SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,641
    Likes mottatt:
    3,954
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng. Det er snakk om utenlandsbetlinger, typ Facebookannonser o.l., så jeg vet ikke hvor mye mva det er snakk om. Men han har svært gode regnskapsførere, så jeg ber han ta en runde med dem.
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Men man får fradrag så lenge kvitteringen er rettet mot selskapets navn og mva er spesifisert?
     
    Rscott liker dette
  3. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, selskapets navn og adresse og/eller org.nr. er avgjørende. Hovedregelen er at det ikke skal være tvil om til hvem kvitteringen er stilt til og som da kan gjøre krav på fradrag for inngående mva. Typiske fallgruver er handel fra vanlige butikker der man bruker som privatbruker og ikke får spesifisert firmaopplysningene. Men virker jo som her at det ikke skal være noen problemer, da man sikkert har en Facebook/Meta-bruker knyttet til bedriften.
     
    themichael, Rscott and Upsaker like this.
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Flott at vi nå har en person her som kan det :).

    Jeg gikk jo alltid ut ifra at hotell og flypoeng var skattepliktig fordel, mens bonuspoeng på kredittkort, Trumf, Coop, osv. var ansett som bagatellmessig beløp. Så det måte jeg sjekke opp. Nå ser jeg at det fins en prinsipputtalelse fra Skatteetaten.

    https://www.skatteetaten.no/rettski...uttalelser/sporsmal-og-svar---naturalytelser/

    På en måte virker jo det noe smålig, i hvertfall for an "vanlig" ansatt som dekker noe reiseregninger med kredittkort og får et par tusen poeng i året på det. Jeg lurer på hvor nøye folk, bedriftene og ikke minst skattemyndighetene rundt om følger opp i det?
     
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    I tidligere uttalelse var Trumf gitt som eksempel på bagatellmessig bonus unntatt skattepliktig, men dette ble endret i forbindelse med nye regler for gaver og frynsegoder. I mange tilfeller kan nok beløpsgrensen på kr 5000 være dekkende?
     
    Last edited: 13. okt 2023
    themichael liker dette
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Helt klart. Men i år bør jeg pent takke nei til ullteppet som jeg fikk i julegave fra en kunde i fjor for å være helt sikker :D.
     
    trygveat liker dette
  7. Doc

    Doc Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Ingen håp om 100 000 poeng kampanje for nye kunder i år?
     
  8. Vaskehanske

    Vaskehanske Den evige jakten på poeng..

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    387
    Bonuspoeng:
    63
    Sitter å venter på kampanje selv - regner med det er Elite du tenker på?
    Mulig du kjenner til det fra, men kan også være lurt å signe opp for et Premium kort dunke velkomstkampanjen der og deretter oppgradere til et Elite med oppgraderingskampanjer de har. Det gir en del ekstra så slipper du å vente på noe som du kanskje må vente lenge på :)

    Jeg tenker at det er vanskelig å si om det kommer en ny 100.000 kampanje. Noen får rette på meg hvis jeg tar feil, men hvis jeg har klart å holde følge med alle kampanjer så har 100.000 kampanje kun kommet en gang.

    Premium
    60.000 ekstrapoeng kun en gang, søknadsfrist 31.okt 2022.
    Før og etterpå har det kun vært 10.000/20.000/30.000-kampanjer.

    Elite
    100.000 ekstrapoeng kun en gang, søknadsfrist 31.okt 2022.
    60.000 ekstrapoeng kun engang, søknadsfrist 31. mars 2023.
    Før og etterpå har det kun vært 20.000/30.000/45.000-kampanjer.

    Disse "ekstra" kampanjene var ei utgangspunktet via/fra SAS og ikke en av de vanlige standard Amex kampanjene - ut ifra hva jeg har forstått.
    Er det riktig at disse "ekstra" kampanjene må man være 12 måneder uten kort eller aldri vært kortholder i det hele tatt? Og de vanlige Amex kampanjene 6 mnd?
     
  9. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg venter også på kampanje, og gir det minimum ut oktober tenker jeg, siden det var mot slutten det kom i fjor etter hva jeg har funnet
     
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    93
    Den skattepliktige fordelen kan i flere tilfeller nulles ut om det også ligger en tilsvarende ulempe knyttet til fordelen.

    Feks har mange børsnoterte selskap aksjekjøpsprogram for ansatte hvor man kan kjøpe aksjer for X% av egen grunnlønn til X% rabatt til markedspris. Dette medfører i utgangspunktet en skattepliktig fordel. De aller fleste selskap løser dette med en lock-up i X måneder/år som står i stil med totalbeløp og rabatt. På denne måten vil man ha en ulempe som veier opp fordelen. Her kan man selv med moderate lønninger ha mange titalls tusen i skattefri gevinst.

    I mange tilfeller vil jeg påstå at utlegg i jobbsammenheng kan gi en ulempe. Først og fremst har man kredittrisiko. Videre kan man jo si at man betaler en avgift for Amex/SAS MC for å tjene disse poengene, skal man da kunne motregne kosten her? For egen del gjøres mange av disse utleggene utenfor arbeidstid og det er ikke slik at jeg fører 15 min arbeid om jeg en mandagskveld sitter og booker en jobbreise. I tillegg er det mange som ikke får betalt for reisetiden og ‘dødtiden’ på jobbreiser.

    Nå er jeg ingen jurist, men mye av dette hadde vært interessant å hatt en ordentlig avklaring på. For når man sammenligner med andre ting så er det gjerne ikke så sort/hvit når alt kommer til alt, og man burde relativt greit kunne argumentere for tilknyttede ulemper ved en del av disse punktene.

