SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,650
    Likes mottatt:
    7,682
    Bonuspoeng:
    183
    Hva kundeservice sier, og hva som faktisk er sant er 2 forskjellige ting.
    Mange her inne har fått velkomst poeng på nytt Classic eller premium kort. Selv om de har Elite.

    Si opp Elite og bestill premium på websiden uten å involvere kundeservice :)

    Ingen garanti for at det fortsatt er mulig men var mulig senest i Desember
     
    Emma liker dette
  2. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    259
    Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    Tusen takk for tipset! :)
     
    tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for god oppsummering, jeg hadde ikke fått med meg dette - men bestilte Premium til Elite nå :)
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,464
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på hvordan jeg skal søke meg frem til dette så spør heller her, har nylig fått elite og lurer jo såklart litt på hva kredittgrensen her egentlig er? En eller annen plass må jo grensen gå? Har noen betalinger som skal gjennomføres på butikker som godtar amex og har selvfølgelig lyst til å dra inn noen poeng i samme slengen.
    Kjedelig å stå i kassen med ikke godkjent.
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,775
    Likes mottatt:
    21,988
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en grense du jobber deg oppover etter hvert. Lurer på om det var 1,5 ganger høyeste faktura? Er du usikker så tar du en telefon til de først og spør om beløpet vil gå gjennom.
     
  6. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    3,464
    Bonuspoeng:
    113
    Så hva betyr det når man har fått kortet nylig og enda ikke har kommet så langt at man har fått en faktura? Setter man standarden for fremtiden nå eller er det uansett en usynlig grense?
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,775
    Likes mottatt:
    21,988
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en usynlig grense uansett. Samme om du har et høyt forbruk i mars eller juni. Jeg ville ikke sjanset på enkelttransaksjoner over 10.000 første måneden med mindre du har historikk med Amex fra før, ikke DNB Amex.
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    Bra oppsummering, men lav sum. De vurderer kundene når de får første kort.

    Jeg skulle kjøpe møbler for 60k like etterpå, og ringte Amex for å spørre. Da sa svensken som svarte telefonen at det ikke var en egentlig grense, men han prøvde med 100k som test (gikk ikke) og så prøvde han 80k og sa at det gikk bra.

    Så da var møbelkjøpet til 60k helt greit - og ganske riktig: den transaksjonen gikk fint gjennom selv om jeg var helt ny kunde.
     
  9. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,270
    Likes mottatt:
    22,197
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk nettopp gjennom en transaksjon på 145K og ble positivt overrasket at det gikk gjennom siden jeg kun har hatt amex kort siste 3mnd. Har hatt diverse amex kort av og på både gjennom DnB og når de selv tok over. Siden kontoen vi betaler til er en Dnb konto, mulig de har et samarbeid? Har 250K i kreditt på Dnb mc.
     
    tobeornot999 liker dette
  10. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Når det er snakk om kreditt: Om man oppgraderer fra premium til elite - får man med seg kreditten? Jeg har kjøpt bil på amex premium (450k), og annet småtteri til 200k så er jo greit å få med seg den statsen med videre :)
     
  11. Lyot

    Lyot Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Ja. Kreditten er ikke knyttet til et spesifikt kort, men kundeforholdet med Amex. Har man flere kort, er det en felles grense for alle kortene.

    Jeg tror modellen for kredittgrense er mer kompleks enn et multiplum av høyeste faktura et gitt antall mnd tilbake i tid. Jeg har aldri fått en transaksjon avvist siden jeg ble "medlem" i 2011, så har dessverre (heldigvis) ingen erfaring med det. Høyeste økning jeg har hatt i en 12 mnd periode er 1,9x og 6 mnd er 2,4x.

