Poenget mitt var:
Kjeden kan se driften og lojalitetsprogrammet under ett.
Billige bonusnetter er kostnaden for å tiltrekke lojale kunder som ellers er lønnsomme.
Dette gjelder ikke bare lavprishoteller, men også luksussegmentet.
Så utvides lojalitetsprogrammet med flere aktører.
Disse har mer eller mindre (u)brukelige programmer uten merverdi for kunden (dynamisk prising).
Og da er spørsmålet: er dette bærekraftig i et samarbeid?
Ellers tror jeg at Trumf stikker av med 10-25%+ av verdien. Det stemmer godt med kvitteringen du fikk se, om fordelingen er 50-50 mellom kjede og hotell.
Disse rimelige bonusnettene er ofte tilgjengelige når cashprisen er høy. Altså i perioder med stor etterspørsel og få rom ledig, som hotellet regner med å selge for en høy pris.
Så er det ikke sikkert at noe endrer seg umiddelbart, men på sikt kan det bli en ubalanse i samarbeidet.
Last edited: 09. okt 2024