SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,396
    Bonuspoeng:
    113
    Ja det kan jeg godt, men svaret kommer jo ikke før i mai om man ser på vilkårene.

2. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har et spørsmål som gjelder Amex Gold / Platinum:

Når man ønsker å bruke en Priority Pass lounge, holder det at man har PP appen, eller må man fremvise Amex kortet også?

3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,246
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har bare vist QR koden i PP appen for å få tilgang. Tviler på at loungen bryr seg så veldig mye om hvordan du fikk PP tilgang (og om det ikke er gratis tilgang så regner jeg med at de vil ha et kort de kan trekke pålydende fra før du kommer inn).

themichael liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Viser bare appen.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert noen som har tenkt denne tanken før, men det slo meg at akkurat valget av 36.000 kr i nødvendig spend hos AMEX kan rime med at da går de omtrent i null. Som alle andre næringsdrivende ønsker de vel i alle fall å sikre seg mot å tape penger.

Mitt forenklede regnestykke:
    20000 SAS EBP har en verdi på 2000 kr (i beste fall)
    36000 kr i spend på AMEX gir gebyrer inn i kassen på AMEX (4%) på 1440 kr.

Da er det kanskje 1440 kr AMEX betaler til SAS for å kjøpe 20000 EBP å dele ut? :)

Igjen; ikke heng meg for detaljene i regnestykket her - for ingen vet de egentlige verdiene av poeng eller prisen AMEX betaler for dem til SAS, men at kredittkortselskapet får en kvantumsrabatt er jo rimelig, og regnestykket går ganske godt opp?

freddyen and Maggie like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil forøvrig oppfordre alle med amex plat å ringe inn og be de introdusere lounge on the go på Ritazza på Værnes og.

Xflipper, sunshine and themichael like this.
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,491
    Bonuspoeng:
    113
    Du er nok inne på noe, men hva med poengene for 36K spend? (15P/100kr)

Vi kan nok uansett trygt konkludere med at Amex taper store inntekter på å tillate mange sign-up bonuser per kunde.

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er Priority Pass som tar seg av betaling. De belaster kredittkortet som du har tilgang gjennom dersom du passerer antall inkluderte besøk. Loungen merker ikke forskjell med mindre betaling blir avvist eller lignende.

Flyingdutchman liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, godt poeng. Glemte selve poengene, som også koster noe for AMEX å kjøpe.

Men om de betaler 1400 kr for 20000 poeng, så betaler de jo bare SAS noen få hundrelapper (378 kr i mitt eksempel) for de drøye 5000 ekstrapoengene uansett...

freddyen liker dette
  10. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    jeg leste gjennom og ble litt forvirret. hva er kampanjer som går akkurat nå mtp AmEx kort? noen som har oversikt?

jeg er nå ferdig med CT på AmEx Premium og prøver å best planlegge neste år. Jeg brukte å si opp kortet og så vente til ny kampanje med 20k/30k poeng på nyåret. men kanskje er det mulighet for noe annet nå?

11. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Last edited: 11. des 2021
    XIII liker dette
  12. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Oppgraderer fra ditt Amex Premium til Elite-kortet og få 30.000 ekstrapoeng.
    • Søk senest 31/12/2021.
    • Tilbudet gjelder for deg med et SAS Amex Premium og bytter til et Elite kort.
    • Handle for minst 45 000 kr t.o.m. den 31/03/2022.
    • Poengene overføres senest mai 2022.

13. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    takk!

er nye kunder fortsatt 6 måneder siden man sa opp kortet?

14. Kvakke

Kvakke Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Muligens feil tråd å poste i men jeg vurderer å oppgradere fra Amex blue til Platinum på kampanjen som går nå for å få inn litt ekstra poeng. Har fått samlet opp en god del poeng til det blir trygt å reise igjen, men mye vil ha mer.

På sidene til Amex begynte jeg også å se på de vanlige kortene de har. Og merket at prisen på Gold ikke er så avskrekkende.

De sier at man kan tjene bonuspoeng på alle kjøp, som kan brukes på flyreiser og hotell og sånn, men var veldig lite spesifisert utover dette.
    Jeg liker godt å reise med SAS, men etter å ikke ha flydd siden Februar ifjor så har jeg ikke lenger noe status eller lojalitet til selskapet og er litt mer åpen. Vil disse poengene være mer verdt og brukandes eller er fordelene bare såder?

15. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Med Gold, Platinum (som jeg har) osv, så tjener du Amex Membership Rewards poeng som kan overføres til diverse andre bonusprogrammer (eksempel er Eurobonus og Hilton Honors).
    De "vanlige" kortene er mer for fordeler som lounges, upgrades hos hoteller osv. Planinum gir Gold-nivå hos Radisson, Hilton osv.

For å spare Eurobonus, so er nok SAS Amex-kortene bedre

16. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk prøvd Lounge on the Go på Gardermoen for første gang i dag. Grei ordning! Jeg kunne dog ønsket meg noe mer valgfrihet. Jeg ser ikke helt poenget med Imsdal - kranvann smaker bedreo_O. Og så har du helt rett at dem kunne tilby dette på Værnes :).

Attached Files:

RoadKing liker dette
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Forsåvidt, men personlig ser jeg på at det de har er velsmakende og at når frua og jeg reiser sammen så har vi dekket månedsprisen (300ish verdi) for kortet der og da.

Antagelig det billigste dem har, og et måltid må nødvendigvis inkludere drikke.

Hva venter du på, ring dem og si ifra! :)

themichael liker dette
  18. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Tror du at den lavlønte agenten på telefon bryr seg om det ;)? Men jeg skal si ifra! På Værnes hadde det virkelig vært fint så lenge Loungen er stengt.

RoadKing liker dette
  19. Kvakke

Kvakke Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skjønner. Siden jeg begynner å få en grei slump sas-poeng kan det kanskje være greit å holde seg til det en stund til og bygge opp enda mer, også bytte når det er på tide å begynne å reise igjen for å få de andre fordelene.

20. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,246
    Bonuspoeng:
    183
    Selv med en åpen lounge så velger jeg heller en wrap/croissant enn en bolle/grøt...

Del denne siden