Samletråd Curve/revolut/SAS TW/N26/+++

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av drsyk, 03. des 2018.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Samle tråd Curve/revolut/SAS TW/N26/

    Endret tråden litt:

    Curve, sparer utenlands gebyrer, ved å velge ditt bonus kort, f.eks. SAS, når du bruker Curve, blir transaksjonen registeret som forbruk på f.eks. SAS, obs gebyr på helg bruk

    Revolut, spar utenlands gebyrer,fungerer som en lommebok en fyller på med ifra ditt underliggende bankkort ved å på forhånd toppe opp med ditt bankkort, SAS gir ikke lenger?

    SAS TW er et dyre alternativ, fungerer som en lommebok en fyller på med ifra ditt underliggende bankkort. Dyrere alternative enn de over, men gir poeng for å fylle på og bruk i utlandet .

    N26 gratis bruk i EU,

    Transferwise.

    Kort fortalt, Curve er det kortet som dugger til det meste, Revolut kan brukes i Payr. SAS TW er spm. hvor langt vil du går for å tjene EB.

    N26 og Tranferwise, ikke testet.

    Resten er gammelt.

    Hvorfor dette?
    Spare på transaksjons gebyrer og likevel tjene poeng på underliggende kort.
    Curve:
    https://www.curve.app/


    AMEX UPDATE: KANSELLERT...............:mad:

    CURVE under endring.
    Lansert Investor kort. Rødt/Metal.

    Laste opp ditt underliggende kort, og opptjen EB/NCC andre poeng ved bruk av Curve i utlandet/Norge.

    Tilbake i tid funksjon 14 dager og bytte bankkort du skal trekke beløpet på.

    OBS: Hvis de underliggende kortene du vil bruke i Curve, har 0% utenlandsk transaksjonsgebyr allerede N26 / Revolut, og du bruker mest penger i Curves støttede valutaer, så kan du være bedre med det vanlige Curve-kortet.

    OBS: Hvis de underliggende kortene dine påløper et utenlandsk transaksjonsgebyr, og du bruker en betydelig sum penger i andre valutaer, vil du trolig spare mye penger ved å få Curve


    Revolut: Redigert med hjelp fra @BendikHa ;)

    https://www.revolut.com/en-NO/


    Revolut er en britisk fintech som inkluderer et prepaid debetkort løsning i Visa og MC og lar deg utføre transaksjoner i ulike valutaer og krypto-valutaer.

    Pris på kortet
    Bankkortet er gratis, coChange tilbyr deg levering (€ 6)!

    Betalingsgebyr
    Transaksjoner er gratis til hvilken som helst bankkonto og i den valutaen du vil, men også til en annen bruker.

    Exchange avgifter
    Valutakursen er interbankrenten opp til € 5000 per måned. For en ekstra valutakurs er gebyret 0,5%.

    Uttakskostnader
    Uttak i Minibank hver kalendermåned
    €200 (Basic), €400 (Premium), €600 (Metal). Overskrider du dette beløpet påløper en kostnad på 2% av beløpet du tar ut.

    Revolut Premium
    Premium kort som koster € 8 per måned.Gir deg opp til 400 EUR i minibank uttak pr kalendermåned». Det «å samle inntil 400 EUR gratis og tilbyr også tilleggstjenester som reiseforsikring og gratis levering hvor som helst i verden.

    Revolut Metal
    Som Metal-kunde gjelder alle de samme fordelene som Premium. I tillegg økes grensen for hvor mye du kan ta ut i minibank hver måned fra €400 til €600. Utover dette også tilgang til til Cocencierge Service. Du får også 0.1% cash back på all Europeisk valuta og 1% cash back på alle valuta utenfor Europa.

    Revolut Basic
    Basic kan du kun veksle valuta opp til en verdi av €5000 EUR hver kalendermåned før det påløper et vekslingsgebyr på 0.5%. Som Premium/Metal-kunde er det ingen begrensing på hvor mye du kan veksle

    Gratis disponible virtuelle kort for Premium-kontoer/Black.

    Fordeler og ulemper
    15 valutaer tilgjengelig

    Krypto-valutaer
    Tar også hensyn til 3 krypto-valutaer

    Kontonummer
    Ved opprettelse av konto hos Revolut får du et personlig kontonummer i Storbritannia og Europa. Norske kontonumre er i beta-fasen og vil rulles ut til samtlige brukere i løpet av kort tid. Det betyr at du snart kan få lønn rett inn på Revolut-kontoen, samt kan knytte den mot Vipps.

    Sats
    Tilgang til interbankrente uten provisjon eller oppslag

    Virtuelle kort
    Som kunde hos Revolut kan du opprette ett (eller flere) elektroniske kort for å handle på nett. Dette tillater økt sikkerhet ved at du kan skille mellom fysisk handel og netthandel.Premium/Metal-kunder har også muligheten til å opprette engangskort hvor kortet selvdestrueres etter hver handel for ekstra sikkerhet.

