SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. banansopp

    banansopp Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Kan legge til at jeg har for lite poeng til å droppe å bruke CT, dvs. betale full poengpris for tre seter.
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    For å være garantert eget sete til spedbarnet må du betale for barnebillett. Ellers er trikset å sikte seg inn på avganger med lavt belegg, velge upopulære seter bakerst i kabinen el. for å for øke sannsynligheten for ledig nabosete.

    Dette kan også variere med policy til selskapet og humøret til crew. På reise i fjor fikk vi ikke lov til å plassere junior (da 23 mnd) i et av de tomme setene ved siden av oss hos Air Canada, mens Turkish uoppfordret fikset seng i eget sete straks vi var i marsjhøyde.
     
    Last edited: 02. okt 2023
    Flymunda liker dette
  3. banansopp

    banansopp Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar. Det var da lumpent av Air Canada. Jeg breier meg alltid utover hele treseteren om jeg får en for meg selv, og har aldri fått noen kommentar på det.

    Er det da bare å bestille til to voksne + barn i en jafs som gjelder, eller kan jeg ikke like gjerne bestille til en voksen + barn med CT og så bestille et ekstra voksensete separat, og få dette ved siden av med setereservasjon? Det er iallfall nødvendig for meg å på en eller annen måte bruke CT for å få poengene til å strekke til hvis vi skal booke tre seter.
     
    Last edited: 02. okt 2023
  4. Cumulus

    Cumulus Medlem

    Innlegg:
    181
    Likes mottatt:
    267
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg vet det ikke er det du spør om, men hadde det vært et alternativ å bestille bassinet (krybbe) til spedbarnet? Da får dere typisk plass helt forrerst og med god benplass, og småen kan ligge i krybben mens dere slapper av.
     
  5. banansopp

    banansopp Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Det hørtes jo helt konge ut. Ringer man SAS kundeservice etter bestilling, da? For jeg ser ikke det valget i bestillingsprosessen.
     
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    Det må som regel tas med kundeservice hos selskapet som faktisk flyr strekningen du skal ha bassinet på. Det er også forskjellig vekt og lengdebegrensninger fra selskap til selskap, så har barnet blitt stort så kan det være det ikke går.

    Vær også oppmerksom på at det er et begrenset antall seter i hver kabin som kan ha bassinet (typisk et par stykker i økonomi og en i Business) og at ikke alle selskaper har bassinet i alle kabiner (feks får du det ikke i NH F).
     
    Cumulus liker dette
  7. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    986
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaring her. Prøvde å sitte barn på 23 måneder og 27 dager i det blokkerte midtsetet på LH (business) mellom meg og min kone da vi skulle spise. Da kom flyvertinnen raskt og sa at det der var ikke lov... Så da måtte vi spise en og en mens vi byttet på å holde henne på fanget i stedet. Håpløst.
     
    Nordlands, Skarven and Spielhaug like this.
  8. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    En skulle nesten tro at crew VIL at barnegråt skal holde hele kabinen våken :rolleyes:
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det enkleste er nok å få alle på samme bestilling. Du må uansett ringe inn for å kjøpe barnebillett til spedbarn, da flyten på sas.no ikke godtar fødselsdato til barn under 2 år. Reiser du med SAS er det mest gunstig å bruke CT på voksenbillettene, ettersom bonusbilletter til barn allerede har 50% rabatt.
     
    banansopp and Flymunda like this.
  10. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    986
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, har en annen historie fra SAS. Hadde på Youtube på mobilen med lav lyd (type godt under samtalevolum) siden spebarn var overtrøtt og eneste som hjalp på gråten. Da kom crew og sa "Det er 5 barnefamilier på flyet i dag, tenk kaoset og bråket om alle de skulle holdt på sånn". Så da forsvant volumet på mobilen, men ble erstattet med høylytt grining og skriking i bortimot samtlige minutter av den drøye timen flyturen varte. Men de på radene rundt var sikkert fornøyd med at det ikke var kaos og bråk...
     
    AirMags, EndreD, Cumulus and 3 others like this.
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,448
    Likes mottatt:
    3,882
    Bonuspoeng:
    113
    Her må jeg nok si at det kan være forskjellige oppfatninger på hva man gjør på flyet. Når jeg skal høre på noe så synes jeg det er greit å bruke hodetelefoner. Det gleder da for mine barn også. Enig med crewet her.
     
    Staralliance and NoLimit like this.
  12. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    986
    Bonuspoeng:
    93
    Lykke til med å få hodetelefoner på et lite spedbarn som er i grinete humør... Dette var ikke for underholdningens del, det var for å gjøre det beste utav situasjon. Tror nok samtlige som var på det flyet er uenig med deg med tanke på lydnivået som var på den flyvingen. Selv om de fleste har forståelse for at barn kan gråte, tror jeg heller hadde klart seg uten. For ikke snakke om at det knapt nok hadde vært mulig å høre noe fra mobilen for de rundt når flystøyen tar over.
     
    Nordlands, Jeanette and Cumulus like this.
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,510
    Bonuspoeng:
    293
    For ikke å snakke med om at det å sette hodetelefoner rett på et spedbarn kan føre til permanent hørselsskade. Det anbefales nok å vente med dette til barnet er litt større ;)
     
    Nordlands, Jeanette and Cumulus like this.
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    1,953
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjenner jeg er på fremtidens skattebetaleres side her.

    Så lenge foreldre er omsorgsfulle mot barna og bevisst på omgivelsene, så får barna høre på det de trenger eller skrike hvis det er det de trenger. Det finnes gode hodetelefoner (er det noen som sier det fortsatt) for voksne også. Vår andre sin jobb er å dempe foreldrenes stress.
     
    Jeanette and holmen like this.
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,429
    Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Mja, her var vel poenget at lydnivået av 5 barnefamilier med Youtube på lavt volum nok var vesentlig lavere enn 5 barn på høyt skrikevolum uten Youtube.
    Når barna er store nok skal de selvfølgelig ha hodetelefoner på (de som er laget for barn og sperret for høye lyder seff)
     
    Nordlands, Jeanette and Cumulus like this.
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Forslår at det kanskje opprettes en egen barneskriketrård, har lite, for ikke å si ingenting, med SAS Amex Q&A å gjøre.....
    o_O:confused:
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Alle de involverte har sikkert Amex kort. Og kanskje et par av skrikerungene også. Det burde holde godt med tanke på of topics fokuset på forum:)
     
  18. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Er nå ferdig med min tredje CT.

    Vurderer å få meg Plat for å tjene opp litt hotelpoeng i Desember og Januar, samtidig som jeg skal til USA over nyttår - så håper på litt mer perks der.

    Noen som har formening om hva som er best value etter 3. CT?
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Lurer på hva slags "lov" det er. Helt tullete og dårlig service.
     
    Cumulus liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,493
    Likes mottatt:
    62,850
    Bonuspoeng:
    293
    AVhengig av hva du har behov for, så ville jeg gått for SAS MC med statuspoeng-opptjening, eller Strawberry MC for å spare opp poeng der. Men, hvis du ikke trenger noe av det, så ville jeg gått for Curve, så du kan flytte spend fra 2023 til 2024 når vi bikker nyttår.
     

Del denne siden