Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

1. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    717
    Bonuspoeng:
    93
    Som en med doktorgrad selv kan jeg si at det ikke er alltid man skal ta all slik forskning som en 100% fasit. Det er ganske stor forskjell på allergi for folk. Jeg klarer meg fint hvis en sitter 2 rader foran/bak og spiser peanøtter. Sitter naboen med en form for nøtter, spesielt ristede eller med en form for pulver på så er det veldig fort at det klør i øyne og hals. Jeg personlig går ikke inn i sjokk om jeg ikke får det direkte i meg, men jeg vet veldig godt selv hva jeg reagerer på og hva jeg ikke reagerer på. Igjen, ikke ta all slik forskning på face value.

Epipen har jeg også alltid med, slik at det ovennevnte med å plutselig bli nektet ombordstigning ikke skal være noe problem.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Det er også et faktum at verken peanøtter eller cashew er nøtter.

Så det er noe helt annet å være allergisk mot peanøtter enn å være allergisk for nøtter. Mange allergikere vet ikke dette, og så må alle pax spise fete og ekle chips istedet for cashew fordi 1 pax sier den ikke tåler... Jeg vet, satt på spissen - men for å vise et poeng.

Man kan være allergisk mot å spise feks valnøtter (har slektninger som er), men det betyr ikke at man reagerer på at noen andre spiser cashew.

SAS deler kun ut cashew, så da er det sikkert lurt å vite om man er allergisk mot disse fruktene. Som altså er den kategorien både cashew og peanøtter sorterer under. Til tross for navnet på frukten. De er ikke nøtter.

Jeg er blant dem som støtter SAS når de offloader pax som ikke har epi-pen tilgjenglig hvis de ikke kan være i en flykabin samtidig som de har allergier som de også oppgir er problematiske luftbåret selv i det veldig ventilerte miljøet med mikro-filtre som er i fly. Dette er jo alvorlig, og kun for pax sin egen sikkerhet.

Kabin-personale kan jo oppfordre, og de fleste pax hører på. Men hva om noen åpner en pose peanøtter og man er ekstremt sensitiv mot akkurat det? Da er SAS ansvarlig, siden du har sagt fra om allergien.

Derfor bør de si: beklager, no boarding uten medbragt epi-pen.

3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    28,153
    Bonuspoeng:
    183
    Som allergiker støtter jeg dette. Man kan bare ikke forvente at hele samfunnet (i dette tilfellet ombord et fly) tilpasser seg din situasjon. Hvis man ikke klarer å vise en minimumsinnsats for å unngå problemer kan du ikke forvente at andre gjør det for deg og i hvertfall ikke "påtvinge" noe.
    Heldigvis er jeg ikke plaget med luftbårne allergier som i verste fall kan trigge nødlanding. Men, har selv alltid med meg noe småsnacks jeg vet jeg tåler i tilfelle maten som serveres ombord inneholder ting jeg ikke bør få i meg.

Eddie47, f1y, tobeornot999 and 3 others like this.
  4. Norhawk

Norhawk Nytt Medlem

Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    13
    Faller ikke helt under diamant service, men ble på dagens flyvning OSL-CPH takket av purser for at jeg flyr så mye med SAS.

Stuttfeiten and Staralliance like this.
  5. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,636
    Bonuspoeng:
    93
    For første gang siden jeg ble diamant ble jeg avkrevd 36,- for en pose cashewnøtter i økonomi. Aldri skjedd før, alltid fått velge snacks og/eller sjokolade i tillegg til drikke.

Vet det står drikke i fordelene, bare så det er sagt. Men hadde forhåndsbetalt mat for 200,- og da blir de 36 kronene litt sånn…gidd.

6. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,303
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk tilbud som økonomireisende, om champagne på min tur fra CPH til MUC, da de hadde åpnet en flaske i biz og ingen ville ha mer, måtte desverre takke nei grunnet bilkjøring, men hyggelig gest.

Ble også ønsket velkommen av purser, og når drikkevogna kom ble jeg spørt om jeg hadde reiseselskap eller bare skulle ha drikke alene.

Mangler bare at vi får boardinggruppe 1 alene nå :D:D:D

7. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    552
    Bonuspoeng:
    93
    Ble "oppgradert" til 3A på flighten fra BUD til CPH i går. Jeg er egentlig litt skeptisk til oppgradering på SAS short haul, siden jeg som regel sitter på nødutgang med god benplass og får drikke uansett. Denne gangen tenkte jeg derimot at det kunne være greit, siden maten der fremme faktisk har blitt en del bedre etter de nå er "business".

