisk en svært hyggelig og hjelpsom dame tilbake. Hun fikk gitt meg det hun hevdet var siste sete på fly tilbake til utgangspunktet, men hadde ingen andre muligheter å tilby til Tromsø. LØrdag morgen møtte jeg opp tidlig på flyplassen for igjen å sjekke muligheten for å komme meg til Tromsø med et morgenfly. I mellomtiden hadde nemlig Widerøe satt opp to ekstrafly på morgen/formiddag. Fikk dessverre negativt svar på dette. SPurte hvem som var blitt prioritert for disse flyene ettersom de ikke kunne prioritere en diamantkunde, men det var åpenbart at hun i innsjekk ikke hadde noe svar på dette. Like før avgang for det første ekstraflyet ropte de opp om det var passasjerer på flyplassen som skulle til Tromsø med senere fly. Det skulle ikke jeg, men tenkte det var verdt et forsøk. Traff samme hyggelige dame som sjekket meg inn, og hun ordnet raskt ombooking og flytting av innsjekket bagasje. Dermed var jeg likevel på vei til Tromsø! Jeg må si at jeg ble overrasket da jeg kom på flyet og traff igjen flere av de som hadde kommet med samme fly som meg dagen før. Disse hadde ingen status, og reiste i Go. De reiste heller ikke med barn. Likevel hadde altså SAS/Widerøe prioritert disse passasjerene før meg ved ombooking til ekstraflyene (disse hadde ikke blitt booket om til ettermiddagsflyet via Bergen slik jeg hadde, så der ble jeg tydeligvis prioritert) Alt i alt hadde jeg absolutt ingenting igjen for å være diamant i denne situasjonen. Det er jo nettopp ved slike hendelser det skal lønne seg å ha status, men SAS har fjernet enhver mulighet til å prioritere statuskunder i kundeservice. Sendte epost til diamant-mailen. Fikk raskt svar, men det svaret inneholdt ingen ordentlig beklagelse, kompensasjon eller substans i det hele tatt.
Ikke overraskende. Jeg har ved flere anledninger ikke fått svar fra diamantgjengen, utover invitasjon til å svare på kundeundersøkelsen om hvor fornøyd jeg var med sørvisen... Det er rart man ikke drikker mer...