Penger, kort og valuta på tur.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 05. april 2015.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,898
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for god oppsummering! Kjente til innholdet selv, men det gjør ikke alle - og det er som du sa gode penger å spare på å betale i lokal valuta alltid.

Vær også alltid OBS på å betale i lokalvalutaen på betalingsterminaler i restauranter, hoteller osv. Mange ganger blir man spurt muntlig eller får velge valuta selv på terminalen, men andre ganger trykker lure "selgere" på NOK-knappen uten å spørre kunden. Opplevde det senest i helgen selv, i Euro-land.

Vet ikke om det skyldes uvitenhet, forsøk på lure kunden eller noe annet. Får de kick-back, kanskje? ;)

Godt spørsmål.

Og vil ikke Norwegian VISA være et lurt valg istedet for DNB MC?

I motsetning til DNB har ikke Norwegian-kortet noen gebyr på uttak i utenlandsk valuta. Men det kan jo tenkes at de "tar det igjen" på valutakursen man får.

travelislife liker dette
  2. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Jo. Det kan være. Men det har vel bare blitt slik at det benyttes DNB MC for uttak. Da er man helt sikker dersom noe skulle skje. Betaler et gebyr på 40 kr på uttak + 1 % påslag (av en kanskje dårlig kurs).

DNB SAGA Mastercard
    • Uttak i minibanker i Norge og utlandet*: 40 kroner + 1 % av beløp

3. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,507
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann Edvard,
    husker du svarte på noen av mine poster før Covid, og så bestemte du deg for å ta litt pause fra forumet, så bra at du er med igjen.

Jeg har spørsmål om å reise med gull. Jeg er ofte i Østerrike, som er kjent for å selge gull med bra kvalitet. Jeg har hørt at man kan reise med gullmynter inn til Norge, mens gull barer skal fortolles, så jeg har ikke kjøpt noe slikt.
    Jeg tenker hvis du reiser med gullbarer og blir stoppet i tollen inn til Norge, får man ikke problemer da?

4. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,168
    Bonuspoeng:
    183
    Kvar er det best og ta ut US $ i Noreg? Kor får ein best kurs? Treng og ta ut vertfall 5000$ sist tok me ut i minibank på OSL, men ingen billig kurs og dyrare no enn når DNB var der..... Tips anyone?

5. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    $5000 litt mye kanskje, men jeg har tatt ut på minibank på OSL, men byttet kort mellom Curve, Revolut og Wise opp til det som er uttaksgrensen for abonnementet jeg hadde på den tida. Litt knot, og krever litt regning og oversikt, men er litt å spare der i hvert fall.

snus_mumrikken liker dette
  6. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    8,980
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville hørt med en lokal bankfilial, regner med at det er ekspedisjonsbetaling og da er det vel også mange som setter pris på «gode» sedler i riktig valør. Da får du alt samlet og pent organisert, og du får et bra, entydig pengespor.

Utførsel av denne summen skal vel meldes riktig/fylles ut skjema til Tolletaten for utførsel fra Norge, og antagelig fare for lignende i innreiseland. Sikkert veldig minimal risiko for at hundene som lukter penger står ved flydøren og sjekker, men om noen ved innreise begynner å stille spørsmål er det lettere å forklare en stor transaksjon enn å vise en haug med mindre uttak. Finnes gøyere ting å gjøre enn å diskutere med tollere.

Koster sikkert en del hundrelapper ekstra, men mtp. totalkostnad for ekspedisjon er det jo marginalt. Jeg ville sagt det var Cost of Doing Business og kjøpt meg selv litt sjelefred.

paron, phileas and trygveat like this.

Del denne siden