SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg for min del hadde utstyrt kona med et AMEX Premium så hun kunne gitt meg et partnerkort. Da er man på vei til CT 4 (og eventuelt 5 og 6 med AMEX Elite). Man bør nok ha en partner for det og vedkommende må ha nok poeng eller være i samme point sharing gruppe.
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Og litt reiselyst og ferie for å bruke opp CT utvalget :)
     
  3. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Har dessverre ikke bruk for CT4 eller CT5. Og eurobonus perioden min løper ut November.

    Så det er ingen som mener at det er noen gode hotell-programmer eller mening rundt å ha Amex Plat?

    Isåfall skuffende av Amex
     
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre jeg misforstår forumet fullstendig tror jeg at nesten alle har oppfatning at man bruker Amex Platinum for å få fordeler, men ikke for poengopptjening.

    100 kroner spend gir meg bekjent:

    5 EuroBonus poeng (mot 15/20 for Amex Premium/Elite!)
    5,26 Avios eller
    11,1 Hilton poeng

    Ikke noe ekspert på Hilton, men dem skriver:

    Så du trenger mellom 45k og 1,08 million kroner i spend. Det høres ikke så bra ut. Eller har jeg oversett noe (jeg lærer gjerne noe nytt!)?
     
    Insomnia4u and kiev like this.
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Du har dessverre rett. Ett poeng per dollar er ikke særlig god inntjening. Hotellprogrammene eller Hotels.com er svært mye bedre. Det er vel bare lounge-tilgang som er noenlunde i vater med Platinum kortet. Og isskrape på bilvindu da, det kan være gull verdt (pun intended) i sesongen vi går inn i.
     
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Her synes jeg oppbrukte REMA gavekort fungerer bedre (som kjøpes for å flytte REMA omsetning til AMEX). Den er fleksible og og mer skånsomt mot ruta.
     
  7. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Skuffende at det ikke er mer å gå for..

    Da er vel neste delmål å finne en måte å få amerikansk kredittkort
     
    kiev liker dette
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er egentlig ganske interessant. Jeg har stadig oppdrag i USA så en konto der borte hadde vært lurt. Noen som har oppskrift, kanskje man må opprette selskap eller noe sånt?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,038
    Likes mottatt:
    33,265
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ha social security (personnummer) vil jeg tro. Og det får du vel ikke sånn helt uten widerøe…
     
    themichael and kiev like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes fler tråder på forum. Og noen brukere som er i prosess eller har anskaffet. Men har skjønt det er noen utfordringer.
     
    themichael and kiev like this.
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,809
    Bonuspoeng:
    183
    Mener @markus hadde en slags oppskrift? Det vanskeligste er vel å få bevis på at du betaler strøm e.l, noe de tar som et slags bevis på at du bor der/fast adresse. Tror ikke du trenger social sec nr.
     
    RoadKing and kiev like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,848
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er i prosess med å skaffe meg ITIN, som man kan bruke for å få konto, og dermed jobbe mot kredittkort. Spent på om det funker.. Tar tid!
     
  13. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,285
    Likes mottatt:
    4,677
    Bonuspoeng:
    113
    Bra, håper på denne.
    En av jobbene mine er ekspertvitne for statsadvokaten i Massachusetts, så det bør ikke være altfor shady :confused:

    Ps: For de som har sett amerikanske rettssaker fra TV-serier og tror det er sånn.
    Helt feil!
    Det er enda mer parodisk!
     
    EndreD, obay, Finnks and 12 others like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke fått med meg at en kan kjøpe Rema1000 gavekort med Amex. Hvor kjøper du dem?
     
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Rema Hell, rett ved Trondheim Lufthavn.
     
    Finnks liker dette
  16. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    645
    Likes mottatt:
    1,422
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid tar det fra en drar Amex til poeng kommer på konto?
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at kjøpet går fra reservert til bokført. Vil tro maks et døgn etter dette skjer, men mest sannsynlig mye kortere
     
  18. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk et spørsmål her som jeg trenger litt hjelp til. Sønnen min kommer til å bruke +/- 2 mill før nyttår gjennom firmaet sitt. Han kan ta alt som utlegg, og det blir beløp på 50-200K per transaksjon. Han har ikke Amex i dag, så jeg regner ikke med at han får høy nok beløpsgrense i starten, spesielt siden han som privatperson tar ut begrenset i lønn.

    Spørsmålet er hvordan han best kan få gjennomført dette med Amex og CT/EB-opptjening. Vet det er noen som har betalt inn større beløp for å gå i pluss i forkant av transaksjoner, men hvordan forholder Amex seg til dette over tid?

    Er firmakort et alternativ? Det hadde jo vært det enkleste hvis dette kunne kobles mot EB-kontoen. Og da ville heller ikke kredittgrensen vært noe tema.

    Andre tips for å optimalisere inntjeningen? Og kan det bli noen utfordringer i forhold til det juridiske? Det må overhodet ikke være i nærheten av noen gråsone i forhold til lovlighet.
     
    Last edited: 12. okt 2023
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    93
    Det står vel ganske klart i terms & conditions (T&C) på de fleste kort at kortet ikkje skal brukes til næringsvirksomhet.
    Nøyaktig hvor denne grensen går er ikke opp til meg å vurdere, men om det gjelder større kjøp knyttet til firmaets drift (som ikke er reiseregninger) ville jeg latt det passere.

    Et alternativ er jo å sjekke med AMEX om man kan få lov. Det kan være de sier ja. Det er helt sikkert privatpersoner som smeller av tilsvarende summer i samme tidsperiode, og AMEX tjener jo tross alt penger på omsetning.
     
    Rscott liker dette
  20. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Husk også at det er en skattepliktig fordel og hvis det er mva-fradrag i selskapet, så er det viktig at alle krav er oppfylt for å kunne kreve fradrag. Et kjøp han gjør privat har normalt sett ingen fradragsrett i selskapet og da taper han jo 20% av salgssummen for noen bonuspoeng... Han har sikkert regnskapsfører og revisor når det er snakk om så store summer, så lurt å ta en runde på det først.
     
    themichael and Rscott like this.

Del denne siden