SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,497
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg for min del hadde utstyrt kona med et AMEX Premium så hun kunne gitt meg et partnerkort. Da er man på vei til CT 4 (og eventuelt 5 og 6 med AMEX Elite). Man bør nok ha en partner for det og vedkommende må ha nok poeng eller være i samme point sharing gruppe.

2. ccurrahee

ccurrahee GFL :) endelig…. Så ikke helt statusløs mer…

Likes mottatt:
    39,905
    Bonuspoeng:
    293
    Og litt reiselyst og ferie for å bruke opp CT utvalget :)

3. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    233
    Bonuspoeng:
    43
    Har dessverre ikke bruk for CT4 eller CT5. Og eurobonus perioden min løper ut November.

Så det er ingen som mener at det er noen gode hotell-programmer eller mening rundt å ha Amex Plat?

Isåfall skuffende av Amex

4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,497
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre jeg misforstår forumet fullstendig tror jeg at nesten alle har oppfatning at man bruker Amex Platinum for å få fordeler, men ikke for poengopptjening.

100 kroner spend gir meg bekjent:

5 EuroBonus poeng (mot 15/20 for Amex Premium/Elite!)
    5,26 Avios eller
    11,1 Hilton poeng

Ikke noe ekspert på Hilton, men dem skriver:

Så du trenger mellom 45k og 1,08 million kroner i spend. Det høres ikke så bra ut. Eller har jeg oversett noe (jeg lærer gjerne noe nytt!)?

Insomnia4u and kiev like this.
  5. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,741
    Bonuspoeng:
    183
    Du har dessverre rett. Ett poeng per dollar er ikke særlig god inntjening. Hotellprogrammene eller Hotels.com er svært mye bedre. Det er vel bare lounge-tilgang som er noenlunde i vater med Platinum kortet. Og isskrape på bilvindu da, det kan være gull verdt (pun intended) i sesongen vi går inn i.

6. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,497
    Bonuspoeng:
    113
    Her synes jeg oppbrukte REMA gavekort fungerer bedre (som kjøpes for å flytte REMA omsetning til AMEX). Den er fleksible og og mer skånsomt mot ruta.

7. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    233
    Bonuspoeng:
    43
    Skuffende at det ikke er mer å gå for..

Da er vel neste delmål å finne en måte å få amerikansk kredittkort

kiev liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,741
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er egentlig ganske interessant. Jeg har stadig oppdrag i USA så en konto der borte hadde vært lurt. Noen som har oppskrift, kanskje man må opprette selskap eller noe sånt?

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ha social security (personnummer) vil jeg tro. Og det får du vel ikke sånn helt uten widerøe…

themichael and kiev like this.
  10. ccurrahee

ccurrahee GFL :) endelig…. Så ikke helt statusløs mer…

Likes mottatt:
    39,905
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes fler tråder på forum. Og noen brukere som er i prosess eller har anskaffet. Men har skjønt det er noen utfordringer.

themichael and kiev like this.
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,269
    Bonuspoeng:
    183
    Mener @markus hadde en slags oppskrift? Det vanskeligste er vel å få bevis på at du betaler strøm e.l, noe de tar som et slags bevis på at du bor der/fast adresse. Tror ikke du trenger social sec nr.

RoadKing and kiev like this.
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    78,128
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er i prosess med å skaffe meg ITIN, som man kan bruke for å få konto, og dermed jobbe mot kredittkort. Spent på om det funker.. Tar tid!

13. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,741
    Bonuspoeng:
    183
    Bra, håper på denne.
    En av jobbene mine er ekspertvitne for statsadvokaten i Massachusetts, så det bør ikke være altfor shady :confused:

Ps: For de som har sett amerikanske rettssaker fra TV-serier og tror det er sånn.
    Helt feil!
    Det er enda mer parodisk!

EndreD, obay, Finnks and 12 others like this.
  14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,744
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke fått med meg at en kan kjøpe Rema1000 gavekort med Amex. Hvor kjøper du dem?

15. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,497
    Bonuspoeng:
    113
    Rema Hell, rett ved Trondheim Lufthavn.

Finnks liker dette
  16. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid tar det fra en drar Amex til poeng kommer på konto?

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,048
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at kjøpet går fra reservert til bokført. Vil tro maks et døgn etter dette skjer, men mest sannsynlig mye kortere

18. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,163
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk et spørsmål her som jeg trenger litt hjelp til. Sønnen min kommer til å bruke +/- 2 mill før nyttår gjennom firmaet sitt. Han kan ta alt som utlegg, og det blir beløp på 50-200K per transaksjon. Han har ikke Amex i dag, så jeg regner ikke med at han får høy nok beløpsgrense i starten, spesielt siden han som privatperson tar ut begrenset i lønn.

Spørsmålet er hvordan han best kan få gjennomført dette med Amex og CT/EB-opptjening. Vet det er noen som har betalt inn større beløp for å gå i pluss i forkant av transaksjoner, men hvordan forholder Amex seg til dette over tid?

Er firmakort et alternativ? Det hadde jo vært det enkleste hvis dette kunne kobles mot EB-kontoen. Og da ville heller ikke kredittgrensen vært noe tema.

Andre tips for å optimalisere inntjeningen? Og kan det bli noen utfordringer i forhold til det juridiske? Det må overhodet ikke være i nærheten av noen gråsone i forhold til lovlighet.

Last edited: 12. okt 2023
  19. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,085
    Bonuspoeng:
    183
    Det står vel ganske klart i terms & conditions (T&C) på de fleste kort at kortet ikkje skal brukes til næringsvirksomhet.
    Nøyaktig hvor denne grensen går er ikke opp til meg å vurdere, men om det gjelder større kjøp knyttet til firmaets drift (som ikke er reiseregninger) ville jeg latt det passere.

Et alternativ er jo å sjekke med AMEX om man kan få lov. Det kan være de sier ja. Det er helt sikkert privatpersoner som smeller av tilsvarende summer i samme tidsperiode, og AMEX tjener jo tross alt penger på omsetning.

Rscott liker dette
  20. B4stian

B4stian Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Husk også at det er en skattepliktig fordel og hvis det er mva-fradrag i selskapet, så er det viktig at alle krav er oppfylt for å kunne kreve fradrag. Et kjøp han gjør privat har normalt sett ingen fradragsrett i selskapet og da taper han jo 20% av salgssummen for noen bonuspoeng... Han har sikkert regnskapsfører og revisor når det er snakk om så store summer, så lurt å ta en runde på det først.

themichael and Rscott like this.

Del denne siden