SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var nytt kort bestilt nylig (premium). Gammelt kort (elite) tror jeg fortsatt er uforandret, men blir vel forandret en gang inn i 2022, med mindre de tar til fornuften.
     
    Upsaker liker dette
  2. BobbySaz

    BobbySaz Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har opptjent en CT på Premium nå, og tenkte å oppgradere til Elite også med hensyn på status.
    Bør jeg bestille et nytt Elite i tillegg til Premium, eller bør jeg bare oppgradere eksisterende Premium-kort. Regner med at CT uansett beholdes da den allerede er opptjent, men er usikker på det med de 45.000 kampanjepoengene. Får man de ved oppgradering av eksisterende kort?
     
    Jan Fredrik liker dette
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,692
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man oppgraderer kort nå, får man kort med kredittgrense da? Og hvis/hvis ikke blir den justert ned eller forblir på nivået på det kortet man hadde?
     
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,279
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror dessverre du kan glemme at kredittgrensen din vil baseres på den gamle bruksgrensen (som i stor grad var basert på historikk hos Amex, heller enn kredittvurdering).

    Om du oppgraderer kortet nå, og det gjennomføres en ny kredittvurdering, regner jeg med at den nye kredittgrensen slår inn umiddelbart.

    For eksisterende kunder skjer endringen ved nyttår.
     
  5. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    CT med frist desember 2021, noe håp for å utsette?
     
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,846
    Likes mottatt:
    7,977
    Bonuspoeng:
    183
    Book deg en fin tur til høsten neste år? :)
     
  7. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    ja hvis jeg ikke kan utsette så må jeg gjøre det, men er litt usikker.

    nå er det masse markedsføring av AmEx i Oslo og rundt i Norge. Skal flere butikker og nettbutikker følge med? :p
     
  8. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Kredittgrensen hos amex er fullstendig uforståelig.

    Jeg har hatt amex med høyt forbruk og god betalingshistorikk over flere år. Kredittgrense: 21k.

    Ei venninne som aldri har hatt amex tidligere, lavere lønn og høyere lånebelastning enn meg, søkte og fikk innvilget nå nylig. Kredittgrense: 105k.

    Tok forøvrig ikke mange dagene før hun fikk statuspoeng på konto.
     
    drsyk liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    AmEx IT som vurderer slikt er i ustand, det har den vært lenge, så er ikke overrasket nei.
     
    Mbj liker dette
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,624
    Likes mottatt:
    6,621
    Bonuspoeng:
    183
    Man kunne skjønt det hvis forklaringen var at amex faktisk har tilgang til betalingshistorikken din og dermed kan sette en grense tilpasset ditt forbruk (med mulighet for å heve grensen hvis man ikke er enig), men jeg antar at snittforbruk ligger over kredittgrensa og at amex sine systemer fortsatt ikke gir mening?
     
  11. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med det er så enkelt som at du har mange kredittkort som har spist opp rammen din, og kanskje dette var ehnnes første eller andre? Jeg søkte om et nytt kort (mc) forrige uke, opplyste om 3m i boliggjeld, gjeldsgrad på 5,2 og kredittramme fra før på ca 140k. Opplyste om 100k høyere inntekt (reelt), og fikk av en eller annen sinnsvak grunn grense på 60k på det nye kortet.
     
  12. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Er det slik alle gamle kunder som har faktureringskort blir tvunget over på kredittkort med fastsatt grense neste år?

    Etter teksten forsto jeg det slik det var frivilig?

    Kredittgrense

    Om du søkte om ditt kort den 1. juni 2021 eller senere, har du en kredittgrense som er basert på finansielle data fra Experian. Du vil bli informert om ditt gjeldsnivå via e-post et par dager etter at du søkte.


    Hvis du søkte før 1. juni 2021 har du ikke en fastsatt kredittgrense.
     
  13. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,362
    Likes mottatt:
    1,279
    Bonuspoeng:
    113

    Det er dessverre ikke frivillig:

    upload_2021-10-21_22-20-23.png
     
  14. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Snittforbruket har vært for det meste vært høyere, dog noe redusert under corona.

    Jeg har kun ett annet kredittkort (SAS MC, mener grensa er på ca 45k her), hun har minst ett (også SAS MC). Også har jeg amex premium, men der er det jo ingen kredittgrense. Vet ikke hvordan/om de tar dette med i beregningen?

    Jeg tjener helt greit (og stabilt) og har til sammen lån på under 3x inntekt, eier både leilighet og bil, samt har oppsparte midler. Skulle ikke tro jeg var sånn en risiko.
     
  15. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis du ikke har gjort det allerede ville jeg for sikkerhets skyld logget meg inn på minexperian.no (eller tilsvarende) og sjekket at den kreditt- og gjeldsinformasjonen de har registrert på deg er korrekt.
     
  16. Grove

    Grove Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    485
    Bonuspoeng:
    63
    Ble noe overrasket i går kveld, når jeg faktisk ble oppringt fra Amex vedr. denne saken. En hyggelig svenske i andre enden i allefall. Men noen god løsning? Nei.
    Enkelt og greit ble jeg oppfordret til å nedgradere til Premium-kortet, fordi det vil komme mange kampanjer på Elite-kortet også neste år. Men han forstod tanken bak, og dette var noe de ville ta med seg videre ( i følge han). Fikk 3000 EB-poeng, som takk for at jeg hadde tatt opp problemet.
    Da blir det Premium-kort neste år, så får vi se videre etter det igjen.
    Ikke akkurat det resultatet man hadde håpet på, men kudos for at de faktisk tar kontakt med kundene på denne måten.
     
  17. Olsen_1988

    Olsen_1988 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har et praktisk spørsmål når jeg ønsker å oppgrader fra Amex Premium til Amex Elite.

    Ønsker jeg (1) å velge å oppgradere kortet mitt eller (2) å søke om et nytt kort på Amex sine sider?

    Fordeler/Ulemper mellom disse to? Er det egentlig noen praktisk forskjell her? For når jeg oppgraderer så får jeg vel nytt kort uansett, eller er det slik at jeg (fram til jeg før nytt kort) bruker det gamle kortet men det har nå Elite fordelene?

    Det nye kredittkort grensen som Amex holder på å innfører slår vel inn uansett, så det påvirker heller ikke beslutningen?

    Jeg har lest litt bak over i forumet her og på Amex sine sider, blir ikke helt 100% klok på dette.

    Forutsetninger:
    Jeg har allerede fått årets CT, så det er ingen problemmer knyttet til det. Jeg ønsker å oppgradere for å få 20 000 status poeng, så å ikke oppgrader er ikke et alternativ. Jeg ønsker å oppgradere før 01.01.22 så jeg kan begynne et nytt år med nytt kort for CT overføring.
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,729
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du opp/nedgraderer så virker det gamle kortet som det nye i laang tid. Så lenge du har fått opp riktig farge på kortet i app/nettside så er alt good.
     
  19. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,673
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har prøvd å lese gjennom tidligere tråder, men fant ikke noe svar på spørsmålet. Jeg har et Elite kort i dag og i tillegg et Premium kort som jeg har oppgradert fra Basic. Kan jeg oppgradere mitt Premium kort til Elite mens jeg allerede har et Elite kort? Får jeg da statuspoeng for det oppgraderte kortet også? Eller er det kun for 1 konto?
     
  20. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    300
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et SAS Amex Premium der jeg har opptjent en CT (150k) nettopp. Jeg så kampanjen på SAS Amex Elite (45k poeng ved 45k bruk), og søkte/fikk dette også (venter på kort enda). Vet dere om jeg mister CT om jeg sier opp Premium? Og har noen erfaring rundt kampanje ved nytegning når man allerede har et annet kort? Får man likevel bonusen?
     

Del denne siden