    Premium/Metal-kunde får du reiseforsikring som dekker forsinket bagasje, samt forsinket fly.

    Week-end rate
    Weekend rate differensial (mellom 0,5 og 2%)

    OBS Revolut benytter en differensialsats i helgene mellom 0,5 og 2%. Dette har blitt satt opp for å kompensere for eventuelle fall eller økning i valutaer når markedet gjenåpnet på mandag.

    N26

    N26 https://n26.com/en-eu/


    N26 er en tysk fintech med en MasterCard og en gjeldende konto. Denne 100% mobile banken er helt designet for smarttelefonbrukere.

    Avgifter:
    Fem gratis EU * ATM uttak per måned. Deretter betaler du 2 € per uttak.
    Utenfor EU *, 2 € per ATM uttak.
    ATM uttak utenfor EU * koster 1,7% ekstra avgift.

    Pris på kortet:
    Dette N26-abonnementet er gratis.

    Exchange avgifter:
    Valutakursen som brukes for konverteringen er MasterCard. N26 bruker denne prisen når transaksjonen er foretatt (dag / klokkeslett) og ikke når den behandles av banken!

    N26 svart kort: N26 tilbyr et N26 svart kort som ikke er gratis: € 7,90 per måned

    Fordeler og ulemper Kontoåpning på 8 minutter og kortlevering på 5 dager

    Lave avgifter Ingen bankgebyrer i Euro og Euro Zone

    Kort Ingen multi-valuta konto

    IBAN på kontoen din vil være tysk, noe som kan føre til problemer spesielt i bedrifter.

    N26 bekreftes bankoverføring fra Revolut gebyrfritt (100EUR).

    SAS travel Wallet:
    2 gratis uttak, EB på vekse fra NOK til de andre stor Valutaer og 15 EB pr krone forbruk i utlandet.
    OBS: gebyr per valuta-transaksjon+2,5%.

    Transferwise bidrag fra @Chrisljo

    som en er tjeneste primært for internasjonalt pengeoverføring, men som også har wallet mulighet.
    Jeg kan bekrefte at Transferwise kan overføre på KID (i hvert fall til SAS MC) og dermed fungere på mange måter som å betale med Payr (men med høyere risiko fordi man ikke verifisere KID etc, og trenger IBAN).

    Gebyr for betaling er 0.2% for debit kort og 0.3% for kredittkort.



    Sist men ikke minst:
    SAS begrenset til 2 uttak gratis samt EB opptjenning pr vekslet valuta og forbruk i utlandet, utover dette bør ikke benyttes, loades i Curve, Revolut(IKKE utført pga Valuta RU) Eller direkte i utlandet, har dette pga EB opptjening når de kjører kampanjer og 2 uttak i utlandet!

    OBS: For å sikre bonuser og andre ordninger, trumf, EB, NCC, premium blue, shell++++andre cashback+bonus poeng+rabatter, ville jeg ha test kjørt kortet i Curve/toppups Revolut og se om du får de opptjentene poeng og rabatter som du ellers ville ha fått ved å bruke det respektive kortet direkte.

    OBS ting som mulig kan bli avbestilt gjør heller kjøpet direkte enn å bruke Curve, mtp lang saksbehandling tid, fare for at penger refusjoner tar lang tid, treg kundeservice osv.(f.eks. fly/hotell/leiebil)


    BANK KORT: Revolut fungerer med Paygoo, SAS WC MC, Nordic CC, Shell(usikker) ST1(Usikkert) Visa trumf(usikkert). Du kan også overføre penger til venner som også har Revolut.
     
    Last edited: 04. sept 2019
    geddi, Orjan.eldor, S2nes and 17 others like this.
  2. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Langt eller kort, du skal uansett ha for innsatsen!!! Har ikke hatt tid til å følge med alt for mye i det siste så en god oppsummering er alltid bra ;)
     
    Lurifaks, drsyk and ina like this.
  3. mikkle

    mikkle Medlem

    Innlegg:
    65
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Curve har vel fjernet 1 % og har nå interbankveksling men med limit på standardkortet og høy «fair use» limit på black.
     
    drsyk liker dette
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk! Oppdatere dette imorgen ;)
     
  5. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Revolut leverer et pre-paid debit card, ikke et kredittkort. Dog, for britiske innbyggere tilbyr de en kredittkonto
    Bør oppdateres til «Gir deg opp til 400 EUR i minibank uttak pr kalendermåned». Det «å samle inntil 400 EUR gratis» virker på meg som en cashback du kan tjene.
    Hvordan fyller du på N26-kontoen gratis? Sender du penger fra norsk konto har banken gjerne en ugunstig vekslingskurs, samt et gebyr for å overføre til en annen valuta. Eneste måten for å gratis overføre penger til N26 er via Revolut slik jeg ser det.
     
    drsyk liker dette
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @BendikHa N26 i teorien ja, skal utføre transaksjon og undersøke.
    @BendikHa Skal redigerer teksten, dog resten er sånn ca riktig? ;)
     
  7. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det meste av informasjonen vedrørende Revolut er korrekt, men det er noen punkter som kunne vært udypt videre. Samt et par ting du har glemt å nevne.

