Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, har mye lavere enn prislisten til Nordea for Premium kunder. Men Danske Bank var ikke særlig villig til å gi noe lavere enn det som sto på nett da det var akademiker renten og det var det laveste de kunne tilby:)
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183

    Sikkert noen luringer som har klart å få laverer en akademiker avtalen i Danske Bank :) Hva ble renten din til slutt?
     
  3. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,299
    Bonuspoeng:
    93
    Handelsbanken nekter å tilby lavere enn 2,42 fra Oktober 2019 for flytende rente.

    De kan derimot tilby følgende fastrente

    3 år - 2,80%
    5 år - 2,61%
    7 år - 2,61%
    10 år - 2,71%

    Nå er jeg ikke noe fan av fastrente, men 2,61 i 7 år var jo absolutt ikke gale.

    Noen tanker?
     
  4. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    567
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    at dette så enda bedre ut:

    10 år - 2,71%

    ;)
     
  5. ME262

    ME262 Medlem

    Innlegg:
    194
    Likes mottatt:
    813
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått godt gjemt brev i nettbanken om økning fra 2.07 til 2.32 for Boligkreditt 45% fom. 27 september :rolleyes:
     
  6. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    DnB kommer også med en økning i oktober. Denne er ikke varslet enda, men så det på betalingsplanen min og det ble bekreftet via kundeservice.
     
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Ble det stort hopp?
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk denne fra DNB i dag:
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk den samme :-(
    Er du pb kunde? Ser ut som det går et mønster at de venter lengst med den kundegruppen.
     
  10. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk denne i kveld.
    Kona har avtale via NSF, ringte inn til DNB i kveld og etter å ha bedt om lavere rente fikk jeg to svar; "Ja, da får du bare legge inn en søknad hos en konkurrerende bank, dette er jo en VELDIG bra rente", "Du får be kona di argumentere med NSF om å fremforhandle bedre rente".
    Er jo ikke en dårlig rente, men hadde jo gått an å gjøre kunden litt blidere ved å feks si "okey, men da setter vi den ned til 2,4", fremfor å få meg til å sende søknad til 3 andre banker rett etter samtalen...
    Vurderer faktisk å binde renta hos storebrand til 2,49 i 10-20 år, men med min flaks så går det "åt skogen" rett etter at jeg har gjort det...

    [​IMG]
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Saga her. Mistenker at DNB har notert ned organisasjonsmedlemsskap på meg nå etter noen runder med pruting, og derfor sørger for å holde renten konkurransedyktig.
     
  12. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk også samme svar fra DNB, tidligere i sommer når jeg spurte om bedre lånebetingelse.
    "Du får bare snakke med en annen bank da".

    Svaret vi får kan virke frekt og fornærmende eller skuffende.
    Men realiteten er, jeg er fremdeles DNB kunde, og det er kanskje du også :D
     
  13. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut til å være 0,25, som sammenfaller med resten her :) er Saga-kunde.
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,901
    Likes mottatt:
    57,543
    Bonuspoeng:
    293
    De fikk jeg også melding om renteøkning fra DNB. Er Saga, hadde 2,25%, fikk nå 2,45%.
    Rammelån.
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her, vurderer veldig 10 årig fastrente hos Storebrand til omtrent samme rente.
     
  16. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke fatte hvilket grunnlag de skal ha for en generell videre oppgang. Veileder må ha ment ditt forhold alene.

    Internasjonale renter er på vei ned og det er en tiltakende resesjonsfrykt. Det er derfor fastrentene er så lave at de nesten matcher flytende. Det betyr at det er priset inn rentekutt i de lange rentene. Hvis mot Norsk Økonomi fortsetter å vokse mens vi får resesjon internasjonalt så kan ikke Norges Bank sette opp rentene uten at den norske kronen styrker seg mot andre valuta, noe som vil svekke eksportrettet industri.

    Bottom line: Ikke bind renta for å tjene/spare penger. Det er noe man gjør som forsikring mot oppgang og som omtrent all annen forsikring så ender de fleste opp med aldri å benytte seg av forsikringen men bare å betale premien.
     
    Maggie liker dette
  17. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er det ikke litt risky å binde renten nå, det snakkes jo om lavere rente daglig i media nå.
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da var det på tide å sjekke renta selv:

    Med virkning fra 2. oktober 2019 endres rentesatsen fra 2,15 % til 2,40 %.

    Får ta en titt på danskebank om finnes noen gode råd å forhandle med...

    Er selv på venteværelse mtp. å binde renten, men Norge følger ikke helt renten i utlandet, riktignok enda, mulig en rente økning til før den eventuelt begynner å falle igjen, er vel sånn ca. en tenker om det kommende året 2020...
     
  19. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, selvfølgelig var det renten i norge jeg snakket om. Har ikke noe lån andre plasser.
    Som det skrives ovenfor, å binde renten på 2,61 i 5-7år hørtes veldig høyt ut. Når det snakkes om at renten i norge skal ned ned ned... i den perioden.
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe snakket forbi hverandre, er helt enig med deg og ser det samme i krystall kula mi;)
     
    sam11net liker dette

Del denne siden