Samletråd Curve/revolut/SAS TW/N26/+++

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av drsyk, 03. des 2018.

  1. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Har lest gjennom 35 sider om Curve her på IF . Bor i Torrevieja 5 vintermåneder, og bruker i dag Norwegian kortet på minibank, og SAS Mastercard på alt annet. Nu blir det kun Curve.
    Skal jeg velge NOK kroner på alt jeg bruker Curve kortet til i Spania, eller Euro?
    Hvis jeg tar ut Euro på Værnes med kredittkort, blir jeg belastet med gebyr grunnet uttak i Norge. Bruker jeg Curve vil også dette gebyr falle bort?
     
  2. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Du skal alltid betale i den lokale valutaen er en fin tommelfingerregel.

    Hvis du tar ut utenlandsk valuta i Norge burde du vel generelt bli sperra inne :p

    Bruk Curve for valutauttak når du ankommer landet du skal til, så konverterer Curve valutaen FØR de bakenforliggende kortene blir belasta. Dermed får du ingen utnytterske valutagebyrer og kurspåslag på norske kort, verken ved bruk eller uttak :)
     
    Liza and Upsaker like this.
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,161
    Likes mottatt:
    7,921
    Bonuspoeng:
    183
    Er på førstereis med Curve og Revolut, men har støtt på visse utfordringer. Betaling på bensinstasjon i Hellas, njet. Både Curve og Revolut. SAS MC som underliggende på Curve. Endte med å betale med VISA.
    Uttak i minibank (ved ekte bank, vel og merke), njet, både Curve og Revolut. Skal også sies at jeg forsøkte SAS MC direkte og det funka heller ikke. Hadde ikke VISA-kortet med, så det ble ikke prøvd.
    Noen ideer om hva jeg gjør galt?
     
  4. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor mye sparer man egentlig ved å bruke Curve og SAS MC, mot å bruke SAS MC direkte i utlandet?
    Så vidt jeg har erfart på noen få transaksjoner i utenlands valuta, så får man ikke 20/100 i EB men kun 15/100. Med hotell, taxi, mat etc. etc. så snakker man noen tusen EB på en 2 uker lang tur.
     
  5. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    En plass mellom 3 og 3.5 prosent, mer hvis du sammenligner med amex og som regel nærmere 3.5 enn 3
     
  6. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Jaggu! Ser at mine kjøp med Curve i Sverige også kun er registrert med 15 poeng per hundrings... Her blir det dilemma og må finregning til for å se om man skal gå for poeng eller valuta spart.
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener at noen allerede har regnet på det, og man får flere ganger mer poeng av å kjøpe ekstrapoeng på sas.no for pengene man sparer på å la curve gjøre valutavekslingen enn de ekstra poengene man får for å bruke SAS Mastercard med utenlandsk valuta. Og kursen man får kjøpe ekstrapoeng for på sas.no er ganske dårlig...
     
    Flyvende_mare liker dette
  8. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Godt svar! Da blir det curve videre.
     
  9. Volt

    Volt Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Kjøper du poeng hos SAS får du 5 poeng per krone (1000 poeng koster 200 kr), så for det du taper på valutapåslaget til SAS MC (2%?) kan du kjøpe "10 poeng" hos SAS (per hundrelapp brukt)..

    Altså 25% flere poeng ved bruk av Curve, om du kjøper bonuspoeng hos SAS for samme sum som valutapåslaget til SAS MC.

    Tar forbehold om at det er noe jeg overser her, så korriger meg gjerne om noe skulle være feil!

    Litt nysgjerrig på hvor 3-3.5 prosent kommer fra, @Jorge ?
     
    Flyvende_mare liker dette
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Du får også mye bedre valutakurs av Curve enn SAS Mastercard, derfor så mye høyere besparelse.