    Det norske skattesystemet skal også være transparent, altså skal ting som medfører skatteplikt også kunne medføre skattefradrag i motsatt tilfelle. Ettersom man må skatte av privat bruk av poeng, skulle man i teorien kunne krevd fradrag ved bruk av private poeng i jobbsammenheng.
     
    Last edited: 14. okt 2023
    EndreD, Mg15, marekz and 5 others like this.
  11. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Nå har det vel ikke vært kjørt en sak igjennom skatteklagenemnda enda. Uansett bagatellmessige poeng/beløp vil "aldri" komme opp, men her ble det jo nevnt et beløp på +/- 2 mill i løpet av noen få måneder.
    Med Amex Elite gir jo det 400.000 poeng og 2 CT. Da kan man fint booke en relativt dyr reise som kanskje fort ville kostet et sted mellom 50.000 og 100.000 kr, hvis ikke mer i vanlige kroner? Får man 4 personer i first for poengene?
    Sier vi 75.000 kroner for å ta et edruelig beløp, så skal arbeidsgiver rapportere dette inn og man måtte trukket forskuddsskatt på dette som vanlig lønn. Sier vi 30% skatt som er et fornuftig anslag, betyr det 22.500 kr ekstra skatt den måneden. I tillegg må arbeidsgiver betale AGA som normalt sett er 14,1% av beløpet - altså får arbeidsgiver også en ekstra kostnad ved goden den ansatte får. Derfor har mange bedrifter nulltoleranse for å kunne opparbeide seg slike goder å bruke de privat.
     
    themichael and Rscott like this.
  12. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,176
    Bonuspoeng:
    93
    Men fratrekk for alle ulempene er det ikke snakk om. En F award, om den dukker opp på en bestemt dato vil ofte bare være mulig å booke ila noen få minutters vindu i løpet av et helt år.

    For å ikke snakke om hvordan man blir behandlet ved ruteendringer.
     
  13. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,446
    Bonuspoeng:
    93
    Man burde også greit kunne argumentert for at kroneverdien av en bonusreise er vesentlig lavere enn en betalt reise fra og til samme destinasjon.

    1) Man kan kjøpe poeng og CT for 10 øre per poeng. Mao, markedsverdien av 165 000 poeng + CT = 16500. Ikke 60,000 som er prisen for to pers i biz to lang vekk.

    2) SAS opererer selv med en kroneverdi på poengene. Man kan 1) kjøpe poeng til en fast pris 2) man kan kjøpe en billett i NOK for poeng. For sistnevnte er poengverdien ganske begredelig

    3) En reise betalt med penger er sjelden 36 timer med overnatting underveis og at man plutselig har økonomi blandet inn i en bizreise

    4) Denne er ganske vag og det er nok først og fremst et STORT I-landsproblem; man ender opp med å reise til plasse man gjerne ikke ville reist til og på datoer man gjerne ikke ville reist til om man hadde betalt. I tillegg går det noen timer med arbeid for å få booket reisen som man vil.

    Feks kan man få fradragsført DN/E24 og en betydelig andel av internettet hjemme om man eier aksjer og fond. Ingen har internett pga aksjehandel, men man får like vel fradragsført det på grunn av at man har penger plassert i børsnoterte aksjer.
    Om man blir skattlagt (basert på betalte bizbilletter) av arbeidsgiver for privat bruk av poeng burde man således kunne fradragsført kost til Awardfares og skatter og avgifter på billettene man bestiller som kostnad knyttet til inntektservervelse (naturalytelse).

    Som nevnt i mitt første innlegg knyttet til denne problemstillingen hadde jeg først og fremst vært ‘bekymret’ for om AMEX hadde blandet seg inn enn Skatteetaten, for den reelle verdien hadde nok fått seg en reality check den dagen kundebehandleren i Skatteetaten skulle funnet biz-billetter til Sørøst-Asia for to i påsken.

    Og så tilbake til topic.
     
    themichael liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig enig med det du skriver, selv om jeg er usikker på hvordan skattemyndighetene ser på det ved en mulig etterkontroll.

    Man kan også legge til listen at f.eks. en SAS billett til Asia med to tilknytningsfly i Norden i selv gir 36 000 grunnpoeng (for EBG+ i Business Pro vel å merke), som man selvsagt ikke får når man bestiller award billetter.
     
  15. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk mail fra Amex om å invitere venner. De som takker ja får 12000 poeng, men det er ingen poeng til den som verver. Snakk om elendig kampanje...

    Håper det er noen fra Amex som leser dette :eek:

    upload_2023-10-25_15-5-2.png
     
    EndreD, NoLimit and markus like this.
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan ikke anbefale vennene sine og ta en slik vervebonus en gang.. 15 000 kontra 100 000 for nye kunder for akkurat et år siden :mad: Når er denne kampanjen over forresten? Det blir sikkert ikke noen tradisjonell signeringskampanje før den tid :rolleyes:
     
    Skarven liker dette
  17. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    1,952
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror norske regler setter klare begrensinger på vervepremier for kreditt, men jeg kan ta feil.
     
  18. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Tesla sin modell som brukes flittig er at begge får, denne er da aktivt brukt i Norge.
     
  19. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk den på mail...
     
  20. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Enig, helt ubrukelig kampanje. Jeg sier veldig snart opp amex - er bokstavelig talt ingen grunn å ha kortet lengre om de ikke svarer på SAS/Eurobonus-spetakkelet snarlig!
     
    Skarven and Maggie like this.

Del denne siden