SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke fulgt med, men gjelder forsinkelsen basispoenge for elite også?

2. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Ikke et poeng siden 1. april for meg heller. Ca 50.000 poeng utestående.

3. pomok

pomok Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk søknad innvilget i går - i dag ramlet det inn 20k poeng på konto. Regner med kortet kommer om en stund...

4. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gir litt blaffen nå. Tok 270K i spend på Saga for å sikre gullet. Men litt surt at jeg kunne hatt 2 ekstra CT i stedet (har både Amex premium og elite). Gleder meg dog til diskusjon om kompensasjon når den tid kommer :)

Last edited: 19. juli 2019
  5. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har det sikkert vært spurt om tusen ganger, men 174 sider er litt mer enn jeg evner å bla meg gjennom:

Kan man etter opptjent CT med Elite-kortet nedgradere til Classic og allikevel beholde nevnte CT på Elite-vilkårene (*A)? Jeg har nettopp opptjent nevnte CT, og kunne nok opptjent enda en i løpet av året på Elite-kortet, men vi har i husholdningen også ytterligere 2 x ubrukte CT opptjent i fjor, så vi drukner praktisk talt i den slags (og har dessuten barn og SAS Flypremium). Og med egenandelsforsikring for leiebil i min private reiseforsikring, synes jeg ikke Amex Elite på noen måte betaler seg. Men jeg gidder ikke nedgradere Elite-kortet dersom den opptjente CT'en også derved nedgraderes.

6. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Du beholder CT.

7. SInn

SInn Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Antar da at man også beholder opptjent CT om man sier opp Amex Premium og bytter til Elite?

8. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgrader, nedgrader, si opp amex. CT forsvinner ikke. Før stod det i vilkår til DnB at du måtte ha aktiv amex under reisen(ble ikke håndhevet mener jeg). Men dette gjelder ikke nå som Amex har tatt over driften

flying_all, ChrisTW and SInn like this.
  9. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Tittelen på denne tråden burde vært omdøpt til SAS Amex Q&A (CT BEHOLDES OM MAN ENDRER, ELLER SIER OPP KORTET)

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,725
    Bonuspoeng:
    293
    Den opprinnelige tittel var: «American Express lanserer egne kort i Norge» eller noe slikt, moderatorene ville det annerledes.

Xflipper liker dette
  11. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel egentlig også mulighet til å døpe det om til en FAQ, siden du har førstepost? :p

12. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Ser jeg er trukket helt feil beløp etter fylling av drivstoff på circleK. Fylte for 301,- og er trukket 1500,- akkurat. Noen som opplevd lignende?
    Beløpet ligger på vent. Kontakte Amex i morgen?

13. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Slapp av. Helt vanlig prosedyre. Bensinstasjoner trekker ofte et fast reservert beløp, for å sikre seg. Gi det noen dager, så kommer det reele beløpet etter hvert. Hvis det innen fredag ikke er skjedd noe, da kan du ta kontakt med amex.

Xflipper liker dette
  14. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,531
    Bonuspoeng:
    113
    Finner ikke igjen den gamle (dnb) amex-tråden. Mente jeg hadde skummet over noe for en tid tilbake som gikk på det jeg nå lurer på, men no luck so far...

Skal avbestille en EB-reise booket med gamle amex. Spurte dnb på chat, som basically sa at alt vil sendes i retur, da konto og kort er helt avsluttet og at jeg måtte få SAS til å sende refusjonen et annet sted, mens SAS peker på dnb og sier at de kun kan refundere til kort og at jeg må ta kontakt med dnb for å få pengene.

Hva gjør jeg for å få pengene? Kjører vanlig avbestilling og så tar kontakt med dnb og sier at jeg har en refusjon i limbo og avtaler hvor de skal guide den hen?

15. Axxsv

Axxsv Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Apropos egenandel-forsikring Amex Elite (for dem som ikke vet): Det er ikke nok at bare leiebilskostnader er betalt med Amex Elite. Det er ikke en separat forsikring, men en del av reiseforsikringen, og da må det være betalt 75% av reisekostnader med Amex Elite. De som er spesielt interesserte kan lese om min nylige experience med Amex Elite i en annen post i et annet tråd

16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,503
    Bonuspoeng:
    183
    Det at hele reisen skal være betalt med minst 50-75% er helt vanlig for forsikringer som er inkludert på kredittkortet. Kjedelig hvis man blir virkelig syk og ikke har brukt kortet under oppholdet, istedet for å bare ha en helårs forsikring...

Axxsv liker dette
  17. Axxsv

Axxsv Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, enig, det kan være vanlig, men problemet er at det ikke er spesifisert i Amex Elite forsikringsvilkår. Deg står bare (litt villedende) under punkt 1.10.1: «Forsikringen gjelder kun dersom minst 75% av kostnadene for leiebil betales med SAS Eurobonus Am Ex Elite kort»

18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,503
    Bonuspoeng:
    183
    På side 3, punk 1.1 står det:

VIKTIG Å VITE (Gjelder alle ytelser i gruppereiseforsikringen)
    A. Les definisjonene på side 3.
    B. Minst 75 % av reisen må betales med American Express eller EuroBonus-poeng.

Du skal være glad for at det kom seg på bare 3000,- og ikke på flere titusen :D

Axxsv liker dette
  19. Jojo

Jojo Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg bestilte et SAS Amex Plemium innen kampanjefristen (30K poeng ved 45K forbruk) ved å klikke meg inn via lenken på sas.no. Jeg fant dog ingenting på selve kontosidene på amex.no eller i appen om at jeg var registrert på kampanjen. Ringte derfor inn og ba om bekreftelse, men de hadde visst ingen måte å sjekke dette på selv. Det sa derfor bare at om jeg hadde trykket meg inn via sas.no så var jeg med. Vi vet jo alle hvor varierende slike tracking-greier fungerer, så vi ble vertfall enig om at jeg skulle ringe inn å klage hvis jeg ikke fikk de 30K poengene.

Jeg spurte også når 3-måneders fristen gjaldt fra, og i motsetning til hva andre har blitt fortalt her at det gjelder fra første postering, så fikk jeg beskjed om at det gjaldt fra når jeg søkte.

Last edited: 25. juli 2019
  20. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som kommer inn på web-kontoen i dag?

Får feilmeldingen; «Beklager, systemet vårt svarer ikke.», men er usikker på om jeg bruker riktig passord. Uansett, så må det ringes i morgen for å klage på manglende grunnpoeng.

Del denne siden