Opplever dere noen "diamant" service?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Opplever det ofte. 60-70% av flyvningene i år ( ca 30 av dem så langt). Rutene er ofte OSL-BGO t/r og OSL-AES t/r. Softblock med same day change er i mine øyne de beste fordelene.

Lnbre liker dette
  2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,841
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her også, mens jeg fløy masse innenlands og var EBD.

Sluttet med begge deler for minst ett år siden nå :p

3. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her, men så sjekker jeg jo også setekartet meget hyppig helt frem til ombordstigning og flytter meg rundt i tilfelle ikke ledig...

tobeornot999 and DJasko like this.
  4. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    I dag hadde jeg en snodig greie.

Hadde booket BGO-KRS-BGO (via OSL) i helgen som TPC Premium (klasse P). Skulle fly KRS-OSL-BGO i morgen. 19:00-19:50 på KRS-OSL, og 20:35-21:30 på OSL-BGO. Fikk melding i kveld 20:02 at OSL-BGO var kansellert. 20:03 fikk jeg melding om at jeg var booket om på en tidligere avgang. Som går 19:35, som da er 15 minutter før jeg lander fra KRS…. datasystemet til SAS har tydeligvis en tidsmaskin:

IMG_3959.jpeg

Ringte til diamantsupport, fikk en engelsktalende agent ganske kjapt (midt i en pinsehelg, så er vel ingen skandinaviske i det hele tatt?). Hun stusset også litt på ombookingen.

Men hun sjekket litt, og tilbudte tur på Widerøe direkte KRS-BGO 15:30. Hun forsikret meg også at jeg skulle få poengutbetaling som om jeg reiste på original rute (dette var nytt for meg at var en mulighet når de booker oss inn på andre non-partner selskaper).

Satt meg på hold, og der ble jeg værende i 10+ minutter, og deretter ble det lagt på (eller brutt). Ringte tilbake, og fikk snakke med en annen. Da var ikke Widerøe en opsjon lenger, siden de kun hadde ledige økonomi-billetter (og ombooking MÅ være samme klasse, i følge henne).

Ba henne om å beholde OSL-BGO 19:35-20:30, og booke meg på KRS-OSL 15:50-16:40. Dette var også HELT umulig, da det kun var «business» ledig (klasse C). Jeg trodde «alt» rundt business var fjernet på innenlands, men mulig det bare er meg som har misforstått? Virker uansett veldig rart. Hun hadde kun opsjon på noe 06-something på morgenen, eller dagen etter.

Var ledig på hele reisen som TPC Premium (men det dukker opp som C etter bestilling, så hun hadde sånn sett «rett» at det var P vs. C). Bestilte bare dette, så får jeg krangle med de når noen skandinaviske folk er tilbake igjen på kontoret.

Edit: Fikk kvittering på utreisen nå. Der er det bookingklasse B (ikke P som nettsiden sa). Nå er vel både B og P samme (Premium Economy), mens C i denne kontekst kanskje er «full-fare» (selv om det også i praksis er «Premium Economy»). Virker uansett rart at support tilbyr kjøp av billett fra konkurrent, men ikke fiksing innenfor samme kategori (både B, P og C i denne kontekst er jo i praksis «Premium Economy»).

Last edited: 25. mai 2026
  5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,490
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er et kjempeeksempel på hvor lite pragmatisk det kan være. Hadde SAS gitt tilstrekkelige fullmakter til sine ansatte burde dette vært løst med at du ble booket om til WF eller at billettklasse ikke skaper krøll så lenge kabinklasse er den samme.

f1y and kongenamundsen like this.
  6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, dette koster de mer i både tid/merarbeid og penger, enn om de bare kunne løst det der-og-da på telefon. Snakket med en svenske i dag, og hun bare ristet på hodet og beklaget så meget. Siden begge bestillingene allerede er effektuert/betalt, ble eneste løsning å sende inn et claim.

7. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Og der var claim godkjent/trykket gjennom. Så de skal ha for å være "på ballen" (sammenliknet med mange andre claims som gjerne blir liggende i mange uker/måneder).

kongenamundsen liker dette
  8. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,392
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte epost til diamantsupport hvor jeg ba om ORC pga IRROPS og ombooking til ikke-skyteam flyvning. Fikk svar (og poeng på konto) i underkant av ti minutter etterpå.

De kan hvis de vil.

Cumulus, obay and btm like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,490
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde en irrops i april hvor SAS kansellerte pga vær. De ville ikke booke meg om til DY, men heller ha meg på hotell og fly meg morgenen etter. Jeg booket egen billett med DY og fikk SAS-billetten refundert. I dette tilfellet ville de ikke gi meg poeng for flyvningen jeg hadde intensjoner om å ta.

btm liker dette
  10. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    444
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her! Tok riktignok en dag før jeg fikk svar, men til gjengjeld fikk jeg beholde poeng for en ekstra flight jeg måtte ta på grunn av ombooking.

Fikk også EU 261 kompensasjon uten krangling, fikk ikke en gang svar, bare penger på konto..

11. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Har vi noen formening om status påvirker claims-prosessene? Typ at de er «snillere» med folk som har EBD/EBP, sammenliknet med EBG/EBS? Eller at de blir behandlet raskere, etc?

12. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,841
    Bonuspoeng:
    293
    Er EBG selv. Så jeg kan ikke svare for EBD.

