Penger, kort og valuta på tur.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 05. april 2015.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Dagens pengetips:

    Det er sjelden jeg veksler penger for bruk på en reise, da det enkleste i 95 % av verden nå er å ta ut via minibank på destinasjon. Anbefaler deg å ha flere- og ulike kort med på tur. Unngå å ha et debetkort med høy saldo i lomma med tanke på skimming/tyveri/ran.

    Husk kodene dine i hodet og bruk chip fremfor stripe. Har fulgt med på Visa/MasterCard midtkurs/gebyr lenge og de er helt OK, ofte beste deal. Ved mindre kjøp via POS-terminal kan du ofte bruke NFC eller slippe PIN (beløp under 400 NOK).

    Derimot så er det lurt (les: et must) å ha ekstra kontanter med på turen i tilfelle ATM-snag eller Emergency. Jeg reiser alltid med et betydelig beløp valutareserve fordelt på USD (100$ sedler) og EUR (100€ sedler).

    Vanligvis gir minibanken på OSL ut splitter nye 50 USD sedler. Disse vet du er ekte, men her er en god sjekkliste for hvordan kontrollere USD du mottar:

    uscurrency.gov/training-course

    uscurrency.gov/security/100-security-features-2013-present

    Om du vil være mer eksotisk og safe uavhengig av valuta så er 10 grams gullbarrer enkle å omsette overalt på kloden. Selv utenfor byene vet folk pris og kvalitet. De er på størrelse med et vanlig SIM-kort og praktiske å reise med. 10 g (999.9 pure) verdi ca. 3000 NOK.

    Har aldri brydd meg med å deklarere valuta ved ut/innreise i noe land, selv om jeg vanligvis reiser med beløp over det som skal meldes. Men det kan være smart å gjøre. Sjekk lokale bestemmelser; i Norge skal valuta inn/ut over 25 000 NOK meldes.

    Ved noen transaksjoner kan det også være nyttig å bruke PayPal.

    Beste ressurs og app for valuta:

    http://www.xe.com/
    http://www.xe.com/apps/

    100USD.jpg
     
    Last edited: 22. sept 2019
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Du skal få noen små innspill av meg siden dette er mitt i mitt fagfelt.

    Det er ikke bare smart å gjøre, men nesten ufattelig dumt å la være. Du setter deg i samme gruppe som mennesker i sammfunnet som slett ikke har hederlige hensikter. Det er en gruppe både vi i banken og Politiet med Økokrim i spissen arbeider hardt sammen for å stoppe. Det å havne på våre lister pga. latskap er kipt. Straffegebyret for manglende deklarering er 20% av beløpet, i tillegg så må du regne med at hele beløpet blir beslaglagt mens du etterforskes, og dette er bare i Norge. Andre land er igjen mye strengere. Jeg har jobbet mot amerikanske myndigheter og kan love deg at det er ikke er plassen du vil bli stoppet.

    Vi fraråder også på det sterkeste å ha de største valørene av en valuta. Dette fordi mange brukssteder vegrer seg for å ta i mot sedlene, har selv opplevd at det er vanskelig å få brukt en $100 seddel i USA ved flere anledninger. Men som et reservebeløp så kan jeg være enig at det er mer passende.

    Husk å ha aktivert regionssperre og utaksbegrensning på kortet ditt. Det er etter hvert nesten umulig å stikke avgårde med mer enn 20.000kr uten at det går full alarm og kortene sperres midlertidig. Men som en sikring, det er aldri lurt å ha mer enn 100K på et debet kort.

    Husk også at Norske kort er sperret for uttak uten bruk av chip, noe som kan by på utfordringer i en del land. Japan er et land der folk ofte står stuck i de merkeligste situasjoner og på et sted der minibankene ikke aksepterer chip.

    Mange gode poenger, men tipsene dine rundt kontanthåndtering/ oppbevaring høres ut som et stjerneeksempel for å potensielt kunne havne i skikkelige forklaringsproblemer.
     
    Last edited: 05. april 2015
  3. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    @Edvard

    Gode tips, morsomt med gull som alternativ. Men hvorfor reiser du med "betydelige beløp" som reserve? Det virker drastisk...

    Jeg pleier å reise med ett debetkort og to kredittkort, der det ene alltid er i håndbagasjen eller i hotellsafen. Debetkortet brukes til uttak, har sjeldent mer enn 5-10 000 kr der, overfører fra lønnskonto ved behov. Burde ha vært flinkere med cash, men pleier å ha med litt i ulike valutaer fra tidligere reiser. Nok til at jeg de fleste steder kan betale et par taxiturer, kjøpe mat/drikke, få tatt noen telefoner og booke et hotellrom hvis det skulle oppstå problemer.
     
    travelislife and tommy777 like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for innspill og jeg er helt enig med dine anbefalinger. Everybody: Sjekk lokale bestemmelser for deklarering og følg disse.

    Har en utradisjonell livsstil, jobb og et ganske spesielt reisemønster. Beveger meg ofte hurtig internasjonalt, under krevende forhold, over lengre tid utenfor Norge og vil derfor muligens komme borti situasjoner der en bunke cash er verdifullt oftere enn den vanlig business/feriereisende.
     
    travelislife and mhsalv like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Mye gode råd her, men jeg vil nesten fraråde anbefalingen å reise med store summer med kontanter, særlig i interessante områder.

    Var i 5 land i Afrika i fjor og alle hadde flust med minibanker og kredittkort er utbredt. Men det finnes selvsagt fortsatt land som har interessante regler for valuta og cash. Var Burma en del ganger de siste par årene og der er man tvunget til å veksle dollar/euro til lokal valuta. Kredittkort er det kun hoteller med disp som kan ta imot, ingen andre.

