SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,952
    Bonuspoeng:
    293
    Det var det jeg mente også. Det er bare en annen link. Ikke nødvendigvis personlig.

Har ikke fått den, så jeg kan ikke dele linken.

2. SilverBird

SilverBird Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg snakket med Amex kundeservice tidligere i dag. Etter hva jeg forsto, så er det i hovedsak tidligere kunder av Amex fra den tiden det var utstedt av DNB, som får dette tilbudet. Det stusser jeg litt over siden verken jeg eller min kone har hatt Amex eller kredittkort fra DNB...

Anyway, jeg kan vel dele linken men har postet for få poster til at jeg får lagt inn lenker på forumet. Send meg derfor en PM, så skal jeg dele den. Så kan noen andre poste det her.

Lars J liker dette
  3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Her er linkene fra @SilverBird.

Det er tre ulike lenker som sender deg til landingssider for det respektive kortet:

SAS Amex Classic:

http://sas-tk.neolane.net//r/?id=h384d01e8,6038ff71,6038ffa6&eCodsId=rOmSA/yetnM/1tTMmK1L6Q==

SAS Amex Premium:

http://sas-tk.neolane.net//r/?id=h384d01e8,6038ff71,6038ffac&eCodsId=rOmSA/yetnM/1tTMmK1L6Q==

SAS Amex Elite:

http://sas-tk.neolane.net//r/?id=h384d01e8,6038ff71,6038ffae&eCodsId=rOmSA/yetnM/1tTMmK1L6Q==

For min egen del får jeg ikke opp noe info om kampanje på noen av linkene, så tror kanskje de er personlige :(

SilverBird liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,586
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har fått som kan bekrefte at ecodsid parameteren er den samme eller forskjellig fra linken over?

Uansett er det vel bare å bestille. Ringe kundeservice og bekrefte at man har fått kampanjen, hvis ikke avbestille/angre?
    Classic er jo uansett gratis :)

Last edited: 20. mai 2019
    SilverBird liker dette
  5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Codsld er ikke lik i linken jeg har. Så dette er nok dessverre målrettet og ikke bare hive seg på.

SilverBird and petrate like this.
  6. Hyggeligflyver

Hyggeligflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!
    Har brukt tre-fire timer på å sette meg inn i ulike bonusprogrammer og funnet ut at en CT på 150.000 per år er greit oppnåelig for meg + min samboer.

Samtidig ser jeg at det er mulig å betale regninger via Payr og få bonuspoeng for dette. Så langt ser det ut som om eneste alternativ som p.t. tilbyr EB-poeng ved bruk av Payr er SAS Eurobonus Mastercard, enten Premium (1500 per år, 15 poeng) eller vanlig (345 per år, 10 poeng). Disse har imidlertid en begrensning på 4000 kr per 96 time i apper som payr.

Lurer nå på om en Amex-regning må betales i ett beløp?
    La oss si at en Amex-faktura på 15.000 kroner mottas den 15. og har forfall den 30. Kan denne legges inn med følgende betalinger fra Payr, via SAS Eurobonus Premium:
    15: 4000
    20: 4000
    25: 4000
    30: 3000

Dersom dette er mulig, vil jeg på ovennevnte transaksjon(er) kunne tjene opp:
    AMEX Premium: 15.000*0,15 = 2250
    Payr/SAS MC P: 15.000*0,15 = 2250
    Samlet 5500 (korrigert: 4500) EB-poeng per måned

Noen som har erfaringer med tilsvarende?

Last edited: 20. mai 2019
  7. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,928
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan dele den opp ja, og da hver 4. dag, ikke hver 5. som i ditt eksempel.

Ellers blir vel regnestykket ditt 4500, og ikke 5500 (de tusen poengene man får er rene statuspoeng). :)

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,017
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen til forum, og mange mange timer med lesing, læring og mulig bonusgalskap:)

https://insideflyer.no/forums/threads/payr-app-for-faktura-og-e-fakturabetaling.9889/page-126

Er en av fler tråder som omhandler Bruk av Payr. Det er som du selv har skjønt, mulig å dele opp regninger og betale dem før forfall.

Når du eventuelt vurderer SASMC bør du også se på fordelene kortet gir deg i form av rabatt som diamantmeldem og rabatt på bonusreiser med SAS. For noen gjør dette det dyreste kortet deres svært verdifult. For andre som ikke får utnyttet fordelen er det mindre å tjene.

9. Hyggeligflyver

Hyggeligflyver Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar og et særdeles fyldig forum!

