SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Tassa

Tassa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Oppgraderte for litt under to uker siden. Det tar en liten uke, så oppdateres systemet i appen til elite (med bilde av elitekort i appen). Når systemet er oppdatert kan du bruke det gamle kortet som et elitekort. En uke etter det igjen kommer det nye kortet i posten.

tobeornot999 and Ombo like this.
  2. Weissen

Weissen Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde du elite eller premium når du søkte classic-kortet? Gjorde de seg evt vanskelige rundt definisjonen på det å være ny kunde?

3. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,888
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg selv har Elite og søkt både classic og premium og fått poengene i tide de gangene det har vært kampanje.

Det her gjaldt broren min som søkte om sitt første classic kort så han var 100% ny kunde. Så det var aldri snakk om definisjon om å være ny kunde, men at de mente kampanjen ikke gjaldt når det ble søkt om kortet...

Samme gjaldt samboeren, og hun har tilleggskort knyttet til Elite kortet mitt. Søkt om classic tidligere i sommeren i fjor, fikk poengene på lik linje med meg uten problemer. Men når vi søkte om premium kortet før jul og brukte 30 000 kr så mente Amex at det ikke stemte. Det var en feil hos PayPal der som gjorde at beløpet ikke ble trukket før i januar men det ble bokført tilbake til desember så forbruket var der. Men de nektet og nektet så sendte det til finansklagenemda til slutt hvor de da kom krypende til korset og etterga poengene om saken ble trukket...

Nå er det å melde ting til finansklagenemda veldig enkelt og gjøres elektronisk, så tar ikke lange tiden :D

Sunnfjordingen, EndreD and coconuts like this.
  4. Weissen

Weissen Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig interessant! Kult å få høre erfaringen din, og greit å ha det esset i ermet;) Jeg hadde nemlig selv problemer med den kampanjen, hvor de påstod at jeg ikke kunne regnes som ny kunde da jeg hadde elite-kortet fra før. Jeg gadd ikke å ta saken så langt, så aksepterte vel egentlig at jeg aldri kom til å få de poengene, men samme dag som du fikk mail om at de ville overføre poengene likevel, så tikket det inn 18k poeng hos meg også. De må ha hatt rimelig angst for finansklagenemda vil jeg tro:D

paramberg liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Etter hvert kjøp og ganske raskt.

Men de første virkedagene etter kjøp står som tidligere beløpene som reservert i Amex appen. Og poeng overføres først når kjøp har gått fra reservert til å bli bokført.

Samme gjelder "tipp-punkter" for CT.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt nye Amex kort kunne registereres i Paypal i dag, og legges inn som godkjent og foretrukket betalingsmiddel på web. Bruke safari som browser og fjernet alle nettsider som forhåndsgodkjente ved tofaktor autoriserting.

Kortet blir synlig i appen, uten feilmelding tilknyttet.

Men har ikke gjennomført noe kjøp med kortet via paypal enda.

tobeornot999 liker dette
  7. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Noen andre som sliter med bruk av Amex på Expedia.no eller no.Hotels.com? Snakket med kundeservice hos Amex og de skyldte selvfølgelig på alle andre. Ingen feil i deres systemer. Det interessante er dog:

1. Velger man Paypal som betalingsmetode får man klar og tydig beskjed om at kun Visa/MC er gyldige betalingsmetoder
    2. Bruker jeg Expedia.com fungerer alt fint. Eneste forskjell jeg kan merke meg er at i tillegg til vanlig info (kortnummer, cvv2 og utløpsdata) må man her putte inn "postal code" knyttet til kortet for å kunne fullføre betalingen. Dette var noe amex kundeservice også nevnte, at adresse koblet mot betalingen måtte være riktig.

Kan det være så enkelt som at Expedia.no ikke har oppdatert rutinene sine rundt de nye kravene til kortverifisering av amex, som feks Safe Key?

