Rente Barometer`n

Tråd i 'Off-topic' startet av drsyk, 29. nov 2018.

  1. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Da har rådgiveren min gitt meg en rente jeg er greit fornøyd med, effektiv rente 2.39%. LO favør i Sparebank1 SMN under 34 år og 70% belåningsgrad (litt høyere nominell rente enn hva tilbudet fra forrige ukes storkontrakt for banken til LO kundene, men lavere effektiv rente). Er totalkunde med alt av forsikringer, bsu, forskjellige typer fond, pensjon fra jobb.
     
    Xflipper liker dette
  2. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en problemstilling som jeg kunne tenkt meg deres mening om.

    På mandag sendte jeg melding om at jeg ønsket å gå fra fast til flytende rente, overkurs var da rundt 2500kr. Ringte inn senere på dagen for å forsikre meg om at melding var mottatt, det var den. Fikk også beskjed om at jeg ikke trengte å signere noen avtale da det var tilstrekkelig med skriftlig varsel.

    Nå i dag ringte de fra banken for å høre hvilken konto de skal trekke pengene fra, jeg spurte om hva overkurs var, hun kunne ikke svare på det men skulle komme tilbake til meg. Fikk så senere melding om at ny overkurs nå var nesten 30000 fordi banken har enten i går eller i dag satt ned renten.

    Jeg mener jo selvsagt at renten på mandag skal gjelde siden det var da jeg meldte ifra til banken, og jeg attpåtil ringte for å forsikre om at alt var i orden. Banken mener fastrente er ferskvare og at denne kan endres frem til signert avtale og at jeg skal betale 30000 i overkurs.

    Hva mener dere? Kommer jeg noen vei med dette hvis jeg feks kontakter forbruker myndighetene eller juridisk bistand i fagforeningen?
     
  3. Filip

    Filip Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Hos feks. DNB står det i prislisten under fastrente: "Prisen kan bli endret på kort varsel. Din pris bestemmes den dagen vi utbetaler lånet.", så spørs jo helt hva som står i avtalen du har skrevet. Jeg tror dessverre du ikke kommer noen vei...
     
  4. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg og frykter det dessverre, det jeg syns er rart og helt feil er at prisen bestemmes av saksbehandlingstiden til banken. Hvis jeg var bank og visste vi skulle endre renten et kort stykke frem i tid kan de forsinke forespørsler som min i deres favør.
     
  5. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan ser det ut for folk etter siste økning fra Norges Bank? Trodde DNB skulle la meg slippe, men fikk akkurat beskjed om økning til 2,55.
     
  6. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,002
    Likes mottatt:
    1,385
    Bonuspoeng:
    113
    Den beste renten i det åpne markedet pleier å være danske bank sin akademikeravtale med sikkerhet innenfor 45%. Den er nå 2,57%. Har man bedre enn dette kan man trygt slå seg til ro med at man har noe av det aller beste som er mulig å få.
     
    Maggie liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Skurkene har sendt meg rente økning til 2,65, kikket på akademikeravtalen, de ligger på 2,62... Da er det lite en får gjort... Europisk nedtur må vel smitte over til Norge snart, slik at renten faller og geniet i sentralbanken kan løfte blikket litt... Ihvertfall det fremtidige prognoser tilsies.
     
    Maggie liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Er ganske sotete vinduer i bygget til Norges Bank. Kan jo satse på at de snart åpner et av vinduene og tar en titt ut.

    Men ingenting kan jo slå en makromodell lært på blindern

    :rolleyes:
     
    cuivien, drsyk and Maggie like this.
  9. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk melding om renteoppgang fra DnB selv, 2,65 nominell.
     
  10. asc

    asc Medlem

    Innlegg:
    132
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut som DNB har økt over hele linja altså. Handelsbanken har fortsatt 2,42 (2,32 under 34) for Juristforbundet og Advokatforeningen. LO Favør har 2,55 (2,35 for under 34). Men DNB ville ikke matche dette - mente de andre også kom til å sette opp snart.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fatter ikke hva dere sutrer over. Da jeg også eksen skulle flytte sammen i 1990 var bankrenta på 15.2%
     
    jgroneng, drsyk and Liza like this.
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det er viktigere hva renten er nå man flytter fra hverandre;
     
    RoadKing and drsyk like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hva kostet boligen dere kjøpte?
     
  14. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    26000 :D:D:D:D
     
    drsyk liker dette
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det forklarer renten, dere tok den på Amexen og fikk en CT på kjøpet (CT på 80-tallet var vel samme som førstegevinst i kvitt eller dobbelt - 24k (ja det ble 48k etterhvert)).
     
    drsyk liker dette
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Må ha vært en sveitservilla på Bygdøy Allè:rolleyes:
     
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Makromodellen bør implementere markeds krefter, som påvirkes Norges ytre nøtteskall modell, over hele fjøla i Europa, har letta sløret for økonomisk resesjon :rolleyes:

    skynews-ecb-interest-rates_4772385.jpg
    Kanskje det lyses ut stilling i sentralbanken, om et rentehopp til blir offentliggjort:eek:
     
    Maggie liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    [​IMG]
     
    drsyk liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    En leilighet, de skulle ha rundt 300000 tror jeg det var Vi endte opp med å ikke kjøpe den fordi banken sa at iht statens forbruksråd eller hva det var, så kom vi til å bruke bl.a. rundt 5000 i måneden i klær til familien (noe jeg aldri har gjort, men det er nå så).
    Så enden på visa ble at vi bygde hus istedenfor (!) til snaue 800000 og fikk husbanklån og etableringslån i kommunen. Der startet det på 6% første året, så skulle det gå opp med en halv eller 1 prosent i året til det møtte standardrenta som i husbanken den gangen vel var 12%
    Det gikk dog ikke mange årene, så stupte renta og vi var over i privat finansiering lenge før.

    Så vil noen si at det var ikke så farlig med så høy rente når det var så "lite" penger. Vel, man skal ta i betraktning at lønningene var tilsvarende mye lavere og.
    Men ja, det er et poeng. Huset kostet vel noe i overkant av 3 årslønninger for meg den gangen. Leiligheten vi nettopp har kjøpt er 9 gangen. Så det er forskjell.

    Ble litt historietime det her :)
     
    drsyk, jgroneng and holmen like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Frekkas! Jeg er ikke SÅ gammel :)
     
    leeds1979 liker dette

Del denne siden