    Basert på det jeg har lest (alt for mye;)), har jeg et inntrykk av at en tommelfingerregel er at man kan belaste ca 2-3x høyeste fakturabeløp siste 12 mnd. Har noen vært over dette?
     
    tobeornot999 and MrBister like this.
  12. Veggen

    Veggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Heihei, lurte på denne sas amex premium kampanjen. Går alt kjøp på det gamle premium kortet inn til dette beløpet på 45k du må omsette for å få ekstrapoengene frem tim jeg mottar det fysiske elite kortet?
    Takker for svar
     
    tobeornot999 liker dette
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    DnB/Amex har ingen utveksling av opplysninger lenger - og har ikke hatt det på flere år nå etter DnB mistet franchisen for Amex i Norge.

    Men min erfaring også er at Amex er veldig fleksible og ryddige. De ser selvsagt på generell kreditt-rating og oppgitt inntekt osv når man starter kundeforholdet.

    Om man ringer og spør, svarer de ikke med en spesiell grense - men en hyggelig svensk kundebehandler "testet" beløp for meg - og sa at 100k ikke gikk gjennom, mens 90k og nedover fikk godkjent-stempel av systemet deres og var greit. Det stemte i praksis også.
     
    Last edited: 10. mars 2021
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg 20-ganget fra mnd nr 1 til mnd nr 2 i kundeforholdet. Se forrige post ;)

    Men jeg sier ikke at det nødvendigvis sier så mye om hva som er OK hos dem. De er i alle fall veldig ryddige og svarer kjapt om man ringer dem for å avklare først.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    Det står i vilkårene at du starter på 0 med nytt kort. Med både opptjening for å få ekstrapoengene og du starter også på 0 igjen for å oppnå CT1 (og CT2, som ikke finnes for premium kortet).

    Etter min erfaring fra forrige uke tar det 3-4 virkedager fra du søker om oppgraderingen av kortet til 1) 20k statuspoints er synlige på sas.no og 2) samtidig ser du på nettsiden deres at du nå er elite.

    Jeg regner med at all omsetning etter at det står elite på øverste linje på nettsiden teller med i 45k grensen. Selv om jeg ikke har fått det fysiske kortet ennå.

    Var litt happy selv, hadde allerede èn CT tildelt i år, så nå kan jeg samlet få 3 CT i 2021 med de 2 på elite kortet etter at jeg fikk èn på premium før kort-byttet.... ;)
     
    Veggen liker dette
  16. Veggen

    Veggen Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    ja hatt god omsetning denne uka og har merket at det har stått elite i appen i noen dager nå så det jeg håpet på! Takker!
    Fikk faktisk statuspoeng etter få dager! Det var overasskende, men litt irriterende at du ikke får en slags oversikt over hvor langt mot de 45k i omsetning man er?
     
  17. Weissen

    Weissen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke fulgt så godt med her inne den siste tiden, så mulig dette har vært omtalt tidligere.

    Snakket med Amex kundeservice i dag, og de fortalte at de snart skulle begynne med vervekampanjer, slik som i Sverige. Dette kan jo bli en høyst interessant måte å tjene poeng på!
     
    Spielhaug liker dette
  18. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    864
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nettop kortet til Kona...
    Kan jeg registrere det i min app også?
    Greit med litt oversikt hva min andre halvdel bruker på min bekostning-.
     
  19. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,424
    Likes mottatt:
    21,351
    Bonuspoeng:
    183
    I min app dukket det opp automagisk. En linje med sted og beløp, fulgt av navnet på samboeren som har ekstrakortet, er det som vises etter at kortes taes i bruk.
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    Følger opp meg selv her - og du har kanskje sett det samme allerede - men siden det tar et par dager før AmEx reserverte belastninger dukker opp i oversikten over EB og opptjening til CT var det først idag synlig hos meg nå i dag:

    De har ganske riktig gått over til å gi meg ny opptjening av CT (og jeg tar for gitt at det også teller mot 45k grensen) selv om jeg fortsatt ikke har fått det fysiske nye elite kortet men fortsetter å belaste det gamle.

    Om jeg tenker rett, vil CT-indikatoren egentlig også være en indikator på hvor nære du er 45k grensen for å få ekstrapoengene - siden grunnlaget for de to er likt....
     
    Veggen liker dette

Del denne siden