    Som generell info ville jeg informert om at kort fra Revolut kan legges til i Google Pay og brukes til å betale med. De jobber også med Apple Pay.

    Hva gjelder uttak ville jeg formulert det slik:
    Uttak i Minibank hver kalendermåned
    €200 (Basic), €400 (Premium), €600 (Metal). Overskrider du dette beløpet påløper en kostnad på 2% av beløpet du tar ut.​

    Du har heller ikke nevnt Revolut Metal, jeg foreslår å legge til avsnittet:
    Revolut Metal
    Som Metal-kunde gjelder alle de samme fordelene som Premium. I tillegg økes grensen for hvor mye du kan ta ut i minibank hver måned fra €400 til €600. Utover dette også tilgang til til Cocencierge Service. Du får også 0.1% cash back på all Europeisk valuta og 1% cash back på alle valuta utenfor Europa.​

    Jeg ville også ha lagt til et avsnitt om kontonummer:
    Kontonummer
    Ved oppretelse av konto hos Revolut får du et personlig kontonummer i Storbritannia og Europa. Norske kontonumre er i beta-fasen og vil rulles ut til samtlige brukere i løpet av kort tid. Det betyr at du snart kan få lønn rett inn på Revolut-kontoen, samt kan knytte den mot Vipps.
    Jeg ville også lagt til et avsnitt om virituelle kort
    Virituelle kort
    Som kunde hos Revolut kan du opprette ett (eller flere) elektroniske kort for å handle på nett. Dette tillater økt sikkerhet ved at du kan skille mellom fysisk handel og netthandel. Kommer kortinformasjonen på avveie, for eksempel ved lekkasje kan du enkelt slette kortet og opprette et nytt uten å måtte vente på et nytt kort. Premium/Metal-kunder har også muligheten til å opprette engangskort hvor kortet selvdestrueres etter hver handel for ekstra sikkerhet.
    OPPDATERING:
    Jeg ville også ha lagt til at som Premium/Metal-kunde får du reiseforsikring som dekker forsinket bagasje, samt forsinket fly.

    Informer også om at med Basic kan du kun veksle valuta opp til en verdi av €5000 EUR hver kalendermåned før det påløper et vekslingsgebyr på 0.5%. Som Premium/Metal-kunde er det ingen begrensing på hvor mye du kan veksle. Du har påpekt dette tidligere, men ikke at det kun gjelder for Basic.
     
    Last edited: 04. des 2018
    geddi, grisefod and drsyk like this.
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @BendikHa da er det lagt til der du inkludert i redigeringen :)
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være verdt å inkludere Transferwise, som en er tjeneste primært for internasjonalt pengeoverføring, men som også har wallet mulighet.

    Jeg kan bekrefte at Transferwise kan overføre på KID (i hvert fall til SAS MC) og dermed fungere på mange måter som å betale med Payr (men med høyere risiko fordi man ikke verifisere KID etc, og trenger IBAN).

    Gebyr for betaling er 0.2% for debit kort og 0.3% for kredittkort.
     
    drsyk liker dette
  10. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Å kopiere info fra aktørenes egne sider/markedsføring og kjøre det gjennom google translate har to store minus
    1: Språket
    2: Faktafeil. (At de fleste banker tar 5% i valutapåslag er bare BS, de aller fleste tar 1,75% med noen outliers på 2%)

    I tillegg stusser jeg på at du anbefaler å styre unna Revolut basic. For de (mange) av oss som ikke har behov for å veksle mer enn £5000, eller ta ut mer enn £200, i måneden er Revolut Basic helt gratis, og vil normalt ha bedre vekslingsgebyr enn N26 unntatt helg, men da er det ikke verre enn å veksle i Revolut-appen før helgen. I tillegg kan man knytte det virtuelle (eller fysiske, i og for seg) Revolut-kortet til Curve, for å få høyere minibankuttaksgrense om man skulle behøve det. Dvs, det funket før, har ikke testet etter at Curve begynte å videresende MCC. Det er uansett sjelden jeg har behov for mer enn £200 i cash

    Etter mitt syn er det ingen av betalingsløsningene hverken fra Curve, Revolut eller SAS TW som er verdt det for de fleste. For at Revolut premium skal lønne seg, f.eks. må man ta ut over 6k i måneden i cash (8k hvis man teller med gratisuttak via Curve).

