Jeg er veldig uenig. Det er rett at det er jeg som har bestilt og godkjent transaksjonene men når jeg IKKE var mottatt tjenesten som var bestilt og betalt og flyselskapet fortsatt ikke har refundert flybilletten innen 2 uker (har ventet i over 3 uker nå) så er det ikke min plikt å betale den andelen av fakturaen som er omtvistet.
Finansavtaleloven § 54 b.1 "Forbrukerens innsigelser og krav mot annen kredittgiver enn selgeren" sier tydelig:
"Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten er gitt etter avtale mellom selgeren og kredittgiveren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittgiveren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig anledning til det."
Jeg mener at kortleverandøren skal notere seg min innsigelse og jeg kommer derfor ikke til å betale andel av fakturakjøpet som saken gjelder. American Express sin kredittavdeling av avvist min klage så da gjenstår det å klage skriftlig til dem (
https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/kundeklager/)
Jeg vil også advare alle andre her som har betalt flyreise med sitt American Express mot å betale faktura for reiser som har blitt kansellert.
Det som gjør saken ekstra irriterende, er at det ikke er mulig å ta kontakt med American Express på annen måte enn på telefon hvor man møter stort sett respektløse behandlere som avbryter deg mens du snakker. Det går heller ikke an å kontakt dem elektronisk via epost eller sikker post som med en annen ordinær norsk bank. Det er rett og slett for dårlig til å være et "Elite" produkt.
Vis alt...