Q & A - Strawberry

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Darkcho, 12. sept 2013.

Tags:
  1. travellers4fun

    travellers4fun Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har spørsmål relatert til Trumf og overføring til Strawberry:
    • Kan man kjøpe Trumf av venner, og er det så mulig for dem å konvertere sine Trumf-poeng over til min Strawberry-konto?
    • Tellller også slike poeng (altså fra Trumf, enten det er min eller andres trumf) med på opptjening til Status/Lifetime Status?
    Takk til alle kunnskapsrike folk her, det er en fornøyelse å følge med i tråden! Skulle dette spørsmålet ha blitt dekket allerede så beklager jeg, jeg har ikke klart å finne noe om det :)
     
  2. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Det går an hvis du ikke har Strawberry Mastercard. Da må du midlertidig endre telefonnummer i Trumf slik at det matcher med det du vil overføre til i Strawberry. Teller mot Status også
     
    travellers4fun liker dette
  3. tombom

    tombom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    341
    Likes mottatt:
    317
    Bonuspoeng:
    63
    Spiller ingen rolle om du har Mastercard eller ikke. Du kan uansett bytte nummer midlertidig i Trumf.
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,789
    Bonuspoeng:
    183
    Funker fjell, og teller mot status!

    Eneste nødvendige er telefonnummer-trikset som flere har nevnt.
     
    travellers4fun liker dette
  5. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er enkleste måte å skaffe seg gull eller høyere status hos strawberry? Går det an å statusmatche fra andre hotellkjeder eller flyselskaper? Jeg ser det tidligere har vært match for Finnair men finner ikke noe for EuroBonus.
     
  6. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Det pågår ingen formell status-match hos Strawberry for øyeblikket.
    Strawberry Mastercard tilbyr stadig direkte oppgradering til Gull ved sign-up, men heller ikke den kampanjen er aktiv for øyeblikket.

    Du trenger 50K poeng for Strawberry Gold, og disse kan overføres fra Trumf.
    1 Trumf gir 15 Strawberry-poeng og det betyr at du trenger 3334 Trumf for oppgradering til Gull. Om du allerede har opptjent poeng i denne medlemsperioden trenger du kun å overføre de resterende poengene, slik at totalen blir 50K+.
    Disse poengene kan du så bruke på bonusnetter på hotellene i kjeden.
     
    Cumulus liker dette
  7. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Det var ikke så ille! 3000 trumf-kroner skal man jo klare å skaffe ganske greit. Er det noe å tjene på fast overføring slik som med EuroBonus?

    Jeg ser at oppgradering av rom blir tilgjengelig allerede fra gull-status, men hvor ofte skjer det i praksis?
     
    pepperminte liker dette
  8. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,489
    Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Ingenting å tjene på fast overføring.
    Oppgradering er veldig forskjellig fra hotell til hotell. Sjekk Gjennomførte overnattinger og Q&A for mer info om hvilke det er størst sannsynlighet for
     
    Cumulus and freddyen like this.
  9. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar! Jeg leser at bonusnetter koster fra 10.000 poeng per natt, hva er typisk pris for de mer eksklusive eller populære hotellene, typ The Thief, Sommero, Farris Bad etc?
     
  10. CecilieL90

    CecilieL90 Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    76
    Bonuspoeng:
    18
    Min erfaring er at det er høyst variabelt.

    Av kanskje 10 opphold på Farris Bad, ble ett opphold oppgradert som gold. Og som premium nå har jeg sålangt kun blitt oppgradert til Superior her.

    På Clarion Ernst ble jeg alltid oppgradert med gold status. Gjerne fra enkeltrom til dbl, eller dbl til delux/Sup.
    Fikk oppgradering til Sup eller delux på Sommerro og The Thief.

    Ingen oppgradering ellers når jeg har besøkt Oslo Gran Central, Karl Johan eller Børsparken, ikke Comfort Kristiansand heller.

    Fikk mye familierom rundt forbi også minnes jeg.

    Så det ble noen ganger, andre ganger ikke. Mitt inntrykk er imidlertid at du bør spørre direkte om oppgradering, det er viktig. Og at det har vært lettere å få oppgradering på bedre hotell, ikke fult så enkelt på comfort hotellene for min del.

    Men det kan jo være fordi dem ikke har så mange antall rom av høyere romkategori, eller bare tilfeldig.
     
    Cumulus liker dette
  11. CecilieL90

    CecilieL90 Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    76
    Bonuspoeng:
    18
    Farrisbad, lily country club koster 30.000 poeng.
    Sommerro, the thief, amerikalinjen er 40.000 poeng.

    Express koster vel 10-
    Comfort og Quality er 10-15'
    Clarion 20-25'
    Også frittstående er gjerne 25-40

    Noen unntak er det altså, men sånn røfflig kan du ta utgangspunkt i den.

    Jeg bruker utelukkende bonuspoengene på enten billige hotell eller dyre, jeg personlig finner det lite gunstig å bruke bonuspoeng på opphold på typisk clarion hoteller, men det er min tanke. For meg har bonuspoengene mer verdi å bruke på enten comfort hoteller med 10' poeng (667kr verdi), spesielt ved dyre priser og events, eller ved frittstående hoteller hvor prisene gjerne ligger på over 3000 kr natta også da istedet bruke 25-30 tusen poeng.