    Hvis reiseforsikringen faktisk er noe tess, kan det jo faktisk være verdt det, men det foretrekker jeg å ha fra et "ordentlig" og ikke minst norsk, forsikringsselskap.
     
    drsyk liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @gert Takk for tilbakemelding ;)

    Dette er ingen fasit, dette tar for seg et alternativ til utenlands transaksjoner utover deres vanlige bank forbindelser.

    Om du personlig finner ut at du vil gå for BASIC, er det jo ikke obligatorisk at du følger de råd jeg har nevnt. Du må gjerne lage egen tråd om dette.

    Dette er en samle tråd, for IF som ønsker å lære mer om hva de forskjellige aktørene der ute er. Det er mange som ofte er på biz reiser+ferier i utlandet.

    Enhver må veie opp sine behov mot kostnad/hvilke tjenester de ønsker/uttak behov osv. mot SAS TW, Revolut og Curve...

    Jeg har egen reise forsikring best hos Dnb og holder meg til den.

    Personlig har spart mye penger i veksle gebyrer og dårlige valuta transaksjoner ved å bruke SAS TW, Revolut, og forsetter med dette :)

    De som ønsker å bruke sitt lokale VISA og MC, for all del applaus til dem, banken dems vil jo elske dem i all fremtid :)
     
  12. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    @drsyk jeg har ikke noe behov for å lage en egen tråd om basic, men å fraråde folk å bruke det blir noe merkelig. Man merker fort nok om man vil oppgradere til premium etter hvert, hvis man har behov for mer enn 6k i cashuttak eller 50k i bruk i utlandet måneden.
    Og rene faktafeil (som valutapåslag på 5%) er det jo greit å unngå i en tråd for de som vil lære noe.
     
    BendikHa, sam11net and drsyk like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Da fjerner jeg 5% og fjerner råd om hvilket kort en skal velge :)
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Har overført cash fra Revolut til N26 uten gebyrer i EUR, bank overføring, riktignok
     
  15. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Er jeg den eneste som har reagert på at Revolut og Curve viser valutakurs på "feil" måte? Mens man i Norge vanligvis oppgir kursen på SEK til for eksempel 0,96 fordi en SEK koster 0,96 NOK, viser både Revolut og Curve kursen motsatt, som 1,04 - fordi du får 1,04 SEK for 1 NOK. Det gjør det klønete å ta en kjapp sammenlikning for å se hva man sparer på å bruke dem sammenliknet med et vanlig norsk kort.

    Er det nordmenn som er merkelige, og alle andre gjør det motsatt? Har vurdert å sende en feature request for å få et valg i appen om å få valutakursen vist "riktig", men det er vel neppe noe poeng dersom alle andre gjør det motsatt. men hvis det er vanlig andre steder og, er det kanskje noe vits.
     
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Skal ta med dette, takk for tilbakemelding! Dog har lagd nå en konto for å teste ut, kommer tilbake med mer info hvilken verdi dette har for meg. Dog et lovende produkt som er verdt å ta med! :)
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @gert usikker om forstod deg riktig, men i Revolut Exchange:
    SEK 1=0,94 NOK
    NOK 1=1,06 SEK
    Det er en knapp med piller der du snur valutaen du vil veksle, beklager om det er feil svar på feil spm.

    På Curve velger jeg riktig valuta i forhold til land og hva jeg har i Revolut. Til info så slipper veksling mellom Curve og Revolut.
     
  19. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Du tenker på ved veksling? Ja, man kan trykke på pilene for å bytte hvilken valuta man selger og kjøper, men resultatet er det samme - valutaen man kjøper vises motsatt av det som er vanlig i Norge. Og for gjennomførte konverteringer/vekslinger kan man ikke endre visning.
    Curve viser også alltid "feil", altså 1NOK=104SEK i stedet for å vise hvor mange NOK jeg betalte for 1 (eller 100) SEK, som er vanlig i Norge.

    Se for eksempel liste fra Norges Bank (https://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/) der alle kursene vises ut i fra hvor mange norske kroner du må betale for 1 eller 100 enheter utenlandsk valuta. Revolut og Curve viser deg i stedet hvor mye utenlandsk valuta du får for 1 NOK. De viser deg salgskurs i stedet for kjøpskurs, om den forklaringen gir mer mening.
     
    drsyk liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @gert ja da forstod jeg mer, enig med deg der ja. Men tror du de vil kommer med en oppdatering av nettopp det du nevnte? En må nok manuelt regne og måle med f.eks. en valuta kalkulator i banken, for å sammenligne hva 1 NOK selges i SEK , eller hva 1 NOK kjøpes i SEK og omvendt om en skal se hvor mye en "taper" eller hva Curve/revolut "tjener" ved å veksle...
     

Del denne siden