8. Finnks

Finnks Banushare

Likes mottatt:
    1,052
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har slitt med det samme i lang tid. Da jeg ringte til Amex så sa de at det har med innføringen av PSD2-direktivet som trådte i kraft over nyttår - sterk kundeautentisering. Der følger Amex EU-krav og det er Expedia og Hotels som må gjøre en oppdatering i sine systemer for at vi skal kunne bruke Amex (og få sårt tiltrengt omsetning på kortet) igjen.

9. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant at den internasjonale versjonen har klart dette, men ikke den norske siden, skulle tro de brukte helt identiske systemer bak fasaden :rolleyes:

10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Kjent problemstilling for mange. Det ser ut til, uten at jeg er helt sikker som at det handler om kunder som har fått nye kort denne våren. Jeg fikk akkurat lagt inn et Amex kort på paypal, som også har vært et problem, og gjennomført en betaling ( men ikke til expedia eller hotels.com) men det kan jo være greit om du sjekker muligheten for å legge inn amex i paypal og betale med amex gjennom denne løsningen?

11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er faktisk helt håpløst. Mitt Amex-kort sluttet å fungere på hotels.com og expedia første nyttårsdag, og har ikke funket siden. Har heldigvis ikke hatt behov for å bestille så veldig mange hotellovernattinger i denne perioden, men dette må de jo klare å fikse!

12. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Som jeg skrev, velger man Paypal er det kun mulig å velge mc eller visa. Jeg har opptil flere amexkort fungerende på min Paypal, men disse er ikke mulig å velge da det står svart på hvitt at denne nettsiden kun godtar visa og mc.

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppdatering! Nå forsøkte jeg igjen også, for sikkert femte gang siste 3 ukene. Og nå virket det, endelig.

Ingen spesielle innstillinger i nettleseren, brukte Chrome/Windows i et helt vanlig vindu.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Den var ny - og høres veldig rart ut?

Hvis man velger å betale med Paypal, er det vel en sak mellom Paypal, brukeren og kortutstederen hvilket kort som belastes?

Uten at brukerstedet (som kun "ser" at dette er en Paypal-betaling) har noe innsyn eller mulighet til å påvirke hvilket kort du velger å belaste gjennom Paypal?

15. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Brukerstedet kan selv sette begrensninger mot PayPal, så det er forsåvidt ikke så rart eller nytt. Dette gjorde vi selv der jeg jobbet før, da amex ble for dyrt i forhold til omsetningen

tobeornot999 liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg ikke skjønner problemstillingen helt. At noen nettsteder/butikker godtar Paypal men ikke alle kort som kan registreres hos paypal er jo ikke noe nytt. Så lenge en nå kan betale med Amex hos Expedia og hotells direkte, er jo behovet for Paypal mindre. Gjorde en dummybooking for å se, og som du skriver, hos Expedia er det ikke mulig å velge Amex som under liggende kort når en velger paypal som betaling, men det er mulig å bruke Amex direkte hos Expedia/gjennom Viatrumf/ sånn at en kan bestille og betale hotell osv med Amex. Har ikke gjort noen booking hos hotells.

tobeornot999 liker dette
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    OK, det visste jeg ikke - så da legger jeg meg flat og skjønner at jeg kan oppleve (det har aldri skjedd hittil, men har jo å gjøre med hvor jeg bruker Paypal) at noen av kortene mine i PP ikke er tilgjengelige hvis brukerstedet har sperret for det.

Da lærte jeg noe nytt! :)

18. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,140
    Bonuspoeng:
    93
    Og jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner :D Det er ikke mulig å bruke Amex direkte hos Expedia heller, fordi de ikke har implementert sikker autentisering siden det kom krav om dette i årsskiftet 2020/2021 (feks Safe Key). Ville bare få det bekreftet at det ikke kun var meg, og det fikk jeg nå oppklart :). Expedia.com fungerer - men dog ingen viatrumf(Tror jeg? man kan jo alltids prøve å gå via expedia.no også bytte til .com..)

19. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjorde nettop en dummubyooking med Amex hos Expedia.no, gjennom Viatrumf som fungerte fint.

tobeornot999 liker dette
  20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,154
    Bonuspoeng:
    293
    Det går helt fint å bruke Amex direkte hos Expedia.no
    Gjorde det senest for 3 minutter siden.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden