For Amerikanerne er Credit Card king
Slik så jeg forresten på Trumf Visa vs NCH kredittkort.
Trumf Visa til NCH:
Trumf Visa gir 0,5% av kjøpsum utenfor norgesgruppen:
Kjøp på 100kr = 0.5kr trumf = 7.5 NCH (1 krone i Trumf-bonus gir deg 15 Nordic Choice Club-poeng)
NCH Mastercard:
Kjøp på 100kr NOK = 10 poeng NCH
1 Hotellbesøk = 10 000 NCH eller 100 000 KR brukt med NCH Mastercard (33 000KR hvis brukt på Hotell, 50 000 brukt på utenlandsk valuta)
Gjennomsnittspris på 10 000 NCH rom = 1400kr = 0.14 NOK = 1 NCH
Kjøp på 100kr NOK = 1.4 NOK i NCH = 1.4% kickback på normale kjøp
Altså bedre enn Trumf Visa på normale kjøp utenfor Norgesgruppen. Men, med en årsavgift på 500 kroner som spiser opp all den profitten. Så det kommer vel ann på hvor mange reisedøgn man har. Jeg reiser en uke eller to med jobben på NCH hotell i året samt kanskje et par besøk her og der privat - om de ikke betales av poengene. Men så bruker jeg bare Trumf-bonusen på NCH poeng uansett. NCH Mastercard vil garantere meg Gullstatus så lenge jeg har det, så man betaler slik sett da et par hundre i året (årsavgift på 500 minus profitt i poeng) på å beholde Gull på alle hotellbesøk. Men med den fordelen at kjøp av hotellnetter og annet kan løfte kickback betydelig. Samtidig ser jeg at 10 dager i Oslo her på Clarion The Hub ville utgjort en bonus på 500 kroner i poeng i forhold til å booke med ikke-NCH Mastercard.
Jeg regna ellers også på Ishavskraft-avtalen. Høy tilleggkost og påslag på KWH. Jeg har i dag gode priser på OBOS Strøm. Men, man får da altså 6000 NCH poeng som tilsvarer i overkant av 800 kroner. Trekker jeg fra påslagsdifferansen hos Ishavskraft sitter jeg igjen med 419 NOK i bonus hvert år jeg har Ishavskraft sammenlignet med OBOS Strøm. Så jeg kommer nok til å switche over til de.
OBOS Strøm: 7kr mnd + 3 øre påslag
Ishavskraft: 29 kr mnd + 7,12 øre påslag men fordel 6000 NCH poeng + 10 000 innmeld.
Jeg bruker ikke mer enn en <4000KWH i året.
Last edited: 17. april 2023
EndreD and eventyrer like this.