SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Flere som hoppet på amex premium kampanjen i høst som savner utbetaing av kampanje-poeng? Mener å huske at det skal ha vært snakk om 30k poeng; var utbetalingsdatoen 31. mars? Er et år siden sist jeg fikk poengkampanje på classic, så husker ikke om poengene kom ved første faktura etter tidspunktet eller spesifikk dato

vanillacoke liker dette
  2. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    453
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, har heller ikke fått ennå. Kommer vel helt i slutten av april, regner jeg med..

3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    Andre som har fått (spam)mail om å bekrefte godkjennelse av overgang fra debet til kredittkort?
    Er merket med mitt reelle kortnr, men går vanligvis utifra av at alt slikt er phishing siden det samme ikke kommer opp når jeg logger inn på amex norge.

4. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er reelt. De har akkurat sendt en påminnelse. At jeg valgte å si opp kortet etter første melding har de ikke fått med seg ennå...

Insomnia4u liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gikk tilbake fra Premium til Elite for noen måneder siden, og ser ikke dette i verken (Android) app eller på webben.

6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og det er riktig + henviser til å logge inn på americanexpress.no (den ekte nettsiden).

En annen ting er at de purrer om igjen selv om du allerede har bekreftet. Tror jeg har fått 2 purringer, men kan i farten bare garantere at jeg i alle fall har fått 1. Etter at jeg hadde godkjent nye vilkår for lengst.

Insomnia4u liker dette
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    1) logg inn på nettsiden. Trykk på "se mer" knappen under Eurobonus-boksen på forsiden du kommer til.

Da ser du en progress bar som viser hvor langt du har kommet på skalaen frem mot neste CT (og telleren starter på nytt når du skal samle til CT nr 2 hvis du har Premium kort)

2) Amex er veldig raske til å avregne poeng på kjøp, i tillegg til at de er super-raske på å overføre videre til SAS EBP basert på kjøpene (1 overføring pr transaksjon - og den skjer nesten umiddelbart).

Hvis de har fått en indikasjon på at kjøpet er reversert, så reverserer de naturlig nok poeng-transaksjonen også. Men jeg har ikke sett dette skje ifm annet enn reele reverseringer av transaksjoner, feks etter avbestilling av en flybillett.

hifiman liker dette
  8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk kun push-varsel fra Experiences-appen, og bekreftet med en gang. Fikk så en purring via appen noen uker senere som jeg antok var fordi jeg har både Elite og Platinum. Gikk inn for å godkjenne på nytt, men fikk da beskjed om at jeg allerede hadde godkjent. Bekreftelsen kom for øvrig på mail første gang.

Antar at dersom du ikke har appen vil det etterhvert dukke opp en forespørsel/purring på mail.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk begge deler, når du nevner det :p

Først push i appen, og da godkjente jeg. Mailen(e) flere uker etterpå. Har 1 kort.

Rscott liker dette
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Bare for å avklare: Har du faktisk opplevd at de har trukket poeng fra EB-kontoen din?

Det har aldri skjedd med meg, men det har ofte hendt at de har reversert poengopptjeningen på Amex-kontoen. Du risikerer altså å stå i minus på poengopptjening hos Amex inntil du har dekket inn det som er overført.

Jeg har vært helt sikker på at Amex kun kan sette inn på kontoen, men ikke gjøre "uttak". Det forklarer i så fall også hvorfor CT blir værende, selv om du får refundert betalinger til Amex. Men det er mulig jeg tar feil?

Last edited: 04. april 2022
    Jeanette liker dette
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er mulig jeg ikke var presis nok der. Har aldri opplevd at SAS-EBP kontoen går nedover på grunn av minuspoeng fra Amex, eller SAS (SEB) MC heller.

Så du tar nok absolutt ikke feil: det de gjør med begge disse kortene er å trekke fra i summen EBP som overføres alt i alt slik at den blir riktig.

For SAS MC er ikke det like mye av et praktisk problem, siden de bare overfører til EBP èn gang i måneden.

Men for Amex, som overfører løpende, så har jeg sett at de bare lar være å overføre inntil du igjen er "i pluss". Ryddig nok det, og de har kanskje råtne IT-systemer i bunnen men samtidig stålkontroll på akkurat dette ser det ut til.

Rscott liker dette
  12. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har AmEx Classic som hadde kampanje 36000kr bruk til 31.03.23 som ville gi 2000kr voucher levert i slutten av april.
    Nå er det en kampanje der man oppgraderer fra Classic til Premium før 14.04.22 så får man 20.000 ebp (ver 36000kr bruk også).

Men vanligvis må kortet være aktivt for å få poengene.
    Men da må jeg velge mellom voucher og 20000 ved oppgradering?

Shyneno liker dette
  13. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    ja, hjerneskadd men det er det jeg har fått beskjed av fra amex

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sånne oppgraderingskampanjer hele tida, så du trenger ikke være bekymra hvis du ikke rekker fristen nå den 14. Det tar nok bare en måned eller to før det kommer en ny

15. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det kan hende. Jeg bare tenker på CT omsetning at etter det begynner det å være litt sent.
    Men ja blir nok å vente

16. hifiman

hifiman Veteran

Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svaret, for ikke til å sjekke dette nå ser ut som dem fortsatt har tekniske problemer med login, nettsiden bare looper...

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, de ligger i hard konkuranse med SAS om å ha det dårligste IT-systemet.

Men det er bare å prøve igjen en annen dag, så virker det som regel.

Bortsett fra de (2, minst) gangene CT-telleren ikke virker bare det siste året. Da kan det gå noen måneder før de finner ut av det :p

18. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Er det flere enn meg som har fått omtrent alle transaksjoner to ganger på mars fakturaen?

edit: var visst bare i appen

Attached Files:

Last edited: 04. april 2022
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,990
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, men de har sluttet å sende meg fakturaer etter at jeg nedgraderte kortet.

Nå må jeg huske å aktivt gå inn på Amex nettsiden for å se fakturaen, og deretter betale manuelt. Hadde efaktura før nedgraderingen, men det tilbyr de visst ikke lenger.

Utrolig irriterende, og har skjedd 2 måneder på rad nå.

Får se om de sender purregebyr på neste månedes transaksjonsliste (for denne gangen hentet jeg først ned fakturaen da de purret pr SMS). Om de gjør det, er det neppe lovlig - for de har jo ikke sendt meg noen som helst faktura i første omgang.

Maggie liker dette
  20. haovi

haovi Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Hei hei! Har for øyeblikket et SAS Amex Elite kort som eg gjerne skulle ha bytta ut mot et Amex Platinum. Er det noe spesiell måte for å søke nytt kort når man vil bytte ut det gamle? Og er det vanskelig å bli godkjent for dette kortet?:)

Del denne siden