SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mange tråder på forumet som omhandler bruk av Companion Ticket (CT) fra SAS American Express Card. Denne tråden er ment som en samling av spørsmål og svar angående bruk av CT.

    Første post (denne) vil bli oppdatert løpende. Alle som har spørsmål bes poste i tråden. Det bes samtidig om at tråden ikke brukes til forslag til reisemål etc. Her tar vi kun for oss regler og vilkår, samt erfaringer med bestilling og bruk av CT.

    Lurer du på hva CT er? CT er en forkortelse for "Companion Ticket" og betyr altså at man får en "ekstrabillett" for å ta med seg en person på en bestilt bonustur uten og måtte betale ekstra for dette. Det virker også som om man nå kan booke tur med SAS for kun 1 person med 50% rabatt om man har opptjent CT, så det er trolig ikke nødvendig å ha med noen om du ikke ønsker og likevel kunne få benyttet CT.

    - -

    Generelle vilkår
    Q: Hvordan får man en CT?
    A: Du må inneha et SAS American Express Card som du benytter for mer enn 100.000,- på ett kalenderår (1. jan - 31. des)

    Q: Hvilke flyvninger kan du booke med CT?
    A: Dette avhenger av hvilket Amex-kort du har. Classic kan brukes til SAS/Widerøe i Norge. Premium kan brukes til SAS/Widerøe i hele verden. Platinum kan benyttes på alle flyvninger med Star Alliance.

    Q: Hvordan kan jeg booke tur? Kan jeg booke online?
    A: For flyvninger med SAS/Widerøe skal du nå kunne booke direkte på sas.no. Husk å logge inn på din konto, og det skal komme opp tilbud om å bruke 50% rabatt på bonusreise på høyre side i bookingvinduet. Om dette ikke fungerer eller om du ønsker å bestille med andre selskaper må du ringe for å bestille. Telefonnummer 64 81 60 99 (Engelsktalende. Åpent man-fre 09-17). Det er p.t. ikke mulig å bestille via internett.

    Q: Hvor lenge er CT gyldig?
    A: Gyldig ut inntjeningsåret + neste år.

    Q: Kan jeg avbestille/endre billetten?
    A: Ja. Frem til inntil 1 arbeidsdag før utreise kan du endre (mot gebyr 150,- pr. pers) og avbestille (gratis). Endring er ikke mulig etter avreise.

    Q: Kan man bruke 2 CT i en og samme bestilling?
    A: Nei, man kan kun bruke 1 CT av gangen.

    Q: Kan jeg opptjene 2 CT på ett år, om jeg når 200.000,-?
    A: Nei. Maksimalt 1 CT kan opptjenes pr. år.

    Q: Hvor finner jeg vilkår for CT?
    A: https://www.americanexpress.no/file...anion ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf

    Q: Kan jeg ha avreise før utløp av CT, men hjemreise etter den er gått ut?
    A: Nei. Både tur og retur må gjennomføres i CT'ens gyldighetsperiode.

    Q: Må vi være to som flyr?
    A: Nei, den siste tiden har det blitt mulig å booke reise for 1 person med 50% rabatt direkte på SAS' nettsider. Det rapporteres også om at personer har fått lov å booke med Star Alliance til 1 person med 50% poengrabatt.

    Teknisk
    Q: Kan jeg booke tur til en destinasjon, men velge å ta retur fra et annet sted (open jaw)?
    A: Ikke nå lengre. Nye vilkår sier at både utreise og hjemreise må starte på samme flyplass. Erfaringer tilsier at forskjellige flyplasser i samme by likevel er greit!

    Q: Kan jeg booke en tur fra Paris til New York?
    A: Nei. Reisen må starte i Skandinavia, så her må du booke en flight fra Skandinavia til Paris før du evt. fortsetter mot New York.

    Q: Kan jeg fly ut fra Oslo, men returnere til en annen flyplass i Skandinavia?
    A: Ja. Vilkårene sier at reisen må starte og slutte i Skandinavia, men sier ingenting om at du må returnere til samme flyplass.

    Q: Hvor mange flyvninger kan jeg ha maksimalt?
    A: Maksimalt 8 segmenter tur/retur.

    Q: Er det lov med "stopover"? Isåfall hvor lenge?
    A: Nei stopover er ikke lov, men connection på inntil 24 timer er tillatt.

    Q: Kan jeg kombinere klasser (økonomi, business, first)?
    A: Her er det ulike erfaringer. Vi opplever at noen har fått nei til å kombinere, men at andre har tillatt det. Det går fint å kombinere reiser i First med reiser i Business på fly som feks. ikke tilbyr First. Du vil likevel bli belastet for First for hele turen om du velger en slik routing.

    Q: Kan vi reise på forskjellig billettklasse?
    A: Nei. Man må reise på samme billettklasse.

    Q: Kan jeg gi bort CT til noen andre, eller må jeg reise selv?
    A: Du kan gi den til noen andre, men du må benytte poeng fra din konto.

    Q: Kan jeg bruke poeng fra både min og konas konto for å booke en reise?
    A:
     
    Last edited: 19. april 2016
    drsyk, Krii88, Reiseravogtil and 10 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Q: Hvilket nummer ringer man for å bestille eller for å få informasjon om CT?
    A: 64 81 60 99

    Q: Når kan man ringe?
    A: Mandag - fredag 09 - 17

    Q: Språk?
    A: Engelsk

    Q: Hvor finner man vilkår for opptjening og bruk av CT?
    A: https://www.americanexpress.no/file...anion ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf

    Helt basic info, men sikkert ikke alle som vet det på stående fot og det kan kanskje være greit å få med? Veldig bra initativ forresten!
     
    snowman74, Ruby, SASDC8 and 2 others like this.
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Q: Kan jeg booke tur til en destinasjon, men velge å ta retur fra et annet sted (open jaw)?
    A: Ja. Så lenge begge destinasjonane er i samme område definert av SAS.

