SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Han booker for deg, du må bruke hans poeng, strengt tatt skal han vel være med på bookingen, men hvor grinete Tallinn vil være på det er vanskelig å forutse. Har du pin koden hans så går det vel greit.
     
  2. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Hei Bjarne fra Valdres. Spør du om din far må være med på selve reisen, eller spør du om han fysisk må være med på gjennomføring av bookingen? Hvis det er sistnevnte ville jeg skaffet meg din fars EB-nummer og hans PIN-kode for SAS EB-konto og ringt Tallin for booking. Mener det kun er det de spør etter ved booking.

    Edit: Nesten umulig å være først ute med svar på dette formuet. Alt for mange gode hjelpere her....
     
    Travellingalf, RoadKing and Xflipper like this.
  3. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hater å ta rollen som etikk-politi, men jeg greier bare ikke å la være å kommentere slikt. Jeg er redd for at slike ting gjør det vanskeligere på sikt for alle oss andre, og synes folk bør ta seg en ekstra runde med seg selv før man gjør slikt.
     
    Insomnia4u and Mbj like this.
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk mykje bra og kjappe folk her:)

    Fattern skal ikkje vera med, berre spørsmål om eg må sitte saman med han når eg ringer Tallin. Eg får innlogging etc av han. Reknar med at eg kan bruke mitt amex til avgifter? Uansett får eg detaljene hans. (trur eg...)

    Eg bruker hans poeng og hans CT på den eine bookingen og min CT og mine poeng på den andre. Men eg vil prøve å få alle med på samme fly, og då er det greit at bookingen gjerast likt. Og pappa klarer ikkje å få til dette om det skulle bli nokre avvik, då han ikkje har kontroll på legs og united.
    ( Seinare på året, vil eg bruke min CT for å booke reise for han, men det klarer eg å fikse sjølv)

    Ja MariusBB, eg liker ikkje å utnytte systemet, men eg vil klare å bygge meg opp ein CT på normal bruk iløpet av mai trur eg! Så spørsmålet er om det er fyfy og booke fleksibel business*2 i juni og kanselere det når CTen er i orden på ekte vis?
     
  5. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, har ikke tenkt å lage en stor diskusjon her, men regner med at du da betaler tilbake bonuspoengene du tjente på bruk av Amex'et...?;) Jeg tenker jo at CT er et gode man skal gjøre seg fortjent til på redelig vis, men jeg håper jo ikke så mange spekulerer slik at det er/blir et uttalt problem!

    Til resten av innlegget ditt tenker jeg det er fornuftig at dere sitter sammen så det ikke blir noe trøbbel og dere mister billettene! :)
     
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke noe problem, da han uansett starter på minussiden i 2018 hvis han gjør noe sånt.
     
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    2017 er opptjent ærlig og redelig, og eg kjem til å fint klare dette i 2018 også. Problemet er at eg helst bør ha 2 ct-er klare i mars når Thai, SQ og OZ legg ut ein del billetter. Skal booke 4 stk rundt den 12 des med reutr 10 januar...
    Det eg gjer er å "flytte" litt på inntjeninga til eg kan reelt har tjent det opp. Litt i gråsona. Å handle på elkjøp for mange 10' for så å returnere det er litt over kanten for meg! (Grunder opp og driv bedrifter, og kan ikkje begynne slik...)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vil si meg enig her.
    En det påfører ingen en kostnad om du booket et hotell eller en flyreise 6mnd frem i tid og så avbestiller den i motsetning til å ta ut fysiske produkter fra butikker.
     
    Xflipper liker dette
  9. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig jeg er ute og kjører her selv, men hvis jeg booker f eks. refunderbare businessbilletter januar 2018 for 50 000 kr for flyvninger høsten 2018 med Amex og betaler fakturaen med engang, og så kansellerer billettene f eks. sommeren 2018 - så sitter jeg vel fortsatt igjen med 10 000 ekstra poeng? Eller "tar" Amex/Eurobonus poengene tilbake pga. refusjon?
     
  10. torulv

    torulv Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ser at jeg ikke får mulighet til å bruke opp companion ticketen i år som ble opptjent (2016) - Men jeg har en som ble opptjent 2017

    En på jobben fikk bestille 2 bonusreiser og bruke ct fra 2016 og ct fra 2017 i 2018. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Altså kan jeg bestille en reise i 2018 med ct opptjent i 2016?
     
  11. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Disse blir følgelig trukket tilbake
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De går i minus ja.
    De trekkes ikke tilbake fra din EB-konto, men påfølgende omsetning vil jo ikke gi noen poeng.

    Samtidig får du heller ingen regning i posten all den tid du ikke har brukt opp din positive saldo.

    Eks kjøper du billett for 50k og refunderer den i etterkant blir du kreditert 50k på din konto. Da har du en positiv saldo og det du bruker av penger trekkes fra dette før du går i minus og får regning.
     
  13. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo bare be Amex om å føre over den positive saldoen til en annen konto du har en annen plass, for eks din lønnskonto. Det går helt fint:)
     
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jada, det kan du fint. Men du kan ikke gjøre endringer på den bestilte reisen etter nyttår.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener å ha lest en forklaring eller tips til bruk av expertflyer inne på forum et sted, men finner det ikke når jeg søker. Noen som har tips til hvor?

    Vurderer basic mot premium medlemskap for å overvåke awardseter som nå er booket i eco og som jeg ønsker i business og en flight der det per i dag ikke er noen ledige awardseter. Noen tips på hva jeg bør velge?
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    @Are har laget en glimrende tråd om avansert bruk av expertflyer, finner ikke den i farten.

    Det er premium som gjelder, de pengene er vel verdt å investere i for å få tak i de flightene/setene en vil ha.
     
  17. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Nå stiller jeg sikkert et spørsmål det allerede finnes svar på, men da det er 177 sider så langt og jeg ikke finner svaret i åpningsinnlegget tar jeg sjansen på å spørre.

    Er det slik at man kan dra nytte av Companion Ticket når SAS allerede har kampanjer på Eurobonusreiser? Eksempel, hvis SAS kjører kampanje med 40% rabatt på EB-reiser til en gitt destinasjon, er det da fortsatt slik at man kan reise 2 for 1 til den rabatterte EB-pris?
    Eller forutsetter Companion Ticket at man betaler veiledende EB-pris?
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Det funker ikke med ct. Men det fungerer derimot med med Mastercard premium ;)
     
    AV83 liker dette
  19. AV83

    AV83 Medlem

    Innlegg:
    200
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar, har kun SAS EB World MC (standard) som jeg skaffet pga. halv årspris (dvs. 172,50kr) første året og velkomstbonus på 5000 poeng (kommer til å si opp). Har i tillegg til dette og SAS Amex platinum også Shell MC samt en rekke andre kredittkort så jeg er litt i tvil om jeg er villig til å betale 1495 kr/året for MC premium kortet tross de fordeler det gir. Ser jeg får 10 000 EB-poeng i velkomstgave ved oppgradering til premium, men ikke halv årspris første året :(
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    @Are, har du oversikt over hvor din egen tråd ligger?
     

Del denne siden