    EDIT: Men kanskje ikke så mye. Jeg mener jeg regnet på akkurat samme måte som nå, men jeg må ha vært veldig trøtt igår eller ha hatt veldig flaks med kursen. Nå får jeg 2.7 prosent ved å sammenligne SAS Mastercard-appen sin kalkulator med valutapåslag og kurs i Revolut-appen. Når det gjelder Revolut er jo regnestykket et helt annet siden man ikke får poeng fra SAS MC i det hele tatt, men valutakursen burde være noenlunde den samme som Curve der man ikke får se kursen før etter man har gjennomført en transaksjon.

    Hvor mye man sparer vil nok uansett variere ganske mye med hvilken valuta som veksles og når man veksler. Det er jo også gebyrer hos Curve i helg og når man når grensen for gratis valutaveksling for korttypen man har hos Curve, så ting er ikke rett fram.
     
    Last edited: 07. okt 2019
    Flyvende_mare, drsyk and Volt like this.
  11. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Er det sånn at jeg kan opprette et Curve kort, så legge inn mitt Amex kort, Så bruke Curve kortet på nettsider som payex som kun støtter MC og Visa?
     
  12. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, du får ikke lagt Amex inn i Curve
     
  13. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som at det er mulig å laste opp i NOK fra kredittkort til TW igjen .
     
    coconuts, Travelhacker and tombom like this.
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper problemet ligger på den greske siden. Jeg har brukt både curve og revolut i flere land uten problem.
     
  15. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Har prøvd å lete, men ikke funnet svaret...

    Vil Curve oppføre seg som et debet kort i Norge samtidig som det videresender MCC til Flexivisa slik at man får både Flexivisa bensinrabatt og Trumf hos Esso?

    Akademiker rabatten til Danske Bank hos Esso kan vel ikke på denne måten kombineres hos Esso?
     
  16. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Har testet Flexi Visa med Curve på Circle K, og fikk da ingen cashback. Bruker derfor nå Flexi Visa direkte på bensinstasjoner, og det er også eneste sted jeg bruker kortet. Har ikke testet Esso, men antar det samme vil være tilfellet der.

    Kan ellers meddele at Trumf + Flexi Visa fungerer aldeles utmerket på Shell; har alltid fått 50 øre Trumf + 4 % cashback.
     
    Spurs liker dette
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig at Santander har valgt å ikke gi cashback for Curve eller at riktig MCC ikke er nok for å få bonus på Flexi Visa. Men fikk du trumf da? For isåfall kan det hende man kan dobbeltdippe andre kort ved hjelp av Curve.
     
  18. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at alle generelle kortbonuser, altså ikke knyttet til bestemt bransje eller kjede, fungerer aldeles utmerket med Curve. Dermed skulle SAS MC og Shell MC være gode alternativer for dobbeldipping, men kan jo ikke på noen måte måle seg med Santander sine 4%. Gir man fra seg disse 4% for i stedet å få 15EB/100, blir jo dette i realiteten dyrere enn å kjøpe EB fra SAS. Min anbefaling vil være, om praktisk mulig, å fylle drivstoff på Shell fremfor Esso. Der slipper man jo "kun debetkort"-problematikken.

    Alt i alt er jeg svært godt fornøyd med Curve, og de eneste tilfellene hvor jeg har funnet det uegnet er:

    - Santander (Flexi Visa) oppfatter ikke at jeg har vært på bensinstasjon, og gir null.
    - DNB (Trumf Visa) oppfatter ikke at jeg har vært hos Norgesgruppen, og gir kun 0,5% Trumf.
     
    tobbens and Spurs like this.
  19. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,670
    Likes mottatt:
    6,657
    Bonuspoeng:
    183
    Joda. Men man gidder ikke skaffe et eget kort for en type utgift når man har ca 500 kroner i bensinutgifter i måneden
     
  20. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Det hadde ikke jeg heller giddet.

    Skulle ønske jeg hadde 500,- i månedlige drivstoffutgifter :)
     

Del denne siden