Faktum er at når jeg legger flygningene mine inn på My Flights så står det "First Class" på flygninger i Plus enten det er kort eller lang flygning ....
Såpass spesielt at det får nevnes i en separat post. Det så altså slik ut på setekartet i Plus på siste longhaulflight. "Ahh, EBD seatblock på sitt beste", tenkte jeg. Gikk om bord relativt tidlig, men det dumpet til slutt en person ned i setet. "Jaja, er det fullt, så er det fullt", tenkte jeg da. Men etter boarding completed kom en gate agent (samme som hadde sjekket meg inn for øvrig) og henvendte seg til damen ved siden av meg og spurte om hun ikke kunne tenke seg å flytte til et annet sete. Joda, greit for henne det - og hun endte opp 22E i stedet, som må ha vært no-show. Setet ved siden av meg ble altså på nytt ledig og forble ledig. EBD seatblock i ekstremversjon eller kanskje en naturlig forklaring, men fornøyd var jeg uansett. Edit: Endte opp i Plus takket være op-up etter innsjekk - det er jo også verdt å nevne.
Sjekka flyturen på to timer med SAS i kveld i appen. Plutselig flytta fra 11C med ledig midtsete, til 11E med en på hver side. Takk, SAS.
Fantastisk crew i går KSU-OSL. Først fikk jeg gratis Mikkeller, smoothie og vann. Litt senere kom plutselig med tre Carlsberg, som han ga til meg og to venner av meg som satt ovenfor midtgangen. «Oops, jeg glemte visst å gi dere disse, jeg» sa han. Vi slo av en lengre prat med han, veldig hyggelig!
Seatblock er som lotto om dagen. Halvfullt fly til AES i morges, jeg på 7A (første rad bak Plus), fullt opp hele raden. Tre rader lenger bak begynte midtsetene å bli ledige.
Dette er en av grunnene til at jeg stort sett velger sete relativt langt bak i flyet når jeg flyr i GO. Sannsynligheten for ledig midtsete er langt større, uavhengig av status, enn rett bak Plus.
Den Strategien lønner seg også på DY! Ble tildelt 31F, og var eneste rad med ledig midtsete på søndag.. Skulle nesten tro jeg lå inne som EBD... C
Min strategi på alt av low cost som Vueling, EasyJet og DY er og være siste man som går ombord. 9/10 ganger kan man velge og vrake mellom nødutgang eller hele rader.
For et par år siden gjorde jeg det samme på WF-MR for diamant. Gikk greit en stund, for så å bli skjelt ut etter (u)noter av et crewmedlem...etter at vi var kommet i luften. Burde vel kanske tatt det når hun gikk igjennom med listen (ja, de har setekart over alle pax på WF/SK) Men gjorde det ikke etter den gangen gitt.
Bestilte akkurat CT billetter til Vietnam og den hyggelige medarbeideren leste opp vilkårene for å avbestille og endre. Trodde alt var kjent, men da hun opplyste at jeg som EBD slapp endringsgebyret på NOK 150 pr billett ble jeg interessert. Er dette en ny EBD perk eller har dette bare gått under radaren min tidligere ?
Jeg prøvde å komme med et tidligere fly i dag OSL-CPH. Go-billett. Mye ledig plass. Fikk ikke lov. Begrunnelsen var at de kun hadde mulighet til å bytte hvis flyet mitt var fullbooket. Er de spesielt vriene på dette i Oslo? Det hjalp ikke i hele tatt å ha Diamant-kort sa dem. Har gjort det samme i Stockholm og København. Har fungert "gull".
Funker bedre om du har en Plus billett, selv om den er restriktiv. Spørs også hvor du spør, min erfaring er at det er ved gaten det er lettest å få positivt svar.
Som nevnt i annen tråd: Har kun fått lov til dette når SAS selv har noe å tjene på det (eks. fullbooket). SAS Plus saver: endre til tidligere avgang ved gate virker 100% (kun håndbagasje).