Beste kort for kontantuttak i utlandet?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Gullars, 29. april 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er beste kort ved kontantuttak i utlandet? Har alltid benyttet meg av visakortet til dette, men har aldri satt meg inn i forskjellene mellom de ulike kortene. Forstår at både gebyrer og valutapåslag er relevant.

    Har følgende kort:

    DNB Saga Visa
    DNB Saga MC
    SAS Amex Platinum
    SAS MC Member
    Shell MC
    Bank Norwegian Visa
    Revolut Visa (fikk det i går, men har ikke satt meg helt inn i hvordan det fungerer)
     
    Ursa liker dette
  2. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Revolut er nok det beste her siden du får hverken uttaksgebyr i de fleste tilfeller og ingen vekslingsgebyr
     
    Gullars liker dette
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner ikke til Revolut, men av de "vanlige" kredittkortene er det bare Bank Norwegian som ikke har uttaksgebyr i utlandet.
     
    Gullars liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,627
    Likes mottatt:
    34,813
    Bonuspoeng:
    293
    Du får sjekke betingelsene på de to kortene @Gullars og gi oss tilbakemelding ;)
     
    Gullars liker dette
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Revolut er best, i hvert fall hvis du kun trenger moderate beløp og kan planlegge uttak.

    0% i vekslingskurs (1% i helgene tror jeg), 200/400euro (400 med premiumk) gratis minibank uttak i måneden (2% gebyr over det).

    DNB tar vel 2% i vekslingsgebyr og 40kr per uttak.
     
    Gullars liker dette
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Da høres det for meg ut til at det kan oppsummeres slik?

    Revolut:
    Valutapåslag 0% (1% i helgene)
    Gebyr 0,- opptil 200/400 euro og 2%(!) over det

    Altså:
    *0% (0,5-1% i helger) opptil 200/400 euro per mnd
    *2% (2,5-3% i helger) over 200/400 euro per mnd

    Bank Norwegian:
    Valutapåslag 1,75%
    Gebyr 0,-

    Altså: fast 1,75% akkumulert.

    Konklusjonen blir at Revolut er best opptil 200/400 euro per mnd, og at Bank Norwegian deretter overtar.

    Jeg forstår det imidlertid slik at man med Revolut kan få 1% Trumf ved overføring fra Shell MC. Dette gjør da Revolut best uansett, spesielt hvis man klarer å holde seg til valutaveksling på hverdager :)

    Edit: la til en liten justering av valutapåslaget i helgene for Revolut (https://www.revolut.com/no/help/get...rencies/what-foreign-exchange-rate-will-i-get).

    «Helg» defineres som Fredag 23:59 - Søndag 23:59 GMT+1, og jeg oppfatter det slik at det gjelder øyeblikket du konverterer til en annen valuta. Jeg antar dette betyr at man kan sette inn penger på Revolut i NOK når som helst, men at det er tidspunkt for uttak i minibank som definerer om det blir valutapåslag eller ikke. Korriger meg gjerne om dette er feil.
     
    Last edited: 29. april 2018
    Ursa liker dette
  7. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Gullars liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Så da er det vel bare å lempe over litt NOK til uken så jeg kan hente ut i JPY når jeg ankommer HND på fredag :)
     
    indahla liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 01. sept 2019
    Misterix and Gullars like this.
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset angående sbanken @Edvard :)
     
    Edvard liker dette
  11. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Ang. sammenligning av valutakurser.
    Husk at Visa sin kurs før bankens valutapåslag ikke er interbank/mid market. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye høyere den er, men denne artikkelen antyder ca 0,26-0,64%.

    https://nomadgate.com/visa-vs-mastercard-exchange-rate/
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    XE.com viser midtkurs, det vil si midtpunktet mellom kjøps- og salgskursen. Differansen mellom XE midtkurs og hva som belastes ditt Visa/Mastercard er enkel å beregne på XE appen; velg Analyze Fees.

    Tast inn beløpet trukket i minibank/betalingsterminal (totalt, inkludert avgift) og sjekk opp mot hva som står på kontoutskriften. Bingo, både % og sum cash.

    https://www.xe.com/apps/

    (jeg antar at alle her bruker XE, som er den overlegent beste valuta-appen).

    Alternativ på web:
    https://www.xe.com/creditcard-charges-calculator/

    Du får fort kontroll på en valuta ved å gjøre dette et par ganger. Jeg har også til vane å ta ut den samme summen i lokal valuta hver gang, og kan da følge hvordan beløpet i NOK beveger seg opp/ned på kontoutskriften.