Men basert på hva andre også sier på IF, høres det ut som alt går til India, uavhengig av status. Derfra kommer svarmail relativt raskt, innenfor 1 uke ish.

Men det virker som de avviser absolutt alle krav, og har endel standard svar de sender uten å egentlig lese hva du skrev eller skriver i svaret som de igjen svarer med et standard svar :(

Cumulus and Insomnia4u like this.
  13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,755
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har hatt et par ulike claims de siste mnd. En kansellering med refund av hotell tok 2,5 mnd, en annen kansellering ca 1 mnd. Er EBG, så tror også at det ikke spiller noen rolle med status. Dessverre.

Med EU 261 claim har det gått kjapt og kanskje innenfor 10 dager. Her ser det ut til at prosessene er mer automatisert/KI. Når det går til manuell behandling drar det ut i i tid.

14. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Derfor jeg lurer litt.. jeg er EBD, og siste 3 av 3 claims har gått gjennom på «noen dager», eller maks et par uker, uten noe diskusjon.

Siste jeg hadde var ARN-BRU som ble kansellert pga. ATC-streiken. Fikk booket om til ARN-AMS, og fikset leiebil som jeg kjørte ned til BRU med. Siden det var en siste-liten booking på leiebil, så kostet den 9.5k (!)... Ingen kommentar fra SAS, rett gjennom, ferdig arbeid. Her kunne de vel i teorien helt fint dratt «ATC-streik er force majeure»-kortet, og nektet claim...

Ene damen jeg snakket med på supporttelefon sa også at noen av claimene går rett til henne. Hun satt definitivt ikke i India, og snakket skandinavisk (husker ikke om det var norsk, dansk eller svensk).

Last edited: 22. juni 2026
    Xflipper liker dette
  15. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,392
    Bonuspoeng:
    93
    Siste EU261 claims hos både meg (EBD) og bedre halvdelen (EBG) har resultert i penger på konto ila ca. en uke. Kan hende de har endelig innsett at advokattimene i FKN er dyrere enn å utbetale? Eller har de kontroll på hvem som har sendt klager dit og vunnet tidligere?

Hadde det ikke vært enklere, billigere og raskere med tog?

Cumulus liker dette
  16. turaga008

turaga008 EBD

Likes mottatt:
    690
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en sak noen uker siden som kanskje passer her.

Kort fortalt nevnte jeg til gate crew at jeg hadde nøtteallergi mtp poser med nøtter i business. Hadde gjort en same day change så hadde heller ikke fått meldt fra i tide, og tenkte da er det greit å høre om gate crew kunne sende en meld til cabin crew. Ble rett og slett kjeftet på og latterliggjort at dette burde jeg tenkt på før og "jaja du kan gjerne prøve men det er aaaaltfor sent".

Svarte at jeg har ved tidligere anledning sagt fra til ombordpersonalet og at det aldri har vært et problem; enten får jeg noe annet eller så deler de ut chips istedenfor nøtter. Fikk samme himling med øynene og mer eller mindre beskjeden om at jeg var rett og slett en total idiot.

Aldri opplevd maken med SAS, kanskje jeg har vært heldig her, så sendte inn mail til diamant-mailen, og fikk en lang unnskyldning, at de sjekket flight og avgangstid, og skulle ta det opp. Fikk også 10 000 poeng som plaster, så det er jo fint.

17. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Billigere hadde det helt sikkert vært. Raskere var det ikke. Vi gjorde et par sjekker før vi konkluderte med leiebil, og så ut som de eneste togene som gikk så seint på kvelden involverte tre tog (altså to bytte). Da ble konklusjonen at «det gidder vi ikke» (aka kjøre rett frem på en motorvei var mer chill). Om det kan defineres som enklere er jo litt individuelt. Vår konklusjon var i alle fall at leiebil var enklere.

Midtveis i reisen kom jeg på å sjekke Uber. Det hadde selvsagt også vært billigere. Forutsatt at man hadde funnet noen som ville ta turen.

Last edited: 22. juni 2026
    Flyingdutchman liker dette
  18. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    12,055
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring hos AF, LH, OS, AY og SK er at det går svært så fort og smertefritt med status, mens det jeg hører fra andre er at det går ikke så bra hverken på tid eller resultat. Det mest ekstreme jeg har opplevd var da jeg for noen år siden reiste statusløst med Finnair og jeg så at de aktivt delte ut kompensasjon til Finnair sølv-medlemmer, mens jeg måtte via finske flyklagemnda, på et soleklart tilfelle.

kongenamundsen and jocke like this.
  19. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,332
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ikke påstå dette gjelder alle typer nøtter.
    Men:
    – Jeg skal ikke underslå at noen kan nyse litt, men det er helt ufarlig å være i samme rom, sier barnelege med doktorgrad på allergi og førsteforfatter Bente Kvenshagen av studien Peanut Inhalant Challenge in Peanut-Allergic Children and Adolescents.

https://www.aftenposten.no/norge/i/...lergikere-aa-vaere-i-samme-rom-som-peanoetter

20. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    113
    Hørte for ikke så lange siden at crew krevde at en hadde med allergimedisin når en sa ifra om nøtteallergi. Vedkommende måtte gå av flyet da hun ikke hadde medisin.

Del denne siden