Jeg må betale hver gang og deretter sende inn krav om refusjon på sas.no/feedback. En måte å få Amex spend og få pengene tilbake på konto..
Det at de skal åpne flere bonusreiser er vel ikke noe som kan kreves. Se det heller som en bonus hvis de gjør det. SAS har helt sikkert sine grunner for å ikke gjøre det, selv med et halvfullt fly. De gambler kanskje med at du kommer til å reise uansett
«En ringi takk» «Vær så god... du er diamond du ja» og smiiiiiler og smiiiiler. Begynner å bli småkleint det der. Skjønner ikke hvorfor de skal gjøre så stort nummer ut av det fremfor andre ombord
Min (begrensede) erfaring er at dette funker innimellom, men ikke hver gang. Det funker best når det er lenge til avreise og avreisen ikke er i høysessong. Jeg har en følelse av at det er kun enkelte bookingklasser de kan gjøre om til bonusseter, så det er tilgjengeligheten til disse som avgjør. Dagen før avreise og i høysessong (les høst/vinterferie) er det normalt kun ledige dyre klasser, og da er det ingenting de kan gjøre. Er det en god stund før er det mange flere åpne klasser og følgelig kan de da kanskje hjelpe. (Merk, dette er spekulasjon, men det gir mening )
I dag har alle i kundeservice hos SAS en helvetes dag. Stakkars mennesker, blir nok ikke bedre fremover heller. Det rapporteres om folk som sitter i kø i timesvis for å få endret på bookingen sin. Jeg ringer Diamant telefonen og får svar straks jeg har tastet siste siffer i bonus nummeret. For et par dager siden ringte jeg Tallinn for å prøve å få til en tur med fru Roadking på Asiana First neste påske. Der også får jeg svar straks jeg har tastet siste siffer. Dette er rett og slett kjempebra SAS, når man husker hvordan det har vært, så er det klart at jeg blir villig til å strekke meg litt for å beholde denne statusen fremover Sender forøvrig omtanke til SAS sine kundekontakter i disse dager, de får nok mer enn de fortjener.
Absolutt. Hvis SAS hadde hatt en funksjonell IT-avdeling, som hadde klart å lage et enkelt og noenlunde idiotsikkert opplegg for ombooking og kansellering av billetter online, så hadde de vært bedre rustet for tilfeller som dette. Jeg kan ikke forestille meg at det ikke skal være mulig å kunne utarbeide et online ombookingsystem hvor det for eksempel ved behov kan lages unntaksregler for bestemte billettklasser og reisedatoer. Men, samtidig, når jeg erfarer hvor skralt stilt det er med kompetanse og evne hos noen av IT-konsulentene med sikkerhetsansvar på nivåer av nokså stor betydning, så bør vel forventningene til SAS IT justeres ned. Moralen er vel at man får det man er villig til å betale for.
Jeg synes denne korte sangen passer perfekt for å synliggjøre at SAS tar diamond medlemmer på alvor når det skal serveres "gratis diamond drikke" ala Cola på innenriks (for det er jo ikke tillatt med alkohol på innenriks) eller en pils på utenriks (for man får ikke to pils): www.youtube.com/watch?v=XCPj4JPbKtA Kan foreslå jo at kortterminalen hos SAS som tar kortet spiller denne sangen samtidig som kvitteringen viser null kroner og diamond smil hos cabin crew
I dag var jeg på telefonen igjen. Denne gangen fikk jeg opptatt første gang, på annet forsøk kom jeg gjennom til køen og fikk oppgitt at min preliminæra ventetid var ca 7 minutter. Det stemte på en prikk. Hyggelig svenske som hørtes sliten ut i andre enden, han fikk ordnet hjemreise med Lufthansa AMS-FRA-OSL mandag kl 18. Dvs et døgn senere enn opprinnelig. Alternativet var Lufthansa og AMS-MUC-Aalborg-OSL i morgen tidlig kl 8. Syns det ble en grei utgang, kan selvsagt ikke vite for sikkert, men jeg har en sterk følelse av at EBD statusen har vært god å ha i disse dager. Det eneste som skurret litt, var at han først foreslo direkte med SAS på mandag kl 10, jeg sa at det syns jeg er en dårlig ide, for da må jeg mest sannsynlig ringe deg igjen, vi vil helst ha Lufthansa. Ellers så har de kanskje fått beskjed internt om at det kanskje er en snarlig slutt på gang. Hvem vet, hvis SAS taper penger i den størrelsesordenen som antydes i media skal ikke dette foregå mange dager før det er snakk om årets overskudd og litt til.
