Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

1. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    630
    Bonuspoeng:
    93
    Som en med doktorgrad selv kan jeg si at det ikke er alltid man skal ta all slik forskning som en 100% fasit. Det er ganske stor forskjell på allergi for folk. Jeg klarer meg fint hvis en sitter 2 rader foran/bak og spiser peanøtter. Sitter naboen med en form for nøtter, spesielt ristede eller med en form for pulver på så er det veldig fort at det klør i øyne og hals. Jeg personlig går ikke inn i sjokk om jeg ikke får det direkte i meg, men jeg vet veldig godt selv hva jeg reagerer på og hva jeg ikke reagerer på. Igjen, ikke ta all slik forskning på face value.

Epipen har jeg også alltid med, slik at det ovennevnte med å plutselig bli nektet ombordstigning ikke skal være noe problem.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,282
    Bonuspoeng:
    293
    Det er også et faktum at verken peanøtter eller cashew er nøtter.

Så det er noe helt annet å være allergisk mot peanøtter enn å være allergisk for nøtter. Mange allergikere vet ikke dette, og så må alle pax spise fete og ekle chips istedet for cashew fordi 1 pax sier den ikke tåler... Jeg vet, satt på spissen - men for å vise et poeng.

Man kan være allergisk mot å spise feks valnøtter (har slektninger som er), men det betyr ikke at man reagerer på at noen andre spiser cashew.

SAS deler kun ut cashew, så da er det sikkert lurt å vite om man er allergisk mot disse fruktene. Som altså er den kategorien både cashew og peanøtter sorterer under. Til tross for navnet på frukten. De er ikke nøtter.

Jeg er blant dem som støtter SAS når de offloader pax som ikke har epi-pen tilgjenglig hvis de ikke kan være i en flykabin samtidig som de har allergier som de også oppgir er problematiske luftbåret selv i det veldig ventilerte miljøet med mikro-filtre som er i fly. Dette er jo alvorlig, og kun for pax sin egen sikkerhet.

Kabin-personale kan jo oppfordre, og de fleste pax hører på. Men hva om noen åpner en pose peanøtter og man er ekstremt sensitiv mot akkurat det? Da er SAS ansvarlig, siden du har sagt fra om allergien.

Derfor bør de si: beklager, no boarding uten medbragt epi-pen.

Cumulus, AirMags, f1y and 6 others like this.
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    27,003
    Bonuspoeng:
    183
    Som allergiker støtter jeg dette. Man kan bare ikke forvente at hele samfunnet (i dette tilfellet ombord et fly) tilpasser seg din situasjon. Hvis man ikke klarer å vise en minimumsinnsats for å unngå problemer kan du ikke forvente at andre gjør det for deg og i hvertfall ikke "påtvinge" noe.
    Heldigvis er jeg ikke plaget med luftbårne allergier som i verste fall kan trigge nødlanding. Men, har selv alltid med meg noe småsnacks jeg vet jeg tåler i tilfelle maten som serveres ombord inneholder ting jeg ikke bør få i meg.

Del denne siden