SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Ddan

Ddan Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Interessant. Ja, jeg vet eksempelvis at AmEx (og SAS MC's) ikke dekker egenandel til leiebil, men hvis det er det eneste så er det ikke nok til at jeg gidder å tilkjøpe en ekstra fast forsikring fra andre selskaper.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    For min del som ivrig bonussamler der jeg velger hvilket kredittkort jeg skal bruke etter hvilket kort som har kampanje ved bookingtidspunkt eller ellers gir best uttelling for meg, så gidder jeg ikke følge med på at nok av reisen er belastet riktig kort for at reiseforsikring skal gjelde. Hadde helårs reiseforsikring vært betydlig dyrere hadde det kanske stilt seg anderledes, men for de fleste er det tross alt den billigste forsikringen man har.

3. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,860
    Bonuspoeng:
    183
    @Ddan @Skyline

Det dere bør være obs på er blant annet begrensninger i medisinsk behandling. Eksempelvis så dekker Amex Elite sin reiseforsikring 2 mill for medisinsk behandling. Amex Premium sine vilkår står ikke medisinsk behandling nevnt engang.

Avbestilling på 25 000 kr hos Premium kontra 50 000 kr på Elite.

Mens i helårs forsikringer er det ubegrenset sum ifbm medisinsk behandling og ubegrenset på avbestilling om man gjerne har beste dekning. Reiser man med familie og man må avbestille pga sykdom så kan det fort komme på langt over 50 000,- om man har forhåndsbestilt både hotell, bil, fly og diverse.

Er man uheldig i feil land som feks USA og havner i en stor ulykke eller blir alvorlig syk og trenger avansert behandling så blir det fort over en million i utgifter på medisinsk behandling, hva om hele familien er involvert og trenger behandling?:oops:

https://dinside.dagbladet.no/reise/ble-akutt-syk-pa-reise-regningen-ble-pa-5-millioner/72055248

Så må du også passe på at ALT på reisen er minst 75% betalt med amex kortet. Holder ikke med flybillettene. Alt av aktiviteter, hotell, leiebil og diverse skal være betalt med kortet.

Jobbe riktig nok i forsikring så er nok litt biased men har lest nok historier til å skjønne hva som er viktig:cool:

jonss, Chrisljo, RoadKing and 5 others like this.
  4. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Har hatt en del RF hendelser med årene, aldri hatt noe issue (bortsett fra en gang med revolut, men det var min feil). Sas amex forsikringen fungerer uten probs, har alltid mottatt pengene innen få dager.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Siden en standard reiseforsikring koster mindre enn et standard netflixabonnement og også dekker skader når man bare beveger seg ut døra hjemme er det egentlig en nobrainer å skaffe seg.

Eddie47, Chrisljo, Storbaba and 3 others like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Har fått poengene fra sommerkampanjen til Amex med oppgradering til Elite kortet.

De som skulle komme innen utløpet av desember iflg vilkårene. Poengene er datert 19 desember, men ble synlige på kontoen først en uke etter.

Vet det er flere som venter på poeng. Derfor informasjon :)

The_Dude, Jorge and Maggie like this.
  7. Skyline

Skyline Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    18
    Det var jeg ikke klar over. Viktig info. Takk!

Attached Files:

• clear.png
      clear.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      12
    • clear.png
      clear.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      10
    paramberg liker dette
  8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,238
    Bonuspoeng:
    183

Interessant. Jeg var med på oppgraderingskampanjen til Amex Elite, søk senest 15.juli og motta 30K eb poeng 31.12.
    Grunnet du hadde mottatt de, ringte jeg inn nå. Agenten ga beskjed om at alle på denne kampanjen ville motta de først innen slutten av januar. Vedkommende beklaget forsinkelsen og tilbydde et par tusen poeng som plaster på såret.
    Så vil tiden vise om et par tusen poeng vil være 2K poeng, eller mer :)

tobeornot999 liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Litt som SAS IT, altså :)

Merkelig rot. Men Amex poengene i kampanjer har alltid blitt stemplet som "fra SAS", så det er mulig forsinkelse for noen ligger på flyselskapet sin side?

Maggie liker dette
  10. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Vær obs på at man kan allerede ha helårs rf via kort uten å være klar over det. Revolut, dnb saga ..

tobeornot999 liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja. Det finnes unntak der reiseforsikring ikke er knyttet til forbruk på kortet. Det er også endel som har reiseforsikring gjennom jobb, men der er vel de fleste klar over det.

12. TommeLommer

TommeLommer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    noen tips om en tjeneste til å ha oversikt over forbruk fordelt mellom amex, dnb, sbanken/sas mc. evt bare amex/dnb.
    jeg jeg kunne gjort det selv i excel/sheets men hadde vært greit med et oversiktlig program. litt vanskelig å holde styr på forbruk fordelt over så mange kort/banker!

13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Noen andre som har sett SAS rote opp hvor mange CT man har?

Jeg booket én med 22-utløp tidligere idag. Men SAS sier jeg har enda en. Husker ærlig talt ikke selv. Men det er riktig at jeg har 2 som løper ut i 23.

Og før jeg booket den siste turen med CT hadde jeg 2 som var markert med 22 utløp.

Lurer på om det er en feil i SAS IT siden jeg har brukt 1 CT tidligere i 22 også. Og trodde jeg bare hadde igjen én.

Long story short: det er uansett kliss umulig å booke tur med den siste CTen de sier ligger der.

Screenshot_20221231_171707_Chrome.jpg
    Hver gang, uavhengig av hvor jeg forsøker å booke, sier SAS webside "du må endre flyvning fordi den ikke lenger er ledig" eller noe lign.

14. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    https://www.sas.no/profile/

15. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Tips til CT reise som er bookbar før 24 idag? :D

16. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Bogota har masse ledig. ellers kan jeg sjekke awardfares for deg om du har noe konkret reisemål/dato

17. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Har awardfares :) bare ikke så oppfinnsom idag..

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, men kjenner den ja.

Står ikke på det, det var jo der skjermklippet mitt kom fra :)

Bare at SAS ikke godtar noen bookinger i det hele tatt med denne siste 2022 CT voucheren...

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,987
    Bonuspoeng:
    183
    Masse!

Men en god start er jo å si/bestemme noe om hvor du har lyst til å reise og ca når :)

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden