SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,619
    Bonuspoeng:
    183
  2. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Har brukt premium frem til nå, og har nylig tatt i bruk et elitekort som ble bestilt i sommer. Har siste uken opplevd å bli avvist på alle transaksjoner. Hadde litt vage minner om at det var noe om kredittgrense på det nye kortet så måtte lete litt, og joda. Kredittgrense på 21k.

Ringte inn for å øke, men det var ikke mulig før jeg hadde hatt kortet i minst 6 måneder. Forsøkte å argumentere med at jeg har hatt amex i flere år med mye høyere omsetning, men hjalp ikke. Spurte hvordan jeg skulle klare å nå omsetningsmålet på tre måneder, og da sa han at jeg bare måtte fylle opp kortet kontinuerlig etter hvert som jeg brukte det. Betalte utestående nå, men støtte for straksbetaling hadde de jo selvfølgelig heller ikke ...

Det var for øvrig heller ikke mulig å få økt grense for en kort periode i forkant av et større kjøp, slik både jeg og flere andre her har fått tidligere.

Hadde mål om å få CT #2 i boks i år ettersom jeg har noen større kjøp planlagt, men da går jo ikke det. Håpløst system.

tobeornot999 and Shyneno like this.
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Idiotisk! Det burde åpnes for å takke nei til kreditt.

Mbj liker dette
  4. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Du har iallfall fått 21k, jeg fikk 5k, fra å ha dratt kortet på nesten 200k på en transaksjon uten problem :(

Mbj liker dette
  5. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    velkommen til "premium" opplevelsen til amex :)

Mbj liker dette
  6. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Ja takk! Jeg har ingen interesse av kreditt-biten. Har benyttet meg av kredittkort til alt jeg har kunnet i mange år nå, enda ikke betalt en krone i rente. Bruker kredittkort utelukkende på grunn av fordelene de gir. Om det ikke blir mulig å bruke amex som jeg ønsker fremover kommer jeg til å si opp og finne meg noe annet.

Ouch. Har du spurt om økning, eventuelt spurt om når du kan søke?

"Takk for at du oppgraderte fra premium til elite". :(

Det blir interessant å se hva som skjer fremover. Jeg kan visstnok søke om økning 10/12. Sier de nei til en fornuftig økning da, blir det nok slutt på amex for min del. Spesielt når det blir mer og mer håpløst å få brukt CT.

Shyneno liker dette
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg trodde det var meningen at kredittgrensen skulle være det høyeste beløpet som kunne utsettes. Og at kortet ellers skulle fungere som er faktureringskort uten beløpsgrense.

Det er uansvarlig og villedende å innvilge kostbare VIP-kort hvor det legges opp til stor omsetning, om kredittgrensen settes til 5K!

8. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    453
    Bonuspoeng:
    63
    Andre som har problemer med å logge inn på Amex for tida?
    Får denne meldingen hele tiden:
    "
    Vi kan ikke behandle forespørselen din
    Beklager. Systemet vårt er midlertidig utilgjengelig. Vennligst prøv igjen senere."

Får ikke aktivert det nye Premiumkortet mitt.
    Sånn btw fikk jeg innvilget 94k kreditt, uten at jeg helt vet hvorfor :oops: Har ikke voldsom lang historikk hos amex

Shyneno liker dette
  9. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, men fikk beskjed om at jeg måtte vente 6 måneder. Innen da er CT i boks. Har satt opp 30 innbetalinger a 5000 hver 3dje dag :p

Mbj liker dette
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fikk også en ynkelig kredittgrense på 5k fordi de sjekket meg akkurat i det vi hadde solgt leilighet og kjøpt hus, og satt med lån på begge deler. Forsøkte å øke grensen, men det var lettere sagt enn gjort. Løste det ved å sette inn 100k som jeg kontinuerlig fyller opp etterhvert som jeg bruker kortet, men burde jo være unødvendig at en kunde med flere års historikk hos Amex og høyt forbruk må gjøre noe sånt bare for å få brukt kortet på "normale" transaksjoner. Ga tydelig beskjed om at jeg ikke hadde tegnet et Elite for å ikke kunne dra kortet for mer enn 5k, men det hjalp ikke gitt...

Flyrlavt, Neonex, Shyneno and 2 others like this.
  11. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    113
    Ah! Kanskje like greit å sette inn 150k med engang!

Shyneno, Mbj and Jeanette like this.
  12. Mbj

Mbj Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Amex-sidene er notorisk problematiske. Har hatt hell mellom å veksle mellom app og nettsider - en av de funker som regel.

Ser ut som kredittvurderingen er utelukkende basert på vurdering hos Experian:

og

https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/kredittgrense.html#creditlimit?intlink=no-no-cs-credit

Durek liker dette
  13. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Jaja, men da blir det 150k i innbetaling, det. Ikke noe stress. Om de kommer med at de ikke ønsker innbetalinger er det vel bare å svare med synd, trist, leit. Ta kontakt med meg igjen om 6 mnd. Er det noen faktiske regler mot dette, eller er det bare at de ikke liker det?

14. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    De har ikke bankkonsesjon, og har derved ikke lov til å ta imot innskudd. De er derfor nødt til å si plent nei om de blir spurt. I praksis har jeg hatt positiv saldo i månedsvis uten noe mas, dog ikke i nærheten av de beløpene du snakker om.

Edvard liker dette
  15. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,318
    Bonuspoeng:
    183
    Vedkommende jeg snakket med hos Amex foreslo dette som en løsning på problemet

16. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk en ganske heftig (og unødvendig) høy grense, men det vises ikke hos gjeldsregisteret.com. Gjelder det alle? Må vurdere å få den senket hvis den skulle dukke opp der.

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,427
    Bonuspoeng:
    113
    Gjelder Platinum kortet jeg fikk for litt siden også. Mulig det ikke dukker opp her før de lanserer delbetalingsfunksjon neste år. Håper jo helst det aldri dukker opp i gjeldsregisteret da..

18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, gjaldt muligens platinumkortet for meg også. Har bare fått én mail om det, men har begge kortene.

19. TrondF

TrondF Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Ble avvist av et remembr kredittkort rett før jeg fikk 84k kreditt hos amex aldri hatt amex før, aldri skjønt meg på kredittkortselskapene

Shyneno liker dette
  20. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    samme her, fikk ikke sas mastercard men fikk amex med bra grense...

Del denne siden