I dag hadde jeg en snodig greie.
Hadde booket BGO-KRS-BGO (via OSL) i helgen som TPC Premium (klasse P). Skulle fly KRS-OSL-BGO i morgen. 19:00-19:50 på KRS-OSL, og 20:35-21:30 på OSL-BGO. Fikk melding i kveld 20:02 at OSL-BGO var kansellert. 20:03 fikk jeg melding om at jeg var booket om på en tidligere avgang. Som går 19:35, som da er 15 minutter før jeg lander fra KRS…. datasystemet til SAS har tydeligvis en tidsmaskin:
View attachment 177044
Ringte til diamantsupport, fikk en engelsktalende agent ganske kjapt (midt i en pinsehelg, så er vel ingen skandinaviske i det hele tatt?). Hun stusset også litt på ombookingen.
Men hun sjekket litt, og tilbudte tur på Widerøe direkte KRS-BGO 15:30. Hun forsikret meg også at jeg skulle få poengutbetaling som om jeg reiste på original rute (dette var nytt for meg at var en mulighet når de booker oss inn på andre non-partner selskaper).
Satt meg på hold, og der ble jeg værende i 10+ minutter, og deretter ble det lagt på (eller brutt). Ringte tilbake, og fikk snakke med en annen. Da var ikke Widerøe en opsjon lenger, siden de kun hadde ledige økonomi-billetter (og ombooking MÅ være samme klasse, i følge henne).
Ba henne om å beholde OSL-BGO 19:35-20:30, og booke meg på KRS-OSL 15:50-16:40. Dette var også HELT umulig, da det kun var «business» ledig (klasse C). Jeg trodde «alt» rundt business var fjernet på innenlands, men mulig det bare er meg som har misforstått? Virker uansett veldig rart. Hun hadde kun opsjon på noe 06-something på morgenen, eller dagen etter.
Var ledig på hele reisen som TPC Premium (men det dukker opp som C etter bestilling, så hun hadde sånn sett «rett» at det var P vs. C). Bestilte bare dette, så får jeg krangle med de når noen skandinaviske folk er tilbake igjen på kontoret.
Edit: Fikk kvittering på utreisen nå. Der er det bookingklasse B (ikke P som nettsiden sa). Nå er vel både B og P samme (Premium Economy), mens C i denne kontekst kanskje er «full-fare» (selv om det også i praksis er «Premium Economy»). Virker uansett rart at support tilbyr kjøp av billett fra konkurrent, men ikke fiksing innenfor samme kategori (både B, P og C i denne kontekst er jo i praksis «Premium Economy»).
Vis alt...