SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Prisøkning på 25% må sies å være saftig, CT og statuspoeng koster stadig mer.
    Blir nok nedgradering til Premium etter hvert men ikke nå..
     
    Frode789 liker dette
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,214
    Likes mottatt:
    1,951
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med du. Ser for meg at kabalen må legges på nytt, men avventer litt mer utvikling rundt SkyTeam og også Strawberry/Norwegian. Kanskje det til og med blir Amex Platinum igjen.
     
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er avhengig av minimum 2CT så da blir det bytte av kort hver 6.mnd hvis jeg nedgraderer til premium. Kona skal da også utstyres med nye kort. Mister også 20k statuspoeng noe som mest sannsynlig betyr at jeg ikke klarer EBD. Det positive er at jeg da sannsynlighvis bytter kort oftere enn hver 6.mnd ettersom jeg da bytter kort etter hver 150k i spend og på den måten tjener opp 3CT i året.

    Men om mulighetene for bonusreiser i den nye alliansen ikke er gode nok spørs det hva man er villig til å legge inn av kostnader i dette.
     
  4. Jojo

    Jojo Medlem

    Innlegg:
    88
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Nå økte jo prisen på Elite fra 4020 til 4800 så sent som september i fjor, så da ender vi opp med en prisøkning på ~50% på 1,5 år :eek:
     
    Frode789, Cumulus, thool and 4 others like this.
  5. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,339
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er nokså voldsomme prisøkninger på kort tid fra Amex. Spørs hvor mye verdi Elite har dersom tilgjengeligheten på bonusreiser og verdien av SAS Gull blir redusert ved bytte til ny allianse..
     
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Som forventet egentlig med tanke på alle de som bestiller Elite og kansellerer etter de har fått statuspoengene. Resten må betale for det :)
     
  7. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    Nå kunne jo det vært enkelt løst ved å gi statuspoeng månedlig i stedet for årlig, så tviler på at det er grunnen til økningen.
     
    Cumulus liker dette
  8. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    420
    Likes mottatt:
    1,339
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke om dette trekket tjener den hensikten. Snarere tvert imot. Jeg har selv latt vær å nedgradere etter statuspoeng og CT er opptjent med Elite, men det revurderes jo når kortet plutselig koster 6000 i året.
     
    Frode789, markus and holmen like this.
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe ja var bare satt på spissen:p
     
    markus liker dette
  10. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, skjønner. Og er enig i at det er en uting som Amex burde slått hardere ned på. Enten ved å gi karantene, eller spre statuspoengene over hele året
     
    Frode789 and paramberg like this.
  11. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,904
    Likes mottatt:
    8,191
    Bonuspoeng:
    183
    De har begynt å utestenge folk med å ikke la de få opprette kundeforhold igjen. Så det er ihvertfall en god ting :)
     
    Frode789, NoLimit and markus like this.
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Alt blir dyrere. Kortutstedere er nok ekstra i skvis ettersom brukerstedsgebyrer blir stadig lavere og flyselskapene tar mer betalt for poengene.
     
    Eddie47 liker dette
  13. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har "oppdatert" info/erfaring når det gjelder engangstransaksjoner over kredittgrense? Skal kjøpe en Rolex og skulle gjerne bet med amex. Har ikke kort idag
     
  14. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    De har vært streng på det i senere tid utifra det jeg har hørt
     
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke erfaring med engangstransaksjoner, men jeg har nylig hatt bruk for kortet godt over kredittgrensa og har - etter en ekstra innbetaling - ikke fått noe problemer med å bruke 40% mer enn månedens kredittgrense tilsier. Men det var fordelt på flere transaksjoner over flere dager.
     
  16. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Har ringt amex og fått midlertidig økt grense.
     
    themichael liker dette
  17. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det er 30 000 poeng kampanje for SAS Amex Elite, dersom man klikker seg inn fra sas.no sin startside:

    upload_2023-12-9_16-51-14.png

    Kampanjen kommer ikke opp når man går direkte in på American Express sine hjemmesider.
    upload_2023-12-9_16-52-15.png
     
  18. care1337

    care1337 Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg slo til på dette tilbudet.

    Har lest mange "skrekkhistorier" om Amex.
    Vurderer å koble kortet mot Kill Bill, men også der har jeg lest mye "skrekk & gru". Begrensninger på hva slags fakturaer de aksepterer, forsinket betaling.... og kanskje et konkurs-spøkelse som lusker rundt kvartalet?

    Det er lett å finne fy-fy historier om man googler litt.... solskinnshistoriene finnes også; men tja..... sol eller regn? Får ikke svar på YR heller. ;p

    Høye gebyrer og store begrensinger - spent på om det i det hele tatt vil lønne seg.

    Merkelig at ikke Amex oppga noe kredittgrense ved bestilling/bekreftelse. Jeg valgte bare "Jeg lar Amex velge grense for meg...".

    45 000 i forbruk innen 31. mars for å få bonusen på 30 000 ekstra poeng.

    400 kr pr mnd + 100 kr,- for Kill Bill.... 500 kr,- for "startpakka". Usj!

    Merkelig at SAS Eurobonus Mastercard gir meg avslag på avslag når jeg søker. Men hos Amex gikk alt rett gjennom uten spørsmål.

    Edit: Usj! Jeg har vært medlem siden 2015, og dette er mitt første forumsinnlegg noen sinne? Snakk om...
     
    Thomas123, AirMags, Durek and 11 others like this.
  19. MedTekni

    MedTekni Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    18
    Ringte amex kundeservice og spurte de ang dette og hvertfall kundebehandleren jeg snakket med sa at man ikke kunne handle for mer enn kredittgrensen og ikke kunne betale inn på forhånd. Hun var forøvrig amerikansk siden nordisk kundeservice var sikkert stengt, så kan være noe kundeserviceroulette her
     
  20. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde dette i sommer med svensk kundeservice. De kunne ikke øke grensen for enkeltkjøp. Jeg har lang og god historikk hos dem, aldri betalt for sent, og har noen 100k i ramme.
    Det de kunne gjøre var å flytte kreditt fra et Amex kort til et annet.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden