SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg merker meg at jeg det står at jeg risikerer at kjøpet blir avslått...
    Jeg har et Elite kort i tillegg og har dratt fint over 100k uten noe problem, så dette var overraskende. Vanskelig å få utnyttet dette noe særlig hvis jeg kun har 5k i kreditt, ja.

2. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    3,490
    Bonuspoeng:
    113
    Gikk gjennom dette når jeg fikk mitt første SAS Mastercard, nyutdannet og i første jobb, så nesten nada kreditthistorikk. Etter litt papirer fikk jeg 5k i kreditt. Fikk noen måneders bruk med kortet og fikk innvilget 20k.

Forhåpentligvis funker samme taktikk med Amex.

3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det stemmer med AmEx Eliten i hvert fall, da skulle shoppe ny klokke, måtte jeg delbetalinge med AmEx`n og resten sørgelige DnB, da jeg ringte for å høre med AmEx hva som feilet dem, var det innvilget kreditt grense som var "låst" i trinnvis modell med økende kreditt etter hvert som spend gikk den rette veien, med selvfølgelig god betalings vilje. :)

Adrian E and Shyneno like this.
  4. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg en Elite-kort som jeg tenkte å kverke med ganske bra limit, og en Express som kun har 5000 :eek:

5. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    For ca 2 uker siden søkte jeg og fikk innvilget American Express Platinum. Til min store overraskelse fikk jeg nå Mail om hvor stor kreditt jeg har. Har ikke hørt om noen andre som har fått en slik Mail…….Jeg var egentlig godt fornøyd med beløpet. Kommer aldri til å bruke så mye per måned. Noen andre som har fått en tilsvarende Mail?

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Nærmer meg punktet hvor reaktivering av regningsbetaling gjennom Bill Kill uansett ikke vil gi meg en CT til på Amex. Beste strategi er å nedgradere fra Elite til Classic? Eller si opp og starte nytt kundeforhold? Og forsøke å få med seg noe poeng ved å bytte kort og ikke si opp og søke på nytt?

7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    113
    Til dere som får (overraskende) store kredittgrenser nå som Amex blir kredittkort:
    Kan dere velge å sette ned kredittgrensen eller er den låst?
    Har dere mange kredittkort og/eller store kreditter fra før?
    Er kreditten synlig i gjeldsregisteret? (Dette kommer muligens senere, når tjenesten går live.)

8. Ombo

Ombo Medlem

Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekket akkurat nå gjeldsregister og der var ikke den nye kreditten oppført. Der sto mine andre kredittkort med gjeldende kreditt. Vanskelig å vite hva som regnes som stor kreditt men jeg har ikke så mye lån; er over 50 og har ingen betalingsanmerkninger så jeg blir nok vurdert som en kunde med god betalingsevne

freddyen liker dette
  9. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Har fått samme mail, det er diskutert i en eller annen Amex-tråd her på forumet. (Husker ikke hvilken..)

Ombo liker dette
  10. holmen

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke satt i gang ennå, og derfor ikke registrert i gjeldsregisteret heller. Vil tro man kan gjøre noe med kredittgrensen når det blir satt i gang, ellers kan det jo skape trøbbel for folk..

freddyen liker dette
  11. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Jaja, tok meg 1 dag og nå får jeg ikke trukket kortet mer. Noen som vet hvordan man kan betale inn før faktura kommer? Stemmer det at det er felles kontonummer, mens KID er kortnummeret? o_O

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,725
    Bonuspoeng:
    293
    Kortnummer er kid, men om det er felled ktonr vet jeg ikke.

13. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer meg selv, tiden gikk og ingen poeng, ringte amex så var det i orden på dagen.

14. holmen

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke fått poeng fra Amex på flere måneder, men i dag dumpet det ned en hel del, plutselig.

Har de gått bort fra å gi poeng for hver gang man trekker kortet? Eller har det vært en bug med mine poeng? Eller begge deler? Eller noe helt annet?

15. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,050
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen forskjell her. Poengene dukker som regel opp etter noen dager.

16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg begynte få poeng daglig igjen for noen uker siden, men hadde en refusjon på rundt 40k i Mai, som jeg antar er grunnen.

Pga covid ha jeg ikke vært så nøye med å sjekke at ting stemmer på krona slik jeg normalt ville gjort:p

17. holmen

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Det har vært mye penger inn og ut på det kortet siste året, så det er litt vanskelig å holde oversikten. Men jeg har ikke handlet for over 100.000 kr siste måneden. :rolleyes:

18. holmen

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Det er også litt uklart for meg om man får 20 eller 30 poeng for kjøp på SAS.no:
    upload_2021-9-3_16-1-17.png

De to øverste billettene er til alt overmål samme reise, en billett for meg og en for kona. Det samme gjelder for billettene kjøpt 1/9. Men for billettene kjøpe 19/8 har jeg fått 20/100 for begge to. o_O

19. holmen

Likes mottatt:
    64,165
    Bonuspoeng:
    293
    Og noe av dette kommer til å bli kansellert, så det store spørsmålet er jo da om man blir trukket like mye, eller om man plutselig blir trukket 30p for bookinger som bare ga 20p.

Det er ikke lett å skulle ha oversikten her, altså! :p

20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,261
    Bonuspoeng:
    183
    Siden jeg hoppet på platinumtoget og kanaliserer utgifter på det kortet i håp om å trigge 500.000 amexpoeng (AKA 50.000 EBP) og siden jeg har fått årets statuspoeng og er ferdig med CT har jeg nå nedgradert Elitekortet til classic. Vurderte premium, men målet er å hoppe på en oppgraderingskampanje på vårparten (satser på at det kommer som vanlig) og bli elite igjen samt dumpe platinum.
    Teit at de ikke bare kjører "challenges" for de som allerede har noen av de øverste kort, da hadde jeg sluppet dette maset.

vanillacoke liker dette

Del denne siden