    Om du er i utlandet, trenger en del cash og det er høy fee på minibanken, samt begrensninger per uttak/transaksjon/døgn – kan du alltids gå inn i banken og gjøre en cash advance over skranke, normalt uten gebyr på 15 minutter. Ta med pass.
     
    freddyen liker dette
  13. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant! Der kan du enkelt regne deg frem til hva Visa tar for vekslingen før banken forsyner seg med sine 1,75%. Jeg har sjekket én transaksjon i GBP og totalgebyret er på 2.347%. Dvs. at Visa tar ca 0,6% på midtkursen.
    Tallene kan nok variere noe, men det betyr at Revolut er billigst, selv medregnet uttaksgebyr på 2%.
     
  14. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Det er egentlig ganske store summer som går bort i dårlige kurser...
    Denne hotellbestillingen i euro ble trukket idag. Bare på denne kunne jeg spart flere hundre kr på å bruke Revolut.

    upload_2018-5-4_19-44-19.png
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Noen betraktninger fra Japan: Rent praktisk fungerer Revolut utmerket, med top-up fra Shell MC og dermed tilhørende Trumf-opptjening. Jeg har imidlertid erfart at kortet har store begrensninger på hvilke minibanker det aksepteres i. I dag forsøkte jeg fem ulike minibanker i Kyoto før jeg ga opp og trakk Bank Norwegian-kortet. Tilsvarende hadde jeg en runde i Hiroshima der jeg endte opp med å bruke Bank Norwegian siden Revolut ikke ble akseptert. Håper dette bedrer seg etterhvert ettersom jeg ellers liker produktet godt.
     
    freddyen liker dette
  16. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    BN-kortet har ingen uttaksgebyr men X % valutagebyr?
     
  17. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Det er rett. Valutagebyret er på 1,75% av beløpet. Men utgangspunktet er Visa sin kurs og den er ikke nødvendigvis god. I mitt eksempel over er Visa sitt gebyr på ca 1,25% - så kommer bankens påslag på toppen - totalt 3%.
    Revolut har ingen påslag overhodet (noen få unntak som vist i post #7)
     
    indahla liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Visa sentralt har ingen gebyr, de har en vekslingskurs og denne er god (for mitt kortbruk).

    Du har i dine eksempel brukt midtkurs.
    Ingen bank/kortutsteder kjøper eller selger valuta til den kursen.

    XE.com: All figures are based on live mid-market rates. These rates are not available to consumer clients.
     
    freddyen liker dette
  19. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,280
    Bonuspoeng:
    113
    Visa sin kurs er kanskje "god" sammenlignet med andre typer veksling, men Revolut hevder å bruke 'the interbank rate' og den er ganske tett på midtkurs.

    Akkurat nå er dette forskjellen ifølge XE og Revolut.
    XE midtkurs: 1000 EUR = 9591.58 NOK
    Revoulut interbank: 1000 EUR = 9589.9 NOK
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Revolut bruker Spot Interbank exchange rate og den har som alle andre markedsplasser en kjøpskurs og en salgskurs for en valuta. Disse to er oftest ulike.

    Med dagens kursbilde for belasting EUR i utlandet med norsk Visakort er forskjellen under 20 øre per Euro mellom Sbanken (inkludert 2% påslag) og Revolut. Hos DNB må du legge på eventuelt gebyr avhengig av korttype.

    Om det er en bra deal i forhold til brukervennlighet, admin og holde på med flere kort får hver og en vurdere. Mulig forskjellen er større mellom andre valutaer hos Revolut.

    Visa og norske banker oppdaterer valutakursene flere ganger om dagen og kursen som brukes for Visa-belastninger (før påslag) er forholdsvis lik Interbank.

    Visa valutakurs kan du sjekke her:

    https://www.visa.co.uk/exchange-rate-calculator
    https://www.visa.no/reis-med-visa.html (mobilapp)

    Mastercard:
    https://www.mastercard.us/en-us/convert-currency

    Interbank exchange rate live:
    https://www.oanda.com/currency/live-exchange-rates/#EUR

    Tallene du ser på bankens valutalister og valutakalkulator er for overføring mellom konti, ikke for bruk av Visakort i minibank eller betalingsterminal i utlandet.

    Når du skal bekrefte Visa-betaling på minibank/betalingsterminal i utlandet vises noen ganger foreløpig kurs og beløp (husk å alltid velge belastning i lokal valuta). Foreløbig, fordi beløpet kan reserveres og bokføres senere. Det er valutakursen ved bokføring som gjelder.

    Merk at Revolut ikke er et kredittkort, har begrensede muligheter for bruk og jeg har på følelsen at en chargeback/innsigelse går noe mer smooth hos Visa/Amex/Mastercard.
     
    Last edited: 26. sept 2021
    Are liker dette

Del denne siden