You are a genius jgroneng. Derfor er det lurt å ha andre metoder for autentisering, som nevnt i innlegg #34.
Uttak av valuta fra lokal minibank (via bankfilial) er fortsatt beste deal om du trenger cash. Se på totalbeløpet trukket fra konto og ikke vekslingskurs alene. Bruker normalt Visa og sammenligner beløp fra cash-uttak (inkludert alle avgifter) med midtkurs, og hva som belastes ved kortbruk på tilsvarende beløp via POS-terminal. Da får du kjapt en feeling på tallene. Kontaktløs betaling begynner å bli vanlig i mange land. Fordelen med Apple Pay etc. er at du alltid slipper PIN-kode og får en grei oversikt på kvitteringer i Wallet (med kart på brukersted). Det fine med BankID-appen er at den også fungerer helt uten mobildekning, via WiFi. Se også: https://insideflyer.no/forums/beste-kort-for-kontantuttak-i-utlandet
Diskusjonen i Buenos Aires på vinterstid minnet meg på: I enkelte land er det fortsatt best å reise inn med cash, normalt USD/EUR i 100/50 valør og veksle til lokal valuta. Argentina er et slikt sted, grunnet den økonomiske situasjonen i landet, restriksjoner på utenlandsk valuta og høy inflasjon. link På ticker øverst på denne siden ser du differansen mellom Dólar Oficial som Visakortet ditt vil circa gi og kursen for Dólar Blue (informal): https://www.ambito.com/dolar-informal Dólar Blue rate får du via svartebørsen på gata eller via Western Union. https://www.westernunion.com/no Med Western Union overfører du penger til deg selv og tar ut ARS cash over skranke med pass og tracking number. Overføring fra NOK gir like bra kurs som fra USD/EUR. WU har en god mobilapp. Om noen har 26 år gamle 100 USD sedler liggende og skal reise utenfor Statene bør du så absolutt bytte dem til siste serie (2013), da er du sikker på at de blir akseptert for lokal valutaveksling og betaling. Alle banker i Norge og minibanker på OSL gir ut den nyeste varianten av USD.
Noen som har vært i Pakistan og vet om Visa/Mastercard/Amex kredittkort blir akseptert eller er det bedre med kontanter? Skal være i Islamabad og kanskje litt i Lahore.
Var i Ghana og tenkte det var greit med litt lokal valuta som backup, man vet jo aldri helt hvilken "avgifter" som plutselig dukker opp der. Hadde en del Ghanesiske cedis som jeg aldri fikk bruk for, da jeg sannsynligvis ikke skal tilbake på en god stund prøvde jeg å veksle dette til norske kroner hos Forex. Tilbakemeldingen var at dette ikke var mulig og de var overrasket over at jeg i det hele tatt hadde reist ut fra Ghana med lokal valuta da de var usikker på om dette i det hele tatt var lovlig, greit å huske på...sånn i tilfelle.
Cash til daglig bruk overalt. Om du reiser high-end så kan du betale med kort på bedre hotell, restauranter, shopping/butikker, innenlands flyreiser og for organiserte aktiviteter. Visa er mest akseptert og ofte 3-5% markup lokalt.
Hva er den mest lønnsomme måten å veksle EUR og USD til NOK? Har tidligere brukt DNB på Gardermoen, men de har 1) kun åpent utenfor sikkerhetskontrollen med begrensede åpningstider og 2) kjøpskurs EUR ca 5% dårligere enn midtkurs. Ser Forex og lignende har enda dårligere kurs EUR til NOK. Er det bare å bite i det sure eplet? Det blir litt vel dyrt når det er snakk om flere tusen euro.
EUR og USD går i en skuff når jeg kommer hjem og tas ut neste gang jeg skal reise … hvorfor i all verden veksle om og tilbake igjen? Med mindre du har vunnet i poker …
Akkurat det hjelper fint lite hvis man ofte kommer tilbake med mer kontanter enn man reiser ut med, og dermed ikke får "brukt det opp".
Jeg bruker Revolut til å veksle med og deretter bruke kortet i en minibank der ute når jeg ankommer. Det er imidlertid med Revolut Premium som gir 4000kr (eller tilsvarende) i minibankuttak per mnd gratis. Det er gebyr på beløp over det, men det er sjeldent jeg trenger 4K i kontanter.
Tror du misforstod. Det er veksling fra EUR/USD kontanter tilbake til norske kroner jeg tenker på. Hehe, godt forslag. Har allerede solgt et par tusen euro den siste uken slik, men det tar sin tid å administrere.
Dette vil vel alltid være det gunstigste kortet for kontantuttak også etter at man har brukt opp gratiskvoten? Man veksler først til lokal valuta på en hverdag, og har null valutapåslag. Betaler deretter 2% for uttaket. Andre kort, derimot, har gjerne 2% valutapåslag pluss diverse andre gebyrer. Vet i hvert fall DNB tar NOK 40,- på sitt debetkort, og andre banker er sikkert ikke stort bedre.
Ja det er min konklusjon også. Jeg har sluttet å bruke alle andre kort i utlandet etter jeg fikk Revolut.
Vet du om gebyret slår inn for hele uttaket om det bringer deg over gratiskvoten? Om du eksempelvis tar ut 5.000,-, vil du da betale 2% av hele uttaket, eller bare av den siste tusenlappen siden de første 4 er på gratiskvoten? Om det gjelder hele beløpet bør man jo faktisk gjøre et slikt uttak i 2 separate transaksjoner for å få utnyttet gratiskvoten.
Tør ikke si for sikkert men jeg forventer at de trekker gebyr for hele det beløpet som gjør at du går over grensen. Jeg tar som regel ikke ut så mye kontanter om gangen så jeg har ikke lagt merke til hvordan der virker.
Bruker alltid DNB Mastercard til uttak og all bruk i utlandet. Vær oppmerksom på at man unngår vekslingskurs fra selve ATM. Det tilsvarer å betale med Norske kroner når man er i utlandet og da får man en vekslingskurs satt av betalingsmottaker/ATM og denne er veldig mye dårligere enn den din egen bank setter. Eksempel fra Thailand her om dagen: Uttak 20.000 THB. "Do you want conversion (rate: xxxx.xx / Thb/Nok)" Yes or No. Dersom du trykker Yes får du deres kurs og det ville kostet 6150 kr. Dersom du trykker No så får du bankens (DNB) kurs og uttaket kostet meg 5.682 kr. Nå vel. Her er min setup. - 2 amex kort (Platinum + SAS Elite) - DNB Mastercard + DNB Visa -2 ekstra mastercard - Noen USD eller Euro i kontanter. Dette dekker mange nødvendigheter også der man ikke kan bruke kort. (DNB kan ordne med nødkontanter i de fleste banker i verden ved behov)
Vil ikke DNB sin Visa være gunstigere enn MC for kontantuttak med dette oppsettet? På kredittkortet løper meg bekjent renten fra uttaksdato, og kontantuttak gir uansett ikke noe EB-opptjening.