SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Mangler også efaktura fra Amex, og har hatt det samme kortet siden i fjor sommer. Dette skjedde først i februar, og jeg betalte da regningen ca 10 dager for sent da jeg ikke hadde noe som kunne minne meg på den. Ringte Amex som beklaget dette og lovet at jeg ikke skulle gå forsinkelsesrenter. Nå i mars skjedde det samme på nytt: ingen efaktura. Efaktura og Avtalegiro er jo såpass velfungerende hos alle andre at jeg ikke skjønner hvordan Amex klarer å rote det til.

I mangel av en fungerende kundeservice-mailboks hos Amex gjør jeg det alle moderne mennesker da gjør for å løse komplekse problemer: skriver en passivt-aggressiv tekst på et nettforum av likesinnede, som stort sett er enige om at dette var dumt gjort av Amex

jonss, Insomnia4u, markus and 2 others like this.
  2. Maverick23

Maverick23 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    E-faktura fra Amex sluttet å komme her også for et par måneder siden. Irriterende. Ikke får jeg opprettet ny heller, i og med at de fleste banker nå har en generell godkjenning for alle e-fakturaer, og ikke lar deg opprette enkeltvis.

3. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, ingen efaktura fra Amex siste par månedene.

4. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,256
    Bonuspoeng:
    93
    Noen andre som har opplevd at efaktura fra Amex plutselig har sluttet å fungere? Andre måneden nå hvor jeg plutselig får en SMS om at jeg har en ubetalt faktura og ingenting ligger i nettbanken...

themichael liker dette
  5. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer. I følge Amex får de ikke utstedt nye e fakturaer for tiden.

6. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,246
    Bonuspoeng:
    183
    Har samme problem. Men faktura ligger i appen. Kjipt å måtte kopiere og lime, men veldig mye arbeid er det ikke.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,724
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, jeg får efaktura fra Amex...

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
    Da sier kundeservice noe som er feil. Overrasket?

RoadKing and Rscott like this.
  9. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte at jeg også har fått e-faktura fortløpende og uten opphold, senest nå i mars. Både for Elite og Platinum.

Last edited: 29. mars 2022
    RoadKing liker dette
  10. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,427
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får efaktura fra Elite kortet, men ikke Platinum kortet, så mulig det er problemer med å opprette nye efaktura-avtaler (?), mes eksisterende funker fint

11. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,256
    Bonuspoeng:
    93
    Ringe kundeservice og de bekreftet at de hadde problemer med efaktura mot visse banker så hun spurte hvilken bank jeg hadde og registrerte en sak. Ikke mye arbeid å hente ut faktura nei, er vel mere irriterende at man mottar en SMS som påminner om at man har en ubetalt faktura...

12. sunshine

sunshine Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,779
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det utsteder som skal fikse e-faktura, da e-faktura er bankuavhengig mens avtalegiro er bankavhengig. Etter e-faktura 2.0 i desember 2021, og da Ja Takk Til Alle (JTTA), skal alle som tilbyr e-faktura, tilby denne type løsning så lenge tilbyder har denne løsningen (e-faktura) og kunden har godkjent JTTA. Fins også en kombinasjon med både avtalegiro og e-faktura, men når det kommer til kredittkort skal/bør det være en e-faktura.

At amex klarte det før, men ikke nå er for meg egentlig litt vanskelig å forstå. Får jo betalt regningene, men hvor vanskelig kan det være å sende e-faktura?

freddyen and markus like this.
  13. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,427
    Bonuspoeng:
    113
    La nettopp merke til at Amex har fått på plass chat i appen.

Får håpe de kommer med e-post snart også, så slipper vi å ringe inn for alt

14. did1did

did1did Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Er det noen som vet om det er noen konkrete krav knyttet til inntekt/gjeld e.l. når det gjelder SAS Amex-kortene? Er student med ok inntekt ved siden av (ca 200k), og ingen annen gjeld enn studielån. Sliter fortsatt med å få tilslag på noen av kortene…

15. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at ligningstallene er fra 2020.
    Amex blir nå et ordinært kredittkort med kredittgrense, og kravene blir nok strenger enn tidligere.
    En del tilbydere bruker en automatisert kredittvurdering som sier hvor mye du (statistisk) har til overs hver måned etter faste utgifter er betalt. Med 200K i inntekt blir resultatet nærmest negativt. Igjen, dette er statistiske modeller som ikke tar hensyn til hvor flink du er med penger.
    Din beste sjanse er nok en manuell vurdering, men hvem som tilbyr det vet jeg ikke. Kanskje dagligbanken din eller typiske studentprogrammer.

16. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Ser den ikke i iOS-appen? Hvor, i tilfellet?

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,427
    Bonuspoeng:
    113
    Er en liten snakkeboble oppe i høyre hjørne.

marekz liker dette
  18. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

har hatt Amex Premium siden februar og har allerede tilfredsstilt spend for å få 30k poeng, men ikke fått poengene. I dag er siste frist til å oppgradere til Elite og få 30k poeng til. Men skal jeg dette? Ganske stor prisforskjell.

Jeg kommer ikke til å klare en spend på 300k til i år (eller neste år for den saks skyld), men burde klare 150k på Elite om jeg oppgraderer nå.

Spørsmålet er om det egentlig er verd det når jeg ikke klarer 300k uansett. 30k poeng er OK, men har som filosofi at jeg ikke skal betale "ekstra" for poeng, de skal komme fra mitt naturlige forbruk (unntak om jeg trenger noen poeng til en spesifikk reise, men da kan jeg jo kjøpe av dem som tilbyr her på forum).

Gull har verdi for meg, men synes fremdeles prisen på 4k er litt stiv for 20k statuspoeng.

Noen gode råd her?

19. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    453
    Bonuspoeng:
    63
    @The_Dude

Jeg har heller ikke fått poengene, de skal komme seinest i slutten av april. Oppgraderer ikke før poengene er på plass. Det kommer nok en ny kampanje seinere vi kan hive oss på ;)

Passer også mye bedre å få 20k statuspoeng etter 1.mai for min egen del.

The_Dude liker dette
  20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,097
    Bonuspoeng:
    183
    Du svarer deg selv litt her, men mine tanker er at opptjening på 20 vs 15 poeng har endel verdi. For meg som ikke flyr så mye, så er det Elite som bikker meg over på gull. 300k klarer jeg ikke, men klarer 150k med grei margin.
    Et praktisk eksempel jeg overbeviser meg selv med, er at hvis en reise i Norge koster 10.000 poeng t/r, så vil jeg med Elite måtte bruke 50k for å tjene opp. Med Platinum må jeg bruke 66,6k for å tjene opp samme.

Del denne siden