SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Scandinavian_Traveler

    Scandinavian_Traveler Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Jeg har AmEX platinum + SAS Gold og har opparbeidet meg rett til en CT i år. Forstår det sånn at jeg kan bestille billett med hele Star Alliance og ikke bare SAS? Hvordan leter dere frem billetten dere vil ha før dere ringer Amex? Kan jeg lete på Google Flights og finne en StarAlliance-billett der, og så ringe Amex for å booke den med CT? Aner jo ikke hvor mange bonuspoeng det kommer til å koste og skulle gjerne sjekket litt forskjellige ruter for å finne beste tilbud.

    Prøver å komme meg fra Oslo til Missoula i sommer, og SAS flyr jo ikke dit, men det lar seg kombinere med andre Star Alliance partnere (OSL-EWR med SAS + EWR-DEN-MSO med United).

    Noen råd?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Hei!

    Det du trenger er å søke etter ledige Star Alliance bonus-seter og det finner du dessverre ikke med Google Flights. Men det finnes noen andre (gratis) alternativer for å søke opp dette og da kan du f.eks. bruke ANA Tool. Her er en link til en how-to-do som jeg selv brukte for å komme i gang med dette:
    http://onemileatatime.boardingarea.com/2013/11/19/use-ana-award-search-tool/ Bare vær obs på at layouten har forandret seg noe etter at denne ble laget.

    Vær også obs på at det kan være vanskelig å finne ledige seter om du søker på hele reisen, f.eks. OSL - MSO. Da er det bedre å søke ett og ett segment og notere ned de forskjellige avgangene du finner ledige seter på før du ringer Amex.

    Når det gjelder hvor mange poeng du trenger til de forskjellige destinasjonene så finner du uttakstabellen her: https://www.sas.no/eurobonus/point-charts/star-alliance-points-chart/

    Lykke til og det er bare å spørre om det er noe mer du lurer på! Det er mange her inne som gjerne vil hjelpe :)
     
    Reiseglad gutt and mreik like this.
  3. Scandinavian_Traveler

    Scandinavian_Traveler Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for rask respons og bra svar! :D
     
    Travellingalf liker dette
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Dette avhenger av hvilket kort du har. Har du PLATINUM har du mulighet til å bestille med Star Alliance.. PREMIUM gir kun mulighet med SAS..
     
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Og hun skriver vel Jeg har AmEX platinum ;)
     
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    10,805
    Bonuspoeng:
    183
    Så fort det kommer en fra det kvinnelige kjønn inn på dette forumet blir det krangling ;)
     
    Skarven and Travellingalf like this.
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    My bad..
     
    Travellingalf liker dette
  8. Scandinavian_Traveler

    Scandinavian_Traveler Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Sitter og leker meg litt med ANA Tool igjen nå og finner f.eks. Frankfurt - Osaka i LH First og retur fra Tokyo i Biz om to-tre uker. Ikke aktuelt for meg å reise da, men det irriterer meg grenseløst at ANA har ett slikt fint verktøy for å booke Star Alliance bonusflyvinger, mens hos SAS kan man knapt booke SAS´ egne flyvinger. Tenk om SAS kunne få til noe lignende og der man til og med kunne bruke en CT... DET hadde i alle fall betydd veldig mye for meg som forholdsvis trofast SAS kunde gjennom mange år.
    Dette må da være noe vi kanskje kan ta opp med SAS under MegaDo?
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor ble det av muligheten til å bestille poengreise med 50%, som alternativ til CT, som lå inne på bestillingssiden en stund? Disse nettsidene til SAS kan av og til være litt forvirrende...
     
    Larata liker dette
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, det har du helt rett i! Og muligheten er forresten borte hos meg også.
     
  12. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    1,354
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var ikke et alternativ, det var CT kamuflert som et "tilbud". Gjorde to kjappe bestillinger intra-Europa online, og skulle så bestille en lenger CT via Help Desk. Fikk kjapt beskjed om at CT kvoten var "oppbrukt" av de to onlinebestillingene...
    Ikke lett intuitivt å skjønne dette....
     
    Brunello liker dette
  13. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Greit nok, men det ga mulighet til å booke en billett med 50% poengrabatt. Jeg er på min tredje ubrukte CT, så det hadde vært helt ok å dele det opp i to egoreiser istedenfor en reisemedpartnersomblirsuromdufotografererheletidenreise.
     
    yukho, RoadKing and Larata like this.
  14. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har nå fått tildelt en ny CT og jeg har fått 50% rabatt valget som alternativ nå. Og uansett så skal det være mulig å få 50% rabatt som egoreise hvis du ringer Tallinn :)
     
  15. cntnry

    cntnry Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet om jeg kan benytte CT på tilbudene i SAS' poengrabatt-kampanjer?
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint. Har gjort det selv
     
  17. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet skal det vel ikke gå?!?
     
  18. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bare ringte CT/AmEx/SAS eller hvem f det er som orger dette og traff en riktig så blid dame som ordnet alt. Var riktig nok bare innenriks OSL-BGO, men fikk det får en svært trivelig pris på kort varsel
     
  19. scheri

    scheri Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis jeg i inneværende år opparbeider meg en CT (som da er gyldig i i 2015 og 2016), og gjør det samme neste år (som da vil være gyldig 2016 og 17) - vil jeg da ha mulighet til å dra 4 for 2 på tur i 2016?

    \\scheri
     
  20. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Avbestillte akkurat en CT OSL-NRT-OSL.
    10-26 august, disse er nå ledige på SAS.no hvis noen leter etter C seter til Japan i august.
     

Del denne siden