    Så det krevde litt planlegging. Jeg tok kontant med hotellet på forhånd og siden landet var vanvittig billig, organiserte jeg alle utflukter mv via hotellet, det samme gjaldt hotel transfer, satte mest mulig på rommet. Vekslet 500 dollar ved ankomst for 3 dager for å bruke på restaurantbesøk, taxi og diverse, noe som viste seg var alt for mye, men jeg visste at vi skulle tilbake, så det var helt greit. Men slike land er unntaket mer enn regelen, man leser seg jo lett opp og forbereder seg litt når de få landene som ikke er på nett enda skal besøkes

    Her er mitt setup for uansett land:

    -- Kredittkort fra minst to forskjellige banker + Amex. 2 debitkort fra to forskjellige banker med lavere balanse, samt ett par fimakort.
    -- Har en liten reisemappe med valuta fra tidligere reiser.
    -- Tar ut penger rett etter landing dersom mappa ikke har nok til lommepenger.
    -- Har 500 daler cash som backup, alltid i 20 dollarsedler
    -- når jeg ankommer hotellet, legger jeg alle kort bortsett fra ett debit og ett kreditt i safen sammen med passet.

    I snitt 200 dager på reise de siste 15 årene, har aldri stått i en situasjon jeg ikke lett klarte å komme meg ut av.

    Ett tips er å anskaffe seg ett Amex. De er fantastiske i nødsituasjoner. Erstatningskort mottar du dagen etter du har mistet kortet og de ordner penger, reise og hotell for deg dersom du står på bar bakke.
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra innspill. Jeg passer på å aldri ha mer enn 3k USD på konto som har kort tilknyttet til seg og bruker det aldri debitkort til annet enn kontantuttak. Aldri.
     
    travelislife and TigerTravel like this.
  7. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Helt perfekt, et skikkelig skoleeksempel :)

    Problemet med å ha store beløp cash på seg er at det nå om dagen nesten kun er folk som har noe å skjule som har det, aka kjeltringer. Det er derfor både myndigheter og banker fraråder det. Det er hvertfall veldig viktig å trå ekstremt rett ved reise med mye kontanter.
     
    travelislife and tommy777 like this.
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos penger. Her er min kollega frOde med noen milliarder dollar fra Zimbabwe.
    Han trodde han havnet på Forbes 500 og var i perlehumør. Jeg lot ham nyte øyeblikket og sa ingenting.

    [​IMG]
     
    Last edited: 04. sept 2017
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Those were the days... Heldigvis henter de fleste landene seg inn når man kommer i en situasjon som dette, Zimbabwe gjorde aldri. Alle tapte alle sparepengene sine da valutaen ble ugyldig, nå er det USD som er eneste valuta.
     
    travelislife liker dette
  10. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Gjelder dette også SAS Amex-kortene?
     
    travelislife liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    travelislife liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har du Amex Gold eller Plat i USA, betaler du ikke for å ringe dem uansett hva du trenger hjelp til uansett hvor du er i verden. Du ringer ett collect # for å booke hotell/reisebyråtjenester evt. når du trenger hjelp av noen som helst front. Det er bare å plukke opp nærmeste telefon og du er golden.

    Har aldri hatt behov for tjenesten, heldigvis, men vet om flere som har brukt dette. Eksempel: Kompis som ble frastjålet alle kort/lommebok i Nairobi. Ringte fra hotellet sent om kvelden, ble tilbudt cash direkte til Hilton. 36 timer senere ankom det nye Amex kortet til hotellet og han var back on track.
     
    travelislife, Fnate and bern747 like this.
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Han ser relativt fornøyd ut der han sitter...
     
    travelislife and Edvard like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  15. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at folk bruker debetkort til eventuelle minibankuttak i utlandet.

    Jeg har også gjort det tidligere, men har funnet ut at DNB tar 40,- + 1% (+ vanlig valutapåslag) om man bruker deres Mastercard til uttak i utlandet, og jeg føler at det kanskje er verdt å betale framfor å risikere en "tom" bankkonto.

    Hva tenker dere andre om det?
     
    travelislife liker dette
  16. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Beste kortet for uttak i utland er vel Norwegian sitt kreditkort som har 0 i gebyr.
    Selv benytter jeg alltid kreditkort for uttak i utland.
     
    travelislife liker dette
  17. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det var et godt tips. Antar at rentene ikke begynner å gå ved uttaksdato for dette kortet heller? (ser ikke slik ut i prislista)
     
    travelislife liker dette
  18. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Det vet jeg dessverre ikke. Har faktisk ikke fått ut fingern å bestilt kortet selv enda :cool:
     
    travelislife liker dette
  19. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har dette kortet kun til nevnte formål. Renter løper med en gang, men løser det ved å ha positivt saldo ved utreise.
     
    travelislife and TigerTravel like this.
  20. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Forrige tur til utlandet, hadde jeg uttak med BankNorwegian-kortet. Kan ikke se av faktura at jeg betalte renter på dette uttaket. Tolker heller ikke av prislisten at det er rente på uttak, med unntak av uttak over skranke hvor det spesifikt står... Fikk selvsagt valutapåslag, men om det var renter må de evt. være bakt inn i kursen (noe jeg tviler på all den tid kursen på uttaket ikke avviker mer enn bevegelsen på EUR i aktuelt tidsrom sammenlignet med rene varekjøp...)
     
    travelislife and KristianSk like this.

Del denne siden