SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Har ventet i 6 uker på å få refusjon fra Norwegian, Air Europa og LOT Polish Airlines og ingen refusjon har kommet.

    Er dere enige at denne kan komme til anvendelse ? Kan jeg kreve hjelp fra Amex til å få disse refundert ? Jeg har ikke godkjent de gjeldende transaksjonene fra forrige faktura og ser at Amex har begynt å belaste meg forsinkelsesrenter. Hva er rett?

    Lov om finansavtaler og finansoppdrag (finansavtaleloven), paragraf 54 b."Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren" og særlig "Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittgiveren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig anledning til det.".
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det er et veldig godt spørsmål. Jeg har egentlig tenkt på å si opp kortet og så få fruen til å tegne et kort, for har en del å ta igjen på opptjening etter alle kanselleringene :rolleyes:
     
    drsyk and Maggie like this.
  3. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Mulig dette har blitt besvart tidligere i tråden, men må man gjøre noe selv for å få tilbake CT, poeng og avgifter (inkl. bestillingsgebyrene) når et par legs av en booking blir kansellert?
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ring Tallinn.
    +46 18 480 91 67
     
    oveovo liker dette
  5. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Dæven døtte. I dag kom faktura på DNB SAS Amex og det viser seg at Norwegian har refundert. 5’ på vei til brukskonto nå.

    Det hadde jeg ikke trodd, og siden jeg også fikk mine 26’ fra Berg Hansen før SAS satt bremsene på så har jeg ingenting låst fast hos flyselskaper - bortsett fra poeng med «verdi» på et par hundre tusen (få private reisemuligheter siste året).
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Framkommer den med ny dato, eller er det tilbakedatert?
    SAS har tidligere hatt praksis på at de har tilbakedatert så det har vært svært vanskelig å følge med om man faktisk har fått tilbake eller ikke når det har vært snakk om små beløp. Irriterende praksis.
    Dog, da jeg fikk tilbake for innenriksflygningen så var det ny dato. Håper det også vil gjelde for de utenriks.
     
  7. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Er det slik at det er mulig å endre en bonusreise med Star Alliance til en ny reise med Star Alliance, så lenge man har en booking inne? Det er vel kun stengt for nye reiser?

    EDIT: Har lest at det er mulig nå, men noen som vet om det gjelder også ny destinasjon?
     
    Last edited: 17. april 2020
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,123
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Det var Norwegian, med kanselleringsdatoer, men det behøver ikke bety så mye ettersom dette er refundering til et utgått kort av flex billetter som var rullert i 2år+.
     
    RoadKing liker dette
  9. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Long shot, men noen som har funnet/sett et sted der det går an å kjøpe Ooni Koda pizzaovn med SAS Amex?
     
  10. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Etter kjapt søk, så egen side til ooni, ( eu.ooni.com ) noe som må ta hensyn til toll og avgift ved import, men den siden tar amex. Eller slipp bekymring på boxeez.no , der tar de amex og all avgifter og frakt er inkludert i prisen. Med import fra USA. Det kan hende at det blir litt dyr æffære med amex.
     
  11. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Har fått mange refusjoner på reise tilbakebetalt til min amex nå. Er det noen gebyrer ved å sende de til min kone via Paypal for å få de tilbake på vanlig konto?
     
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å ringe Amex så utbetaler de det til din bankkonto.
     
  13. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Så greit da! Har allerede gjort en større utbetaling via paypal. Var ikke noe gebyr fra Paypal sin side, vet du om det kan forekomme fra amex sin?
     
  14. Thurbus

    Thurbus Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    8
    Er det noen smarte sjeler her som vet hvordan det er med reklamasjon på produkter gjennom Amex kjøpt med det blå kortet? Jeg har hørt noe om at man med Visa eller Mastercard kan reklamere til banken om man ikke klarer å få tak i produsenten av produktet.
     
  15. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Kan en booke open-jaw fra forskjellige soner? Eks. OSL-SIN // LAX-OSL
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, så lenge avstanden mellom de to (mål utreise og start hjemreise) ikke er lengre enn hjemme - mål utreise eller start hjemreise - hjemme.

    I tilfelle SIN og LAX med OSL som hjemme, så går det med andre ord ikke.
     
    Modegard liker dette
  17. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan var det man kunne se status på CT-opptjeningen når telleren på amex siden ikke funker?
    Telleren min er plutselig gått ned til å kun vise månedens forbruk. Er enda langt fra ny periode på kortet.
     
  18. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Du räknar ihop fakturorna... ?
    :)
     
  19. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Fant ut av det. Oppskriften ligger på side 216 i tråden :)
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du skrev hvilken side det var på. Jeg hadde misset den posten =)
     
    markus liker dette

Del denne siden