    Q: Hvor mange flyvninger kan jeg ha maksimalt?
    A: Maksimalt 8 segments tur/retur.
     
    Ruby, Jørgen and SASDC8 like this.
  4. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Q: Kan jeg fly ut fra Oslo, men returnere til en annen flyplass i Skandinavia?
    A: Tja, hvis du har et segement til gode kan du feks fly til Bergen og så til Oslo, og bare hoppe av i Bergen. Samme med TRD, SVG og KRS blir vanskeligere til flyplasser der man ikke kan fly inn fra CPH eller andre steder i utlandet. (Jeg benyttet dette ifjor men da hoppet jeg av i Oslo selv om reisen startet og sluttet i TRD)


    Q: Er det lov med "stopover"? Isåfall hvor lenge?
    A: ja men bare under 24t
     
    Ruby and Jørgen like this.
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    @chrisbu: Så det er "ulovlig" å reise OSL - FRA - CPH feks?

    --

    Angående kombinasjon av klasser: Jeg har lest her at mange sier nei, men jeg hadde ingen problemer med å få godkjent en "økonomiklasse - FIRST - FIRST - økonomiklasse".. ?! Andre som har erfaring?
     
  6. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at det ikkje var lov å kombinere eco og biz. To forskjellige agentar sa det samme, sjølv etter at eg ba dei konferera med leiaren deira.
    Dette var i Desember 2014.
     
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Nei ikke ulovlig, men du må bestille Osl-Fra-Cph-Osl får så og hoppe av i cph, bare til å be dem sende bagasjen kun til Cph.

    Jeg bestilte følgende til noen bekjente i fjor som ville starte i Oslo og avslutte i Bergen

    OSL-FRA-BKK-MUC-CPH-BGO-OSL

    De hoppet bare av i Bergen og skippet siste leg til Oslo

    Jeg gjorde det samme med min CT I fjor

    TRD-CPH-EWR-OSL-TRD og skippet siste leg til Trondheim
     
    Mallamora liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Her bør man vel være korrekt?

    Q: Er det lov med "stopover"?
    A: Nei, stopover er ikke tillatt. Det er dog lov til å ha connection opp til 24 timer.
     
    Jørgen liker dette
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Så du hørte med dem om det lot seg gjøre å lande på forskjellig flyplass enn utreise og fikk nei?
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Nei det gjorde jeg aldri i og med at CT reglene sa at reisen må starte og stoppe samme sted.
     
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor fant du det? Jeg finner kun pkt. 17 i vilkårene:

    17 Alle bestillinger med Companion Ticket må utgå fra og vende tilbake til Skandinavia. Det er ikke anledning til å benytte Companion Ticket på enveisreise eller å innløse denne i bonuspoeng.
     
  12. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ser her Jørgen at jeg driver og sprer gammel info, ifølge de gamle vilkårene så stod det:

    18. Alle bestillinger med Companion Ticket må utgå fra og vende tilbake til Skandinavia. Reisen må foretas fra og til samme by/flyplass. Det er ikke anledning til å benytte Companion Ticket på enveis reise eller å innløse denne i bonuspoeng.

    Link til gamle regler https://www.americanexpress.no/file...or opptjening og bruk av Companion Ticket.pdf

    Det vil vel si at det skal være mulig i henhold til de nye reglene?
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja virker jo nesten sånn.. Det er jo ikke verst! En forbedring med andre ord :D
     
  14. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Denne forvirret meg litt...er klar over at man må avbestille innen 24 timer før avreise...men gjelder dette endring også? Kan man ikke endre så lenge man ikke har påbegynt reisen?
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er usikker @TommyL.. Er det noen som har forsøkt å endre helt frem til rett før avreise?
     
  16. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

    jeg håper dette er rette stedet for mitt spørsmål. Vi er registrert med Family Pooling på våre SAS EB-konti, og alle poeng samles hos meg. Snart er opptjeningen av min CT i boks, deretter kommer vi til å begynne å bruke min partners kort.

    Problem: Situasjonen er at da vil jo alle EB-poeng være samlet i min konto.
    Spørsmål: Hvordan får vi da brukt min partners CT? Kan AmEx/DNB 'plassere' den hos meg i stedet? Har andre erfaringer med dette?

    På forhånd takk, fint å ha dette forumet :)
     
  17. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med at dere bytter om på rollene når din CT er i boks? Sånn at alle poengene dere samler opp videre til din partners CT vil samles på din partners kort.
     
  18. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Takk blystan, det er kanskje en god løsning. Siden vi ikke vet hvilken (hvor lang) reise vi vil ta på min CT er det vanskelig å beregne hvor mange poeng vi skal spare opp på min konto - så det hele blir litt uoversiktilig. Men ditt forslag gir kanske den beste løsningen!
     
  19. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Husk at vis du har spart opp litt for lite poeng på en konto så kan man kjøpe noen poeng ved siden av for å oppnå det. Eller bare bytte tilbake, ta en ekstra tur før man bestiller.

    Mange måter å løse dette på. Håper dere finner den perfekte løsningen for dere og at dere får benyttet begge CT turene deres på best mulig måte :)
     
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Korrekt meg hvis jeg tar feil, men vil du få poeng fra hennes kortbruk på din EB-konto?

    Dere kan jo ha din konto som hovedkonto og bruke denne til å reise IC i C. Mens din frues konto bare får poeng fra hennes kortbruk, det vil uansett genere 20K poeng hvis dere satser på CT her og, og så bruker dere disse poengene på kortere turer.
     

Del denne siden