Spørsmålet mitt var i hovedsak siktet mot hvorvidt amex godtar at betalingen av deres faktura deles opp. Tolker deres svar på dette som et ja :)

Jeg tenker Amex i hovedsak pga mulighet for Companion Ticket, men kan dette kombineres med f eks rabatt fra SASMC Premium på bonusreiser? Mulig spørsmålet hører til i en annen tråd, men jeg våger å spørre siden du nevner det ccurrahee :)

10. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,928
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan ikke kombineres nei.

11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,017
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke lest om noen kreditor som nekter en å betale inn i flere omganger, så lenge en betaler i tide og bruker KID osv. Som nevnt av @awt så får du ikke kombinert SASMC og CT, men det er to forskjellige typer rabatter som begge er fine og som en bør vurdere når det gjelder valg av kredittkort og mål for reisemålene fremover.

12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,840
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp, har god erfaring med tilsvarende.

13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,303
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk også det. Har Amex fra før, men tenkte å prakke et kort på samboeren, men usikker på om det går siden eposten er stilet til meg.

SilverBird liker dette
  14. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    977
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har forsøkt å ringe amex og hørt om det er mulig å få tilsendet eposten med tilbudet om 30000 eurobonuspoeng? Jeg har ikke kortet i dag, men hadde det via dnb tidligere, har ikke mottatt noen mail.

15. rosj

rosj Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3

Ja, så lenge hele summen er betalt innen forfall. I mitt tilfelle så er forfallet på mine faktura den 18 hver mnd.

Jeg deler da opp summen som står oppført i flere delbetalinger og betaler mest mulig via Payr.

Eksempel: Om jeg har en mottatt en faktura på 12 000 deler jeg den opp i 3 og registrerer tre seperate betalinger (med 4 dagers mellomrom) i Payr med samme kontonummer og KID.

Hvis du ser i vedlegget, så hadde jeg en faktura på 12 256,- til forfall den 18 denne måned (som jeg betalte via Payr). Saldo å betale er 0 og de 18 000 som står oppført som nye transaksjoner vil stå til forfall neste mnd.

Attached Files:

16. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Siden denne tråden er 159 sider, antar jeg det er rom for å stille spørsmål som trolig er behandlet før: Jeg har Premium i dag, og er i rute til å opparbeide årets CT der. Dersom jeg bestiller Elite, vil jeg kunne beholde Premium og fullføre CT-opptjeningen på det?

Motivasjonen for å evt bestille Elite, er at det vil kunne vippe meg opp på EBD. Har opptjening (og utgående EBD) ut august, og hadde egentlig tenkt å vente til september med å ta noen turer, for da å tjene EBD for nye ~24 mnd. Kan imidlertid havne i en situasjon hvor jeg bare mangler ca 15.000 poeng.
    Min plan (er privatreisende) var i utgangspunktet å satse på EBD tidlig i opptjeningsåret, for deretter å ha minst gull i nesten 3 år. Men dersom man kan bestille et gratis kredittkort og på den måten utsette neste "skippertak" ett år, er jo det en grei deal.

17. JanVidar83

JanVidar83 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, kampanjen var rettet mot tidligere DNB kunder og det var da ingenting kundeservice kunne gjøre for å inkludere meg i denne kampanjen.

Han spurte om jeg var tidligere korthaver gjennom DNB så det er mulig du kommer lenger ettersom dette gjelder for deg.

18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror du bare kan ha ett kort av gangen. Så min anbefaling vil være å beholde Premium til du har opptjent CT på denne og deretter "oppgradere" til Elite.
    Du kan IKKE flytte opptjening mot CT mellom de ulike kortene.

19. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, dette var jo den opprinnelige planen. Men jeg rekker nok ikke å opptjene CT innen utgangen av august.

Grunnen til at jeg eventuelt havner i denne "klemma", er en mulig tur til USA om en drøy måned. Jeg synes det er for dyre billetter i den aktuelle perioden til at det frister å kjøpe noen av dem, og ordinære bonusbilletter med SAS glapp ut av hendene mine forrige uke (har toppnivå SASMC). Har booka "best tilgjengelighet", men for å forsvare å bruke 160K poeng (- inntjening), må jeg nesten ha bruk for grunnpoengene. Det er litt bortkasta å gå fra 50 til 70-80K.

20. Blueberries

Blueberries Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har fortsatt ikke fått noen poeng fra vinmonopolet med Amex Elite. Er det noe spesialgreier der? Kan noen bekrefte at de får poeng (gjerne med dato)?

Del denne siden