    Feks skal jeg til Kristiansand straks. Der kunne jeg velge Comfort til 1100kr natta eller 10.000 poeng, eller Clarion Ernst til 1300 kr natta eller 25.000 poeng. Prisen i kroner her er veldig liten, men i poeng koster Ernst i dette tilfellet 150% mer enn Comfort. Så da vurderer jeg det som et opphold til kr. 1300 på Ernst gir meg større verdi.
     
    Last edited: 07. okt 2024
  12. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    278
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for grundig svar! Prøver meg på en høyst uoffisiell oversikt her, basert på eksemplene dine samt noen priser jeg fant på et raskt google-søk:

    Comfort Kristiansand: 11 øre/p
    Farris bad: 10 øre/p
    The Thief: 8 øre/p
    Sommero: 8 øre/p
    Amerikalinjen: 7 øre/p
    Typisk Comfort: 6,7 øre/p
    Clarion Ernst: 5,2 øre/p

    Ser også at ved overføring fra trumf får man en pris på ca 6,7 øre per poeng, så det er vel et poeng (badum-psssh) å bruke poengene på riktige hoteller og døgn om man skal gå i pluss.
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,242
    Likes mottatt:
    7,616
    Bonuspoeng:
    293
    Valuta for poengene er særs høy i København pga kronekursen. Jeg gjetter på at Hotel Admiral muligens kommer best ut siden de bare skal ha 25 000 poeng per natt for standardrom
     
    pepperminte, Chrisljo, Maggie and 3 others like this.
  14. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Enda bedre i høysesong da det ofte er ledig rom for poeng selv om prisene er høye i København, nå har de dessverre satt opp fra 10k til 15k poeng på Comfort CPH men jeg har tidligere fått nesten 30 øre/p der (10k poeng og rompris 1900 DKK).

    En enkel måte å gjøre det på som jeg bruker er å booke med poeng om det gir minst 10 øre/p, ellers for penger (med viatrumf!). Går ev. litt ned med kravet om poengbeholdning blir stor.
     
    pepperminte and Jorge like this.
  15. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Grundig oppsummering i de siste postene!
    Jeg håper virkelig dette fortsetter etter omlegging til Spenn som fordelsvaluta.
    Vi er allerede i Q4 og november nærmer seg med stormskritt. Vi har ennå ingen detaljer.

    Jeg mistenker at Strawberry sliter med å samkjøre konseptene. Spenn vil etter alt å dømme måtte ha en fast kroneverdi (dynamisk prising). Opplevd verdi må være noenlunde lik hos Strawberry og Norwegian.

    De rimeligste bonusnettene på 7500-10000+ poeng er ren spons av Strawberry. Hotellene selv sitter igjen med knapper og glansbilder. Kan de leve med at kunder som er lojal mot Norwegian tar ut Spenn hos Strawberry på billigsalg?
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,242
    Likes mottatt:
    7,616
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er dessverre helt sikker på at Spenn kommer til å følge Norwegian sin modell og ikke Strawberry sin :( All kommunikasjon som har kommet så langt tyder på det, inkludert podcastintervjuet med sjefen for det nye programmet. Så det kan nok være smart å bruke litt poeng før systemet legges om.
     
    Nordlands and freddyen like this.
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,249
    Likes mottatt:
    1,975
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men også nei. I slutten av podcasten snakkes det også om at flyselskap og hoteller har ledig kapasitet og kan tilby ting til en lavere kostnad enn Spenns-verdi. Jeg føler det er et tydelig hint om en hybrid-modell (akkurat som Eurobonus er).

    Å binde en fordelsvaluta helt til en vanlig valuta tar jo vekk litt av verdien til sentralbanken (Spenn altså), så jeg tror en hybrid-modell kommer.

    Men, det betyr ikke at ikke Strawberry devaluerer som en konsekvens.
     
  18. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,041
    Likes mottatt:
    3,019
    Bonuspoeng:
    113
    Gjorde en overføring fra trumf til strawberry nå akkurat. Merker meg at dette markeres som ekstra points og poeng fra overnattinger merkes med qualifying points.
    Screenshot_20241008_092352_Strawberry.jpg

    Ikke fått oppdatert status enda. Men telleren har passert 100k så enn så lenge ser det greit ut.
     
    Cumulus liker dette
  19. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    572
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Auda. Jeg burde nok blitt platinum på trumf mens jeg hadde muligheten
     
  20. petrate

    petrate Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Dersom du ønsker oppgraderinger hadde jeg lett hoppet over gull å gått for Platinum med en gang. 100000 poeng. Muligheten for å låse opp bonusrom så lenge hotellet har std.rom ledig er også meget gunstig. Har benyttet dette flere ganger, som regel blitt oppgradert i tillegg, selv om jeg ikke har noe krav på det.
     
    Cumulus and CecilieL90 like this.

Del denne siden