SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med å nedgradere fra Elite/Premium til Classic kortet og hvordan det er med refusjoner til kort for kjøp som er gjort med Elite/Premium?

2. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,211
    Bonuspoeng:
    183
    Når min kvalifiserende periode med tanke på status poeng er Des 2018-Nov2019,må jeg nå nivået innen 1 november eller 30november?
    Regner med det er sistnevnte men spør siden jeg ikke vil gå rett i fella :)

3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel mottageren din som må businesskon
    Opptjeningen går over 12 mnd og start og sluttdato står på Min Eurobonus på sas.no. For min del 1. juni-31. mai - du har sikkert 30. november, vet ikke om de bruker avvikende datoer enn månedsslutt? Bare å sjekke på nett..

Maggie liker dette
  4. Zeppelin

Zeppelin Nytt Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, om jeg har ett CT må jeg beholde AMEX til gjennomført booking eller kan jeg sier opp kortet og beholde CT?

5. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    du kan si opp kortet

6. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,233
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig dette er allmen kunnskap, men idag gjorde jeg en interessant observasjon i forbindelse med kostnader på en CT booking.
    Om man blir trukket i SEK slår ikke 30/100 bonus inn.
    Blir man derimot trukket i NOK så vil man få 30/100 ved bestilling av ct.

7. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Jeg har AMEX elite og jeg har opptjent 1 CT på nå i år. Jeg har derfor fått meg AMEX classic, og tenkte jeg skulle si opp Elite kortet. Men det som da skjer i følge AMEX er at de 20000 statuspoengene mine forsvinner. Jeg har min opptjeningsperiode frem til 30 nov. Mangler nå 2150 poeng for å oppnå gull, så det klarer jeg ganske snart. Så det som jeg lurer på da, er om jeg oppnår gullstatus innen da, og altså beholder Elite kortet til litt ut i desember vil jeg da ikke da ha gullstatus 1 år frem i tid? Eller er det slik at selv om jeg i begynnelsen av desember har fått gullstatus og AMEX trekker tilbake de 20000 poengene, så blir jeg nedgradert til Sølv midt i opptjeningsåret? Er det noen som har erfaring med dette?

Last edited: 02. okt 2019
  8. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    PS. AMEX sa at de 20000 poengene beholder man kun så lenge man har et aktivt Elite kort.

9. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,747
    Bonuspoeng:
    183
    Kjempe bra det mtp alle som har bestilt elite kun for å si det opp igjen når man har mottatt status poengene:)

ejoa, EndreD, dahlmath and 1 other person like this.
  10. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Kan vel også hende det er forskjell i hva dem sier hvis du spør og hva som er sannheten i praksis...

11. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Så de kan trekke poengene tilbake fra SAS ...?
    Høres merkelig ut.
    (men uansett ikke OK å bestille kortet kun for å få poengene og deretter si det opp)

12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke at det ikke stiller strengere krav (f.eks. kontinuerlig kortbruk jfr SAS MC) ift de 20k, men det er selvsagt et pre å få alle poengene med en gang. Blir det mye misbruk så går det ut over oss som ikke misbruker det.... Med mindre de allerede har innkalkulert det fra starten slik at dette dekkes inn av oss som betaler?

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,923
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jeg i mål med CT inntjeninga for i år, og i den sammenheng så lurte jeg på om det er noen begrensninger på hvor lenge en kan være vekke på Companion ticket? For planen min er å være vekke i ca 45 dager i Asia fra ca 5 desember til 20 Januar i år, så da lurte jeg på om dette går i forhold til CT? :)

14. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,747
    Bonuspoeng:
    183
    Det går helt fint ja :) Du kan være borte så lenge du vil så lenge du har booket deg en retur billett :)

Kaffen liker dette
  15. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg trodde det var gratis å avbestille en bonusreise med CT men jeg ble trukket kr 450,- i servicegebyr.

16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,816
    Bonuspoeng:
    293
    Bare hvis du kansellerer innen 24 timer. Heldigvis.

17. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,889
    Bonuspoeng:
    293
    Amex my a**!

Betalte en faktura for over en uke siden, de har ennå ikke klart å koble den innbetalingen til utestående beløp. Mistenker det sitter en person å gjør dette manuelt ...

De 25 minuttene i telefonen var totalt bortkastet. Det ender vel opp med sperret kort.

drsyk liker dette
  18. kristtorp

kristtorp Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    Tydeligvis samme problem her, betalte inn tirsdag forrige uke og den er heller ikke bokført hos Amex.

19. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    am.jpg

jgroneng liker dette
  20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,609
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme problem her ved siste innbetaling. Betalingen gikk på forfallsdato den 27/9, men ble ikke bokført før mot slutten av forrige uke. Kortet ble ikke heldigvis ikke sperret tross et par SMS med betalingsvarsel fra Amex.

Del denne siden