SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det var som dere sa. Jeg mikset grensene med et annet kort. Min er på 37 000'ish, men øker etter hvert som historien bedrer seg. De fikk ikke historikk fra da DnB hadde kortet pga noe Data Protection Act, så det er jo dumt da. Men men, får begynne å bygge kreditt da. :)

2. Makri

Makri Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Heisann! Bladde gjennom noen sider, men 174 var litt mange så velger heller å stille spørsmålet på nytt om noen andre også lurer: Er det noen som nå, etter en tid på markedet, har gjort seg opp noen meninger om Amex vs SAS Amex og kan gi deres synspunkter? Jeg har SAS Amex Classic nå, og er forsåvidt fornøyd med kortet siden jeg er student, men kunne tenkt meg et av kortene et knepp opp. Derimot sliter jeg litt med å orientere blant korttypene da det jo er ganske mange av de. Jeg har vært med på bonuskjøret noen år, men er langt fra dreven nok til å kunne vurdere deres verdi opp mot hverandre på en bedre måte enn medlemmene her inne.

3. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs jo hva du vil oppnå da? Hvis det er CT du er ute etter så er det jo SAS-kortene du vil ha.. Hvis du i tillegg trenger hjelp til å oppnå gullkort så er Elite-kortet det man bør gå for.

4. Makri

Makri Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ønsker primært å bare oppnå mer poeng, kanskje CT om jeg får brukt kortet nok, og gjerne heve status i Eurobonus hvis mulig

5. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder å oppnå flest mulig poeng, så er Amex-kortet bare en liten del av pakka uansett.. Viatrumf-portalen er det stedet som har skaffet meg klart mest poeng de siste årene. Sånn ellers er det å følge med på tips som kommer inn her på forumet. Når skal man bytte strøm- og mobilleverandør etc.

Men kredittkortmessig (så lenge du er villig til å betale 4000,- i året for det) så er SAS Amex Elite med 20K statuspoeng, 20p pr 100kr brukt og CT ved forbruk på 150K i løpet av 1 år (2 CT'er hvis forbruket når 300K) det jeg anbefaler. Husk selvfølgelig på å dra trumfkortet først når du handler hos Norgesgruppen! :cool:

Axxsv, tverilytt and Storbaba like this.
  6. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    13,810
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke bruker amex for 150k i året, ville jeg heller gått for et rimeligere eller gratis kort.

ina liker dette
  7. Jordfald

Jordfald Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei folkens.

Da har jeg brukt både Amex Platinum og Amex Elite et par mnd nå, men må si jeg er meget skuffet.
    Har hatt ca 50.000,- via korthandel, men ca 9 av 10 ganger får jeg ikke brukte Amex. Frustrerende. Både hoteller, flyselskaper og butikker er generelt negative til Amex og da blir det vanskelig å tjene opp poeng.
    Fikk heller ikke brukt fast track med Platinum kortet sist jeg fløy, da billetten var fra Ving.

Har også prøvd meg på kundeservicen på Platinum kortet, de er hyggelig, men hadde håpet at Platinum hadde noen fordeler. Noen ordentlig VIP fordeler, leiebiler litt ut over det vanlige eller billetter til arrangementer som er litt mer lukket/vanskelig å få tak i.

Alt i alt føler jeg at ingen av Amex kortene er verdt mnd prisen.
    Har kjørt alt via Saga Gull MasterCard og det går jo alltid smertefritt.

Noen flere med samme opplevelser?

8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,967
    Bonuspoeng:
    293
    Høres rart ut.. Jeg får betalt alt av hoteller og fly med Amex.

Butikker er det fortsatt litt vanskelig med, men jeg prøver alltid Amex først, uten å spørre. Hvis du spør får du ofte nei selv om de tar kortet.

NoLimit and ChrisTW like this.
  9. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,856
    Bonuspoeng:
    293
    Bruker Amex på følgende: restauranter, matbutikker, klesbutikker, byggvarer, hoteller, flyreiser, ++

Ja, det er mange steder som ikke tar Amex, men stort sett så synes jeg ikke det er noe problem.

Edit: Nå er det nok betydelig flere som tar Amex i storbyene, enn på utenfor.

Storbaba liker dette
  10. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Du må ha vært svært uheldig. I likhet med e andre over meg har jeg opplevd at American Express har fungert smertefritt, selv steder man ikke trodde det ville fungere. Vi har også en tråd på 85 sider der det fremkommer hvor du kan betale med American Express. Når det gjelder hotell har du rett i at det kan være tilfeller der det er vanskelig å betale med kortet på nett, men ikke på hotellet. Thon er et erketypisk eksempel på dette. Bare bestill rom som du betaler ved oppmøte :)

Når det gjelder matvarer er norgesgruppen og coop stedene du vil oppsøke.

Eller vil jeg si at jeg tror jeg ubevisst har blitt mer kynisk, kjenner jeg handler mindre på steder der man ikke tar American Express nå enn tidligere.

Kort oppsummert har jeg ikke opplevd det du påpeker at det er vanskelig å få omsetning. For eksempel har jeg i sommer kjøpt byggevarer for 50- 60. 000 på Maxbo, og regner med å kjøpe inn byggevarer for 10.- 20. 000 til. (Maxbo rabatten jeg har gruser uansett Coop prosenten, de har også myyye bedre service.)

11. Jordfald

Jordfald Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for info.

Merker at jeg faktisk lette litt mer rundt etter steder å bruke Amex enn å se på priser, så forbruket blir jo også høyere. Det er ikke noe stort problem, det er vel mer at jeg faktisk må styre rundt og lete :D Har peilet meg ut utvalgte matbutikker osv, men tok litt kaka da jeg nå på ferie skulle betale hotellet og de kun to MasterCard, gikk glipp av 20.000,- For meg er fasiliteter og beliggenhet det jeg ser etter når jeg bestiller, og ikke betalingsmuligheter ;) burde vel kanskje spurt hotellet først.

Får lese litt mer og se hva jeg gjør. Premium kortet har jeg alt stoppet, får se hva jeg gjør med Elite.

KVTL liker dette
  12. holmen

Likes mottatt:
    63,967
    Bonuspoeng:
    293
    Eller bruk ViaTrumf og Hotels Eller Expedia, da får du brukt Amex, og får trumf..

KVTL liker dette
  13. Jordfald

Jordfald Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Sant nok, jeg bruker mye Hotels.com. prisen var 25.000,- på Hotels.com og 20.000,- om jeg tok det rett med hotellet for en uke. Er jo penger det og ;)

14. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Bruke prismatch?

15. Tom

Tom Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
  16. animals

animals Senior Medlem

Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
  17. pensjonisten

pensjonisten Rype/bonusjeger

Likes mottatt:
    165
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som vet når de 30K velkomstpoengene på Amex Premium kortet kommer ?
    Har nådd forbrukskravet på 45000,-
    Svensken på kundeservice kunne ikke gi meg noe svar på tlf i dag.
    Skulle ringe tilbake, noe som selvfølgelig ikke skjedde.

18. KVTL

KVTL Senior Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Kan fort ta tid. For eksempel tror ingen har mottatt de 50. 000 Membership Rewards som ble lovet ved nytegning av Centurion- line for DNB- kunder. Det var også mye krøll med de 20.000 basis poengene for SAS- kortet.

19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Mener jeg leste noe om 1/1-20. Men jeg kan huske feil ...

20. holmen

Likes mottatt:
    63,967
    Bonuspoeng:
    293
    Det sto 31.01.2020 da jeg bestilte kortet.
    Mulig det sto tidligst foran også..

Del denne siden