En liten gladsak. Minimalt med ventetid på telefon (5 minutter), som enda er ganske så greit med tanke på at de akkurat kansellerte hele mandag og tirsdag for 45 minutter siden. Kom så rett til en glad og hyggelig danske som på 2 minutter ordnet ombooking for PRG-OSL til PRG-HEL-OSL samme dag med CSA (OneWorld) og SAS som flys av WX. Bookingen var for et vennepar som nå var blitt strandet, jeg var ikke selv på bookingen og må derfor si meg imponert over rask bistand til to statusløse reisende. Velger å tro EBD hadde noe med saken å gjøre, om ikke annet ventetiden
Jeg var EBD et par år, men skiftet til TG Gull. En interessant observasjon ift at dansk EBD-service noen ganger åpner awardseter manuelt på SK C. TG Gull har egne interne kategorier for C/F-award, og mer regelen enn unntaket åpner de manuelt for disse awards, eller foreslår alternative datoer. Dette var egentlig en ganske overraskende service, og ved downgrade/equipment change pleier det norske kontoret å ringe meg/maile i forkant. Spesielt FRA har jo vært ustabil. Nå går jeg nok tilbake til SK neste år (om de ikke går konk da) siden TG devaluerer kraftig fra oktober. Krysser fingrene for at SK finner en løsning på krisen.
Rammet av streik 02.05 på longhaul. Ringte kundeservice, tastet inn EB-nummer og ble umiddelbart koblet til en svensk kundebehandler. Jeg oppga tre alternative utreiseflyplasser, samt mitt førstevalg som jeg hadde funnet på Expertflyer i forkant. Fem minutter senere var jeg booket om til førstevalget mitt med ankomst destinasjon kun 50 min forsinket. Edit: La meg presisere at det var helt ok å endre utreiseflyplass. Det var også fritt frem med selskaper utenfor Star Alliance.
Hva med bookingklasse? Reiste du for poeng, eller penger? Jeg fikk nemlig beskjed om å vente, reiser 3/5, til det var 24t eller mindre til avreise, på tross av at reisende t.o.m. 5/5 skulle kunne ombookes
Du har nok misforstått. Reiser til og med 05.05 kan ombookes til en senere dato med SAS, ikke andre selskap. Bookingklasse ble laveste tilgjengelig innenfor samme serviceklasse, jeg kunne sikkert valgt en rute som ville gitt høyere bookingklasser, men ankomsttid var viktigere enn poeng denne gang.
Diamond status hjalp på vei hjem fra Los Angeles i går. Jeg var booket LAX-ARN-OSL i Go, men ble rebooket til LH LAX-FRA-OSL (måtte forøvrig ordne alt selv med omtrent 15 telefoner, ingen automatisk rebooking fra SAS). Jeg ble plassert helt bakerst i flyet, og kunne ikke endre det online. Ved boarding lyste det rødt og pep, og agenten der sa at det var en beskjed i skranken. Jeg gikk dit og fikk beskjed om at jeg nå var plassert i Premium Economy pga. min Eurobonus status!
Ble flyttet fra 15f til 16e idag. Flyet var fullt, men han på 15f hadde gull og jeg diamant. Rart at man blir flyttet til midtsete da.