Men da kabinpersonalet hadde servert mat til alle de andre der fremme, kom de bort til meg og beklaget at siden jeg hadde blitt oppgradert, hadde de dessverre ikke mat til meg.

Det føltes ekstra surt når sidemannen satt og koste seg med noe som faktisk så godt ut.

Så fasiten ble altså at jeg som Diamant endte opp med dårligere benplass og egentlig ingen fordeler. Joda, jeg fikk et glass ordentlig champagne, men på en morgenflight var det ikke akkurat det som sto øverst på ønskelista.

8. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    10,662
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt det samme, men jeg hadde opprinnelig business billett fra CPH til ARN, men brukte diamant fordel og byttet til tidligere fly. Da kom også kabinpersonalet frem til meg og sa at pga dette hadde de ikke mat til meg. Ser da ut som de kun tar med mat til eksakt antall opprinnelig bookede pax......

Nordlands liker dette
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,338
    Bonuspoeng:
    293
    Det håper jeg virkelig at du klager på.

Nordlands liker dette
  10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,338
    Bonuspoeng:
    293
    Men, hva om man kjøper billett 1 time før avgang? Skal man ikke da få mat? Håpløst.

11. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    482
    Bonuspoeng:
    63
    Var begrunnelsen at de var tomme for mat, eller at de hadde en intern retningslinje som sa at passasjerer som er oppgradert ikke skulle serveres?

Slike situasjoner kan også være ubehagelige for den som sitter ved siden av. Det er ikke spesielt hyggelig å prøve å nyte et måltid samtidig som man ser at setenaboen bevisst ikke blir tilbudt mat av besetningen.

12. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    10,662
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det kan du si. Og ekstra håpløst når de ikke klarer det ut fra CPH, hovedhuben deres. Kan og nevne at stuert synes dette var veldig leit og gjorde det hun kunne for å at jeg skulle bli fornøyd. Jeg gjorde ikke noe nummer ut av det på denne korte flyvningen.

Teknolai, Nordlands, NoLimit and 2 others like this.
  13. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    40,386
    Bonuspoeng:
    183
    Om det er en slik policy er de ikke flinke til å følge den (heldigvis). Har blitt oppgradert noen ganger og fått mat alle gangene.

Når det er sagt la jeg merke til at rad 1 på flighter fra LHR til OSL jeg var på onsdag ikke fikk mat, og at unnskyldningen var at de ikke hadde nok, så dette kan være en gjentagende greie, men skjønner ikke helt hva som da er vits med operasjonen om en ikke er ekstremt champagnetørst, kan like godt flytte gardinen en rad frem og gi deg fritt midtsete lenger bak i flyet (f.eks. ved nødutgang)

Ololsen liker dette
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    888,807
    Bonuspoeng:
    293
    Sto i kø ved gate en gang på AMS og ble ropt opp…
    Beskjeden var: Vi har overbooking og vi vil flytte dere med diamant frem til Pluss!
    Vi har ikke mat til dere ombord er det likevel OK at vi flytter dere?
    Vi flyttet frem.

DJasko, benair, Teknolai and 2 others like this.
  15. SuperVC10

SuperVC10 Medlem

Likes mottatt:
    299
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har blitt oppgradert til biz innenfor Europa noen ganger det siste halvåret. Sist gang fra Nice til Oslo i juni. Alltid fått mat.

På flighten fra Nice ble jeg sittende på 1A i biz, fremfor nødutgang. Var omringet av barnefamilier. Take off ble utsatt, og på et tidspunkt krabbet en baby under setet mitt og mellom beina min. Jeg løftet babyen og spurte om noen savner den. Det var det heldigvis en dame som gjorde…

AirMags, DJasko, Thouen and 17 others like this.
  16. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,588
    Bonuspoeng:
    93
    Får Løvenes Konge-vibes her. :D

AirMags, Kalsnes, Preference and 9 others like this.
  17. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,303
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opplevde også å ikke få mat på biz engang. Men det var oppgradering på bud, fikk tilbake poengene jeg hadde brukt.

Staralliance liker dette

Del denne siden